Abstract
The article analyzes the parental responsibility for raising children to values. It does so in the perspective of can. 226 § 2 of the 1983 Code of Canon Law, which defined this responsibility under pain of “a very serious duty.” It is a question of how to justify that responsibility in the era of globalization, i.e. various social determinisms affecting the goals and methods of education. The topic has been refined by exemplification, which is to help a child to discover gender identity. The conclusion that has been made here speaks of objective and scientifically verified responsibility, resulting from the fact that if someone is a parent, he has the most appropriate opportunity to fulfill such an obligation. For a child, such someone is the closest model of social communication, in every aspect. However, in this task no educator is left alone. He has the right to benefit from various social institutions. It is important, however, that they approach this role with objective (i.e. verified) care for the child’s well-being, and not in an ideological way.
References
- Chudzińska, Małgorzata. 2014. „Gender – ideologiczna manipulacja prawem.” W Medyczne, bioetyczne, psychosocjologiczne i prawne aspekty tożsamości płci, red. Władysław Sinkiewicz, i Rafał Grabowski, 173–87. Bydgoszcz: Dom Wydawniczy MARGRAFSEN s.c. [Google Scholar]
- Dąbrowski, Andrzej. 2012. „Radykalna interpretacja intencjonalności w filozofii Martina Heideggera.” Analiza i Egzystencja. Czasopismo Filozoficzne 18:19–41. [Google Scholar]
- Dąbrowski, Szymon. 2018. „Fenomenologiczne badania społeczne inspiracją dla polskiej pedagogiki religii.” Karto-Teka Gdańska 1–2:33–47. [Google Scholar]
- Fuentes Alonso, José A. 2011. „Szkoły.” W Codex Iuris Canonici. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz. Powszechne i partykularne ustawodawstwo Kościoła katolickiego. Podstawowe akty polskiego prawa wyznaniowego. Edycja polska na podstawie wydania hiszpańskiego, red. Piotr Majer, 612–18. Kraków: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]
- Glombik, Konrad. 2013. „Odpowiedzialność rodziców za kształtowanie się tożsamości seksualnej dziecka.” Fides et Ratio 3, nr 15:98–111. [Google Scholar]
- Góralski, Wojciech. 1986. „Nauczycielskie zadanie Kościoła.” W Piotr Hemperek, Wojciech Góralski, i in., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego. Księga III. Nauczycielskie zadanie Kościoła. Księga IV. Uświęcające zadanie Kościoła, t. 3, 9–50. Lublin: Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
- Góralski, Wojciech. 2007. „Karta Praw Rodziny Ludzkiej (Karta Praw Rodziny Stolicy Apostolskiej).” W Studia nad małżeństwem i rodziną, red. Wojciech Góralski, 213–22. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
- Ignatczyk, Walentyna. 2000. „Małżeństwo jako wartość w okresie przemian społeczno-gospodarczych kraju w świetle postaw młodzieży w wieku matrymonialnym w województwie poznańskim.” Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2:113–37. [Google Scholar]
- Jundziłł, Elżbieta. 2003. Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. Diagnoza – zaspokojenie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. [Google Scholar]
- Kasprzak, Sylwester. 2005. „Teologiczny wymiar prawa kanonicznego i jego porządkująca rola w społeczności Kościoła.” Roczniki Nauk Prawnych 15, nr 2:313–49. [Google Scholar]
- Krajczyński, Jan. 2005. „Wychowanie dziecka w prawie kanonicznym, polskim i wspólnotowym.” Studia z Prawa Wyznaniowego 8:163–89. [Google Scholar]
- Kroczek, Piotr. 2015. „List do rodzin Gratissimam sane jako wskazówka dla prawodawstwa państwowego.” W Prawa dziecka: perspektywa Kościoła, red. Piotr Kroczek, 81–97. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII.
