Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 11 No. 1 (2018)

Articles

Legal Certainty

DOI: https://doi.org/10.32084/tekapr.2018.11.1-27  [Google Scholar]
Published: 2018-06-30

Abstract

Beyond any doubt, legal certainty is of key importance for the formation of public governance. The problem of legal certainty may be considered at various planes of reference. In this context, the axiological sphere and the issues of substantive, systemic and procedural public and private law, as well as formal requirements regarding the functioning thereof, are of paramount importance. In order to build public confidence in the state and the law, it is important both to shape their authority and to understand the essence of law as the art of goodness, equity, prudence and fairness, referred to human dignity and the common good. This requires it to be based on unequivocal values and foundations, and righteous will of the legislature and law enforcement bodies. This may be endangered by excessive relativism, crisis of fundamental values, axiological neutrality, overemphasizing artificial values, legal nihilism, detachment of morality from law, or crisis of trust in law. When analysing the problem of legal certainty, it is worth paying particular attention to particular areas of law that may be exposed to various forms of dysfunction. The following areas of law are particularly sensitive to such dangers: straightening out ownership-related matters that is associated with settling various issues that are still unresolved due to historical circumstances; health protection and financing related services from public funds; operation of the financial market; competition and consumer protection; tax law and other areas of public revenue law; welfare services etc. Important elements of enhancing legal certainty are various issues related to the functioning of law in legal transactions. They may concern such important matters as solving problems related to vague terms and the exercise of discretionary power, but may also be related to cultivation of the public service esprit de corps. Such issues as legal sustainability, elimination of over-regulation (inflation of law), use of appropriate vacatio legis and transitional provisions are of key importance in this context. Legal certainty is undoubtedly a guarantor of legal security and public order.

