Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 13 No. 2 (2020)

Articles

On Understanding State Sovereignty in the Conditions of Membership in the European Union – a Few Reflections Against the Background of Current Determinants and the Relationship Between the Court of Justice of the European Union and National Courts

DOI: https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.2-6  [Google Scholar]
Published: 2020-12-31

Abstract

The corona virus pandemic poses an unexpected challenge to the European Union and its Member States. It is part of the public debate on the direction of the Union’s institutional development – the Union may both strengthen cooperation and may begin to dominate centrifugal tendencies. Both the Community assistance program and the position on the “communitarisation” of planned debts will be of particular importance. On May 5, 2020, the Federal Constitutional Court of the Federal Republic of Germany issued a judgement, the essence of which is to question the binding force of the judgment of the EU CJEU in Germany. We have dealt with similar decisions in the case of the Spanish Supreme Court. The German ruling in particular will be of particular importance as regards the relationship between EU law and the constitutional law of the member states. In the article, the author discusses the most important rulings of the Polish Constitutional Tribunal to date and the resulting conclusions, including the obligation to provide a pro-EU interpretation of the Constitution of the Republic of Poland. The subject of the considerations was also the traditional understanding of state sovereignty and the need to verify it nowadays, which in fact has been taking place since the middle of the 20th century. The development of the EU will be the most important factor in its modern understanding. The author emphasized the key importance of two factors: the need to strictly adhere to the principle of subsidiarity in order to limit the EU’s regulatory tendencies and – on the other hand – the requirement to take the EU order (acquis communaitaire) into account in the interpretation and application of national law, including the Constitution itself.