DOI: https://doi.org/10.15633/9788374384353.06
[Google Scholar]
- Łobocki, Mieczysław. 1999. ABC wychowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS. [Google Scholar]
- Majki–Rostek, Dorota, Ewa Banaszak, i in. 2015. „Wprowadzenie.” W Genderowe filtry. Różnorodność doświadczania i percepcji płci w przestrzeni publicznej i prywatnej, red. Dorota Majki–Rostek, Ewa Banaszak, i in., 5–7. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. [Google Scholar]
- Mazur, Piotr. 2011. Podstawy pedagogiki pastoralnej. Kraków: Wydawnictwo WAM. [Google Scholar]
- Napora, Elżbieta. 2004. „Bez kompasu czyli płeć psychologiczna chłopców wychowywanych przez samotne matki.” Niebieska Linia 2:4–26. [Google Scholar]
- Nęcki, Tomasz. 2018. „Piramida Maslowa, czyli teoria hierarchii potrzeb. Na czym polega?” https://www.poradnikzdrowie.pl [dostęp: 16.10.2018]. [Google Scholar]
- Piechowiak, Marek. 2007. „Pozytywizm prawniczy.” W Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, t. 8. 417–25. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu. [Google Scholar]
- Przyborowska–Klimczak, Anna. 2019. „Ochrona praw dziecka w publicznym prawie międzynarodowym.” Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie 12, nr 1:211–35.
DOI: https://doi.org/10.32084/tekapr.2019.12.1-16
[Google Scholar]
- Rylke, Hanna, i Grażyna Klimowicz. 1982. Szkoła dla ucznia: Jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. [Google Scholar]
- Ryś, Maria. 2014. „Wpływ gender na psychikę i wychowanie młodego pokolenia.” W Medyczne, bioetyczne, psychosocjologiczne i prawne aspekty tożsamości płci, red. Władysław Sinkiewicz, i Rafał Grabowski, 127–72. Bydgoszcz: Dom Wydawniczy MARGRAFSEN s.c. [Google Scholar]
- Sitarz, Mirosław. 2005. „Funkcja wychowawcza rodziny w prawie publicznym.” Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa w Warszawie 10, 1 (17):87–98. [Google Scholar]
- Smyczyński, Tadeusz. 1999. „Prawo dziecka do wychowania w rodzinie.” W Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, red. Tadeusz Smyczyński, 155–56. Poznań: Ars Boni et Aequi. [Google Scholar]
- Sobański, Remigiusz. 1978. „Miejsce i zadania kanonistyki w życiu Kościoła.” Studia Płockie 6:315–28. [Google Scholar]
- Stawniak, Henryk. 2007. „Prawa i obowiązki rodziców w zakresie moralnego i religijnego wychowania dzieci w Kodeksie Prawa Kanonicznego.” W Ochrona funkcji wychowawczej rodziny, red. Józef Krukowski, i Andrzej Maćkowski, 29–45. Szczecin: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego. [Google Scholar]
- Szafranko, Anna. 2014. „Regulacje dotyczące szkół katolickich w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 roku oraz w prawie polskim.” Kościół i Prawo 3 (16), nr 1:227–45. [Google Scholar]
- Ślęczka, Piotr. 2014. „Prawda i godność osoby jako reguły wychowania: na marginesie etyki pedagogicznej Wojciecha Chudego.” Studia Salvatoriana Polonica 8:101–14. [Google Scholar]
- Tyl, Sylwia. 2013. „Prawo rodziców do wychowania swoich dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami moralnymi i religijnymi w Karcie Praw Rodziny.” Kościół i Prawo 2 (15), nr 2:227–42. [Google Scholar]
- Zarzecki, Leon. 2012. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Impuls. [Google Scholar]
- Zięba, Beata. 2013. „Wychowanie do wartości jako jedno z działań w obszarze profilaktyki społecznej.” W Edukácia človeka – problémy a výzvy pre 21. storočie, red. Marek Lukáč, 140–44. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. [Google Scholar]
- Zonik, Aleksandra. 2012. „Nauczanie religii w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. i polskim Konkordacie z 1993 r.” Kościół i Prawo 1 (14):167–77. [Google Scholar]
Downloads
Download data is not yet available.