Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 33 No. 2 (2024)

Artykuły

Artificial intelligence and modern journalism. Opportunities and threats for the fourth power on the example of automation of the MSN news service (part 1)

  • Kinga Kwaczyńska
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.2.5-25  [Google Scholar]
Published: 2024-09-26

Abstract

The publication is an attempt to answer the question of how artificial intelligence affects the journalist’s profession as it develops. The article undertakes a scientific reflection on the condition of contemporary journalism, the possibilities of artificial intelligence and the labor market in the era of hyperautomation. The text is part of a larger research project on the relationship between artificial intelligence and contemporary journalism.

References

  1. Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012. [Google Scholar]
  2. Davies P., Zaprojektowana inteligencja, w: A ty co sądzisz o myślących maszynach? Wizje przyszłości wybitnych umysłów ery sztucznej inteligencji, red. J. Brockman, tłum. K. Kubala, Warszawa 2020. [Google Scholar]
  3. Dąbała J., Jakość dziennikarstwa w perspektywie grywalizacyjnej, Katolicki Uniwersytet Lubelski [Google Scholar]
  4. Wydział Nauk Społecznych, Zeszyty Prasoznawcze 2015, nr 4 (224), 829–838. [Google Scholar]
  5. Demczuk A., Wolność wypowiedzi i prawo do prywatności w społeczeństwie informacyjnym – wybrane aktualne refleksje, Polityka i Społeczeństwo 2020, 18(01), 20–40. [Google Scholar]
  6. Dobek­-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu: media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011. [Google Scholar]
  7. Głogowski T., Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Szanse i zagrożenia, Studia Politicae Universitatis Silesiensis 2015, (14), 165–180. [Google Scholar]
  8. Hrynyshyn D., The limits of the digital revolution: How mass media culture endures in a social media world, Bloomsbury Publishing USA 2017. [Google Scholar]
  9. Ings S., Lem. Człowiek przyszłości, „Wszystko Co Najważniejsze”, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/simon-ings-lem-czlowiek-przyszlosci/ (dostęp: 6.05.2023). [Google Scholar]
  10. Internet, Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2012. [Google Scholar]
  11. Jachimowski M., Dziennikarstwo w społeczeństwie informacyjnym (krótkie wprowadzenie do problemu), w: Media i komunikowanie w społeczeństwie demokratycznym. Szkice medioznawcze, red. S. Michalczyk. Sosnowiec 2006. [Google Scholar]
  12. Lepa A., Media – czwarta władza, czy służba człowiekowi?, Łódzkie Studia Teologiczne 2000, 9 (1), 171–180. [Google Scholar]
  13. Leśniczak R., Etyczne aspekty mediatyzacji życia religijnego – uwagi do dyskusji, Mediatization Studies 2020, (4), 57–70. [Google Scholar]
  14. Leśniczak R., Philosophy modules on journalism courses at Polish higher education establishments and the search for meaning. A few remarks for discussion, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2020, 58 (3), 217–235. [Google Scholar]
  15. Lewicki G., Cyfrowa lekkość bytu. Jak się dobrze ustawić w świecie algorytmów, „Nowy Napis Co Tydzień”, 2021, nr 88, https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-88/artykul/cyfrowa-lekkosc-bytu-jak-sie-dobrze-ustawic-w-swiecie-algorytmow (dostęp: 3.05.2023). [Google Scholar]
  16. McKinsey&Company, Ramię w ramię z robotem. Jak wykorzystać potencjał automatyzacji w Polsce, rami-w-rami-z-robotem_raport-mckinsey.pdf (dostęp: 3.05.2023). [Google Scholar]
  17. Szafrańska M., Prawda czy fałsz? Weryfikacja wypowiedzi polityków na temat pandemii COVID-19 na portalu factcheckingowym Demagog.org.pl., Dyskurs & Dialog 2023, 11 (1), 99–122. [Google Scholar]
  18. Szpunar M., Dziennikarstwo obywatelskie w dobie Internetu, w: Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych, red. K. Grysa, Kielce 2008. [Google Scholar]
  19. Taczkowska J., Zawód dziennikarza w Polsce. Między misją, a posłannictwem. Bydgoszcz 2012. [Google Scholar]
  20. Tanaś V., Welskop W., Mass media we współczesnym świecie, Łódź 2019. [Google Scholar]
  21. Wölker A., Powell T.E., Algorithms in the newsroom? News readers’ perceived credibility and selection of automated journalism, Journalism 2021, 22(1), 86–103. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.