References

  1. Antonowicz, Lech. 2000. Podręcznik prawa międzynarodowego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. [Google Scholar]
  2. Bielecki, Jędrzej. 2020. “Hiszpania: «Nowatorska» decyzja TSUE odrzucona przez SN.” Rzeczpospolita (09.01.2020). [Google Scholar]
  3. Borrell, Josep, and Thierry Breton. 2020. “Dla zjednoczonej, prężnej i suwerennej Europy.” Rzeczpospolita (10.06.2020). [Google Scholar]
  4. Ciapała, Jerzy. 2003. “Konstytucyjna zasada zwierzchnictwa narodu w kontekście członkostwa w Unii Europejskiej.” In Koncepcje suwerenności. Zbiór studiów, ed. Izabela Gawłowicz, and Iwona Wierzchowiecka, 346–50. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]
  5. Czarny, Piotr. 2010. “Wyrok Federalnego Trybunału Konstytucyjnego RFN w sprawie traktatu Lizbońskiego na tle polskich rozwiązań.” In Prawa człowieka. Społeczeństwo obywatelskie. Państwo demokratyczne. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Pawłowi Sarneckiemu, ed. Piotr Tuleja, Monika Florczak–Wątor, and Sebastian Kubas, 142. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. [Google Scholar]
  6. Dobrowolski, Marek. 2014. Zasada suwerenności narodu w warunkach integracji Polski z Unią Europejską. Lublin: Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
  7. Garlicki, Lech. 2019. Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]
  8. Góralczyk, Bogdan. 2017. Unia w kryzysie egzystencjalnym? Raport. Warszawa: Nowa Konfederacja. [Google Scholar]
  9. Grzeszczak, Robert. 2011. Władza wykonawcza w systemie Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW. [Google Scholar]
  10. Haczkowska, Monika, and Mariusz Jabłoński. 2015. “Proceduralno-prawne aspekty stanowienia ustaw przez polskiego prawodawcę w świetle zasady pierwszeństawa prawa unijnego.” In Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej w praktyce działalnosci organów władzy publicznej RP, ed. Mariusz Jabłoński, and Sylwia Jarosz–Żukowska, 149–70. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe UWr. [Google Scholar]
  11. Hałub, Olga. 2015. “Zasada pierwszeństwa prawa unijnego w Republice Federalnej Niemiec.” In Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej w praktyce działalnosci organów władzy publicznej RP, ed. Mariusz Jabłoński, and Sylwia Jarosz–Żukowska, 81–94. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe UWr. [Google Scholar]
  12. Jaskiernia, Jerzy. 2006. “Suwerenność narodu a koncepcja państwa «post-suwerennego».” Państwo i Prawo 10:43–59. [Google Scholar]
  13. Kelemen, Daniel, Piet Eeckhout, Federico Fabbrini, et al. 2020. “Sądy krajowe nie mogą rościć sobie pierwszeństwa wobec TSUE.” Rzeczpospolita (01.06.2020). [Google Scholar]
  14. Kranz, Jerzy. 1996. “Państwo i jego suwerenność.” Państwo i Prawo 7:3–24. [Google Scholar]
  15. Mik, Cezary. 2000. Europejskie prawo wspólnotowe. Zagadnienia teorii i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  16. Milej, Tomasz, and Jasmin Schlezka. 2005. “Erozja kompetencji parlamentów narodowych wskutek integracji europejskiej i próby jej przeciwdziałania na przykładzie parlamentu Republiki Federalnej Niemiec.” Studia Prawno–Ekonomiczne vol. LXXII, 21–53. [Google Scholar]
  17. Morawski, Lech. 2011. “Suwerenność i prawo międzynarodowe – od prawa państw do prawa narodów.” Forum Prawnicze 1:13–36. [Google Scholar]
  18. Plaňavová–Latanowicz, Jana. 2000. Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich i ochrona praw człowieka. Warszawa: ABC. [Google Scholar]
  19. Sarnecki, Paweł. 1999. “Komentarz do art. 126 Konstytucji RP.” In Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, ed. Lech Garlicki, 11. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. [Google Scholar]
  20. Sarrazin, Thillo. 2013. Europa nie potrzebuje euro. Jak myślenie życzeniowe doprowadziło nas do kryzysu. Warszawa: Studio Emka. [Google Scholar]
  21. Śledzińska–Simon, Anna. 2015. “Lojalność konstytucyjna czy lojalność unijna?” In Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej w praktyce działalnosci organów władzy publicznej RP, ed. Mariusz Jabłoński, and Sylwia Jarosz–Żukowska, 199–224. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe UWr. [Google Scholar]
  22. Weiler, Joseph H.H. 2003. Chrześcijańska Europa. Konstytucyjny imperializm czy wielokulturowość? Poznań: W drodze. [Google Scholar]
  23. Weiler, Joseph H.H. 2005. “Czy Europa potrzebuje konstytucji? Demos, telos i orzeczenie Niemiec w sprawie Traktatu z Maastricht.” Nowa Europa. Przegląd Natoliński 1:66–132. [Google Scholar]
  24. Weiler, Joseph. H.H. 2007. “Europa końca wieku. Czy nowe szaty mają swego cesarza?” Nowa Europa. Przegląd Natoliński 1:17–55. [Google Scholar]
  25. Wiącek, Marcin. 2010. “Wyrok SN z 08.12.2009 r.” Orzecznictwo Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego 5:60–61. [Google Scholar]
  26. Wojtyczek, Krzysztof. 2008. Przekazywanie kompetencji państwa organizacjom międzynarodowym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UJ. [Google Scholar]
  27. Wójtowicz, Krzysztof. 2001. “Suwerenność w procesie integracji Europejskiej.” In Spór o suwerenność, ed. Waldemar Wołpiuk, 156–76. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. [Google Scholar]
  28. Wójtowicz, Krzysztof. 2012. Sądy konstytucyjne wobec prawa Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Trybunału Konstytucyjnego. [Google Scholar]
  29. Wójtowicz, Krzysztof. 2018. “Prawne aspekty działania europejskich partii politycznych.” Gdańskie Studia Prawnicze 2:139–50. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.