Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 10 (2017)

Artykuły

Stowarzyszenia iberoamerykańskich szkół i wydziałów prawa w kontekście globalizacji

DOI: https://doi.org/10.32084/tkp.6168  [Google Scholar]
Opublikowane: 31.12.2017

Abstrakt

W 1960 r. w szkołach wyższych całego świata kształciło się 13 mln osób, w 2005 r. dziesięć razy więcej - 137 mln, w tym ok. 12 mln w krajach Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Szkolnictwo wyższe na kontynencie amerykańskim datuje się od 1538 r. Obecnie jego instytucje stają przed szansami, które daje globalizacja, ale niekiedy wobec zagrożeń, które też niesie. Dla odpowiedzi na jej wyzwania, uniwersytety i wydziały według kierunków kształcenia współpracują także w ramach sformalizowanych unii, stowarzyszeń, sieci, itp. Najliczniejszą jest Unia Uniwersytetów Ameryki Łacińskiej (La Unión de Universidades de América Latina), istniejąca od września 1949 r., od lat uznawana jest przez UNESCO jako regionalny organ doradczy i konsultacyjny. Sformalizowana współpraca wydziałów i szkół prawa istnieje od dwudziestu lat w ramach Stowarzyszenia Wydziałów, Szkół i Instytutów Prawa Ameryki Łacińskiej (Asociación de Facultades, Escuelas e Institutos de Derecho de América Latina). Od 5 lat działa nowe stowarzyszenie - "Sui Iuris" - Stowarzyszenie Iberoamerykańskie Wydziałów i Szkół Prawa (Sui Iuris. Asociación Iberomaericana de Facultades y Escuelas de Derecho), z siedzibą w Madrycie. Po ich zaprezentowaniu, autor zauważa, że mają one charakter regionalny i są realizowane w bliskim kręgu kulturowym, co ułatwia współpracę. Podkreśla jednak, że świadomość jej istnienia, poznawanie wybranych rozwiązań, i nas może inspirować, czy wspomagać w realizacji już przyjętych planów, a jednocześnie uwalniać od postrzegania (a może nawet kształtowania) procesu reform jako narzędzia eliminacji, rywalizacji, "walki o byt".

Bibliografia

  1. Bar, Wiesław. 2007. "Latynoamerykańskie Zrzeszenie Wolności Religijnej." W Funkcje publiczne związków wyznaniowych. Materiały III Ogólnopolskiego Sympozjum Prawa Wyznaniowego (Kazimierz Dolny, 16-18 maja 2006), red. Artur Mezglewski, 457-468. Lublin: Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
  2. Bar, Wiesław. 2013. "Z dziejów najstarszego uniwersytetu Ameryki Północnej." Teka Komisji Prawniczej. Oddział PAN w Lublinie 6:5-15. [Google Scholar]
  3. Figueira Simoes, Antonio. 1994. La verdadera dinámica social. Wyd. 2. Caracas: Síntesis. [Google Scholar]
  4. Lopez Segrera, Francisco. 2008." Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el Caribe." Avaliação (Campinas) 13(2). In http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772008000200003 [dostęp: 1.10.2017]. [Google Scholar]
  5. Medrano, Hilario. 2014. "Programas para la cooperación y el desarolle de la Educación en la Unión Europea." In http://slideplayer.es/slide/1113778 [dostęp: 1.10.2017]. [Google Scholar]
  6. Rama, Claudio, and Marcelo Cevallos. 2016. "Nuevas dinámicas de la regionalización universitaria en América Latina." Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación 8(17):99-134. Doi: 10.11144/Javeriana.m8-17.ndru [Google Scholar]
  7. Rama, Claudio. 2002. "Las macrouniversidades en América Latina en el Siglo XXI." In https://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00081.pdf [dostęp: 1.10.2017]. [Google Scholar]
  8. Rama, Claudio. 2013. Los nuevos modelos universitarios en América Latina. Montevideo: Magro, UDE. [Google Scholar]
  9. Ramos Torres, Débora, i Pedro Henríquez Guajardo. 2014. Los Encuentros de Redes Universitarias y Consejos de Rectores de América Latina y el Caribe. Bogota: UNESCO-IESALC. [Google Scholar]
  10. Riveros, Luis A. 2008. "Retos y dilemas sobre el financiamiento de la educación en América Latina y el Caribe." In Tendencias de la Educación Superior de América Latina y el Caribe, edited by Ana L. Gazzola, and Axel Didriksson, 381-404. Caracas: IESALC-UNESCO. [Google Scholar]
  11. Rojas Juárez, José Rafael. 2017. Guía de Asociaciones. Ed. 2. Madrid: Ed. Ministeria de Interior, Subdirección General de Asociaciones, Archivos y Documentación. [Google Scholar]
  12. Samoilovich, Daniel. 2008. "Senderos de innovación." In Tendencias de la Educación Superior de América Latina y el Caribe, edited by Ana L. Gazzola, and Axel Didriksson, 319-380. Caracas: TESALC-UNESCO. [Google Scholar]
  13. Silves, Abraham V., and Marco G. Rodríguez. 2017. Segundo Informe anual sobre la Red de Revistas de la Asociación Iberomaericana de Facultades y Escuelas de Derecho. Lima: Facultad de Derecho PUCP. [Google Scholar]
  14. Soto Arango, Diana et al. 2008. Autonomía y modelos universitarios en América Latina. Universidad de León. [Google Scholar]
  15. Villanueva, Ernesta 2008. "Sistemas de acreditación y evaluación de la educación superior en América Latina y el Caribe." In Tendencias de la Educación Superior de América Latina y el Caribe, edited by Ana L. Gazzola, and Axel Didriksson, 287-318. Caracas: IESALCUNESCO. [Google Scholar]
  16. Xiomara Zarur, Miranda. 2008. "Integración regional e internacianal de educación superior en Ia América Latina y el Caribe." In Tendencias de la Educación Superior de América Latina y el Caribe, edited by Ana L. Gazzol a, and Axel Didriksson, 179-240. Caracas: TESALCUNESCO. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.