Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 13 Nr 2 (2020)

Artykuły

Nauczanie religii w polskich przedszkolach i szkołach publicznych

DOI: https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.2-15  [Google Scholar]
Opublikowane: 31.12.2020

Abstrakt

Powrót nauki religii do polskich szkół to bardzo ważne wydarzenie w dziejach polskiej katechezy w okresie powojennym i w europejskiej tradycji katechetycznej. Analiza polskich aktów normatywnych dotyczących kwestii nauczania religii dowodzi, że obecność nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach jest rozstrzygnięta, stabilna i trwała. Władze państwowe i oświatowe zasadniczo wykazują dobrą wolę współdziałania i współpracy z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. W ten sposób zagwarantowane są prawa rodziców i uczniów oraz nauczycieli religii. Pozytywne dokonania w obszarze katechizacji szkolnej argumentują zasadność wychowania religijno-moralnego. Nauka religii stanowi istotny element całości systemu edukacyjnowychowawczego w polskich placówkach oświatowych, ponieważ opiera się na prawidłowej wizji człowieka i życia społecznego.

Bibliografia

  1. Alberich, Emilio. 2003. Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie. [Google Scholar]
  2. Chałupniak, Radosław. 2003. „Wychowanie religijne w szkołach Europejskich.” W Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. Józef Stala, 175–201. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos. [Google Scholar]
  3. Czekalski, Ryszard. 2010. „Rys historyczny lekcji religii katolickiej w Polsce.” W Nauczanie religii katolickiej w szkole. Historia, współczesność, perspektywy. T. 7: Studia katechetyczne, red. Piotr Tomasik, i Stanisław Dziekoński, 99–125. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  4. Doppke, Jan. 1998. Katechizacja w Polsce 1945–1990. Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum. [Google Scholar]
  5. Goliszek, Piotr. 2013. „Wychowanie personalistyczne – ocalić prawdę o osobie ludzkiej.” W Osoba a wychowanie. Personalizm – sympozja, t. 3, red. Krzysztof Guzowski, Alicja Kostencka, i Grzegorz Barth, 53–63. Lublin: Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
  6. Goliszek, Piotr. 2017. Personalistyczny wymiar katechezy. Lublin: Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
  7. Krukowski, Józef. 1991. „Stanowisko Kościoła Katolickiego w relacji do państwa w sprawie nauczania religii w szkołach.” W Nauczanie religii w szkole w państwie demokratycznym, red. Józef Krukowski, 7–24. Lublin: TN KUL. [Google Scholar]
  8. Krukowski, Józef. 2014. „Religia w edukacji publicznej w państwach Unii Europejskiej. Panorama systemów.” W Religia i etyka w edukacji publicznej, red. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, i Michał Poniatowski, 27–54. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  9. Krukowski, Józef. 2019. „Konkordat.” W Leksykon Prawa Kanonicznego, red. Mirosław Sitarz, 1356–371. Lublin: Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. [Google Scholar]
  10. Mąkosa, Paweł. 2005a. „Nauczanie religii w szkole publicznej w świetle prawa międzynarodowego i polskiego.” W Kościół w życiu publicznym. Teologia polska i europejska wobec nowych wyzwań, t. 3, red. Krzysztof Góźdź, 451–67. Lublin: Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
  11. Mąkosa, Paweł. 2005b. „Trwałe miejsce nauczania religii w polskim systemie oświatowym.” Katecheta 49, nr 1:63–69. [Google Scholar]
  12. Murawski, Roman. 2010. „Rys historyczny lekcji religii katolickiej w Europie.” W Nauczanie religii katolickiej w szkole. Historia, współczesność, perspektywy. T. 7: Studia katechetyczne, red. Piotr Tomasik, i Stanisław Dziekoński, 25–46. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  13. Sobczyk, Paweł. 2014. „Kształtowanie pozycji prawnej religii jako przedmiotu w edukacji publicznej.” W Religia i etyka w edukacji publicznej, red. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, i Michał Poniatowski, 121–41. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  14. Tomasik, Piotr. 2003. „Regulacje prawne nauczania religii.” W Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. Józef Stala, 82–85. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos. [Google Scholar]
  15. Tomasik, Piotr. 2010. „Nauczanie religii w szkołach publicznych w Europie.” W Nauczanie religii katolickiej w szkole. Historia, współczesność, perspektywy. T. 7: Studia katechetyczne, red. Piotr Tomasik, i Stanisław Dziekoński, 47–57. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  16. Tymieniecka, Adrianna. 2015. „Nauczanie religii w szkołach publicznych.” Kortowski Przegląd Prawniczy 1:92–96. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.