Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 103 (2005): Nasza Przeszłość

Artykuły

Tożsamość kulturowa Europy w świetle organizacji wewnętrznej i powiązań filiacyjnych w zakonie cystersów w średniowieczu

  • Andrzej Wyrwa
DOI: https://doi.org/10.52204/np.2005.103.225-246  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.06.2005

Abstrakt

W niniejszym artykule przyjrzymy się roli Zakonu Cystersów w tworzeniu tożsamości kulturowej średniowiecznej Europy. Z tego szerokiego, wieloaspektowego problemu omawiany jest tutaj tylko jeden aspekt. Dotyczy on wpływu struktury wewnętrznej, konstytucji prawnej i działalności kulturalnej Zakonu Cystersów na powstawanie idei, które pomogły ukształtować niektóre postawy i sposoby działania, które były wspólne w różnych częściach chrześcijaństwa łacińskiego. Zidentyfikowanie takich wzorców otwiera pytanie o ich wartość jako możliwego punktu odniesienia dla współczesnego procesu jednoczenia Europy. Oficjalne dokumenty, które dotyczą centralizacji i powiązań filialnych w Zakonie Cystersów, ujawniają, że struktury instytucjonalne ustanowione i oddane na służbę tej społeczności, pomimo ich naturalnych fluktuacji na przestrzeni czasu, noszą pewne niezwykłe bezpośrednie analogie do innych form i idei, których podstawową funkcją była konsolidacja szeroko rozumianej społeczności. W swoich czasach cystersi formułowali na wiele sposobów współczesną koncepcję ogólnoeuropejskiej wspólnoty religijnej, która miała znaczący wpływ na wszystkie sfery życia społecznego. Szarzy mnisi, jak ich nazywano, przetwarzali i rozpowszechniali wszelkiego rodzaju informacje, które zasilały tożsamość kulturową społeczeństw europejskich. Ich sieć oddziałów służyła jako nośnik nowych pomysłów w wielu dziedzinach, gospodarce, architekturze, sztuce i obyczajach. Wydaje się, że cystersi odegrali dużą rolę w kształtowaniu i umacnianiu jedności kulturowej naszego kontynentu aż do czasów nowożytnych, choć nigdy nie były tak silne jak w XIII wieku. W uznaniu ogólnoeuropejskiego wkładu kulturalnego Zakonu Rada Europy ustanowiła w 1990 r. Szlak Cysterski. Podstawowym celem tej inicjatywy było propagowanie idei jednoczenia narodów i krajów Europy poprzez kultywowanie i poszerzanie wiedzy o wspólnych korzeniach naszej [europejskiej] tożsamości kulturowej.

Bibliografia

  1. Baszkiewicz J., Myśl polityczna wieków średnich, Poznań 1998. [Google Scholar]
  2. Kłoczowski J., Rozmowy o Europie, Lublin 1998. [Google Scholar]
  3. Labuda G., Historia kultury historią cywilizacji, Poznań 1993. [Google Scholar]
  4. Leciejewicz L., Nowa postać świata. Narodziny średniowiecznej cywilizacji europejskiej, Wrocław 2000. [Google Scholar]
  5. Łaptas J., Prażuch W., Pytlarz A., Historia Unii Europejskiej, Kraków 2003. [Google Scholar]
  6. Łaptas J., Prekursorzy i wizjonerzy integracji europejskiej, w: Historia Unii Europejskiej, Kraków 2003. [Google Scholar]
  7. Markowska W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  8. Mikołajczak A. W., Być Europejczykiem, Gniezno 2002. [Google Scholar]
  9. Muszyński H. J., Europa Ducha. Chrześcijańska wizja fundamentów jedności europejskiej, Gniezno 2003. [Google Scholar]
  10. Olszewski D., Szkice z dziejów kultury religijnej, Katowice 1986. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.