W opracowaniu analizowano postać Andrzeja Świerada, który jest istotną postacią w historii Europy Środkowej. Szczególnie znana jest jego działalność w Nitrze pod koniec jego życia. Autor nie kwestionuje przekazu Legendy, autorstwa biskupa Maura z około 1064 roku, który sugeruje, że Świerad przybył z terenów rządzonych przez Polan na tereny Wczesnych Węgier. Ta tradycja literacka i liturgiczna jest dobrze udokumentowana. Świerad prawdopodobnie pochodził z Małopolski, być może z okolic Tropia. Kult Świerada w Tropiu ma długą tradycję sięgającą co najmniej początków XIV wieku, ale możliwe, że jeszcze wcześniejszą. Istnienie kościoła pod jego wezwaniem mogło sięgać XII lub nawet XI wieku. Kult Świerada w Oławie również ma długą tradycję, datującą się od początków XIII wieku, być może zaszczepioną przez Piotra Włostowica. Jednakże należy wykluczyć Strzelin jako miejsce kultu Świerada. Ogólnie, średniowieczny kult Świętego w Polsce miał ograniczony charakter.
Puoi anche Iniziare una ricerca avanzata di similarità per questo articolo.