References

  1. Dubowski, Piotr. 1993. „Narodowe fundusze inwestycyjne w prywatyzacji gospodarki narodowej.” Rejent 11:45–55. [Google Scholar]
  2. Dzierżanowski, Maciej. 1997. „Czy spółki parterowe pojawią się na giełdzie.” Rzeczpospolita 30:7. [Google Scholar]
  3. Gruszecki, Tomasz. 1996. „Co wynika z eksperymentu NFI.” Rzeczpospolita” 126:9. [Google Scholar]
  4. Jan Paweł II. 1994. Przekroczyć próg nadziei. Jan Paweł II odpowiada na pytania Vittoria Messoriego. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. [Google Scholar]
  5. Jurga, Robert, i Marek Michalski. 1995. „Narodowe Fundusze Inwestycyjne – charakter prawny i specyfika organizacji.” Przegląd Prawa Handlowego 2:15–21. [Google Scholar]
  6. Jurga, Robert, i Marek Michalski. 1995. Świadectwa udziałowe w Programie Powszechnej Prywatyzacji. Kraków: Geo. [Google Scholar]
  7. Jurga, Robert, i Marek Michalski. 1997. „Wymiana świadectw udziałowych na akcje narodowych funduszy inwestycyjnych.” Rzeczpospolita 89:10. [Google Scholar]
  8. Koneczny, Feliks. 1938. Rozwój moralności. Lublin: Uniwersytet. [Google Scholar]
  9. Kuryłowicz, Marek. 1996. „Etyka i prawo w sentencjach rzymskich jurystów.” W W kręgu problematyki władzy, państwa i prawa. Księga jubileuszowa w 70-lecie urodzin prof. Henryka Groszyka, red. Jan Malarczyk, 125–134. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. [Google Scholar]
  10. Longchamps, Franciszek. 1968. Z problemów poznania prawa. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. [Google Scholar]
  11. Onimus, Jean. 1972. Próby odpowiedzi, przekł. Wanda Sukiennicka. Warszawa: Pax. [Google Scholar]
  12. Surdykowska, Stanisława T. 1996. Prywatyzacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  13. Wąsowski, Włodzimierz. 1995. „Narodowe Fundusze Inwestycyjne. Program Powszechnej Prywatyzacji.” Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego 11:2–11. [Google Scholar]
  14. Wronkowska, Sławomira, i Jerzy Wróblewski. 1987. „Projekt ustawy o tworzeniu prawa.” Państwo i Prawo 6:6. [Google Scholar]
  15. Zdyb, Marian, Małgorzata Sieradzka. 2011. „Interpretacja treści klauzuli generalnej pojęcia czynu nieuczciwej konkurencji w świetle innych przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.” Przegląd Prawa Handlowego 12:19–28. [Google Scholar]
  16. Zdyb, Marian. 1990. Istota decyzji. Personalistyczno-normatywistyczna analiza zjawiska. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. [Google Scholar]
  17. Zdyb, Marian. 1991. Prawny interes jednostki w sferze materialnego prawa administracyjnego. Studium teoretyczno-prawne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. [Google Scholar]
  18. Zdyb, Marian. 1993. „Interes jednostki a interes publiczny (społeczny). Konflikt interesów.” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska 40:299–307. [Google Scholar]
  19. Zdyb, Marian. 1995. „Wolność prowadzenia działalności gospodarczej w perspektywie ładu publicznego w państwie.” Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Służby Społecznej im. ks. Franciszka Blachnickiego w Suwałkach 1:58–75. [Google Scholar]
  20. Zdyb, Marian. 1995. Publiczne prawo gospodarcze. Lublin: Lubelskie Towarzystwo Naukowe. Zdyb, Marian. 1996. „Administrative Limitations to Economic Activity.” Polish Legal Journal 1:37–49. [Google Scholar]
  21. Zdyb, Marian. 1997. „Powszechna prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych. Narodowe Fundusze Inwestycyjne.” W Marian Zdyb, Publiczne prawo gospodarcze, 477–484. Kraków: Kantor Wydawniczy Zakamycze. [Google Scholar]
  22. Zdyb, Marian. 1997. „Wolność działalności gospodarczej w Konstytucji RP.” Rejent 5(73):145–166. [Google Scholar]
  23. Zdyb, Marian. 2001. „Dobro wspólne w perspektywie art. 1 Konstytucji RP.” W Trybunał Konstytucyjny. Księga XV-lecia, red. Ferdynand Rymarz, i Adam Jankiewicz, 190–205. Warszawa: Biuro Trybunału Konstytucyjnego. [Google Scholar]
  24. Zdyb, Marian. 2001. Działalność gospodarcza i publiczne prawo gospodarcze. Kraków: Kantor Wydawniczy Zakamycze. [Google Scholar]
  25. Zdyb, Marian. 2004. „Służba publiczna.” W Prawość i godność. Księga pamiątkowa w 70 rocznicę urodzin Profesora Wojciecha Łączkowskiego, red. Sławomir Fundowicz, Ferdynand Rymarz, i Andrzej Gomułowicz, 349–377. Lublin: Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
  26. Zdyb, Marian. 2006. „Wolność gospodarcza jako zasada i wartość ustrojowa.” W Księga XXlecia orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, red. Marek Zubik, 441–467. Warszawa: Biuro Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa. [Google Scholar]
  27. Zdyb, Marian. 2008. Wspólnotowe i polskie publiczne prawo gospodarcze. T. I. Wolność i reglamentacja działalności gospodarczej. Handel zagraniczny. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]
  28. Zdyb, Marian. 2009. „Kryzys gospodarczy czy kryzys zaufania do państwa i prawa.” W Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, red. Jerzy Supernat, 795–810. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. [Google Scholar]
  29. Zdyb, Marian. 2014. „Aksjologiczne podstawy bezpieczeństwa wewnętrznego w Rzeczypospolitej Polskiej.” W Publicznoprawne podstawy bezpieczeństwa wewnętrznego, red. Marian Zdyb, 27–61. Warszawa: LEX a Wolters Kluwer business. [Google Scholar]
  30. Zdyb, Marian. 2018. „Dysfunkcjonalność prawa gospodarczego w kontekście kształtowania ładu publicznego w Polsce.” W Dysfunkcje publicznego prawa gospodarczego, red. Marian Zdyb, Emil Kruk, i Grzegorz Lubeńczuk, 1–24. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, Instytut Nauk Prawnych PAN. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.