Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 6 (2013)

Artykuły

Problematyka dotycząca ochrony życia i badań naukowych

DOI: https://doi.org/10.32084/tkp.6306  [Google Scholar]
Opublikowane: 31.12.2013

Abstrakt

Życie ludzkie jest święte i nienaruszalne, ponieważ Bóg jest jego Stwórcą i tylko On ma prawo decydować o jego początku i końcu. Prawo do życia jest podstawowym prawem, w którym uzasadnione są wszystkie inne prawa. Życie ludzkie i godność osoby ludzkiej, która nierozerwalnie jest z nim związana, są podstawą wszystkich dóbr właściwych człowiekowi. Dlatego też Pismo Święte i dokumenty Magisterium Kościoła wskazują, że wartość ludzkiego życia jest nieporównywalna do innych dóbr i wartości. Kościół czuje się zobowiązany do obrony prawa do życia od jego początku do końca i zachowania zarówno wymogów prawa Bożego, jak i prawa naturalnego w tej kwestii. Naturalne prawo do życia jest w pełni chronione przez prawo kanoniczne, zgodnie z którym zabójstwo i jakakolwiek szkoda dla zdrowia ludzkiego jest zawsze przestępstwem. Odrębne przepisy stanowią, że osoba, która powoduje przerwanie ciąży podlega ekskomunice latae sententiae (kan. 1398). Ludzie mają prawo do przeprowadzania badan naukowych w celu poszerzania swojej wiedzy na temat ludzkiego organizmu oraz poszukiwania rozwiązań dotyczących problemów, które niepokoiły ludzkość przez wiele lat. Jakkolwiek należy stwierdzić, że niektóre eksperymenty mogą zagrażać człowiekowi i naruszać jego prawo do życia. Dlatego też ludzie powinni odróżnić eksperymenty, które prowadzą do wyleczenia lub ocalenia ludzkiego życia, od tych, których jedynym celem jest rozwój naukowy. W dzisiejszych czasach wątpliwymi są badania i praktyki wymagające użycia ludzkiego genomu, a także te, które niosą duże zagrożenie dla ludzkiego życia. W związku z tym należy rozważyć, czy eksperymenty związane z zapłodnieniem in vitro, preimplantacyjna diagnostyka genetyczna i komórki macierzyste są moralnie akceptowalne, czy tez powinny zostać zakazane z uwagi na niebezpieczeństwo, które powodują, zwłaszcza śmierć wielu ludzkich zarodków. Należy stwierdzić, że Kościół nie jest przeciwko wszystkim eksperymentom, ale zachęca do tych i wspiera tylko te, które w żaden sposób nie zagrażają życiu i integralności osoby.

Bibliografia

  1. M. Gałązka, Prawo karne wobec prokreacji pozaustrojowej, Lublin 2005. [Google Scholar]
  2. A. Grześkowiak, Prawna ochrona życia dziecka poczętego na tle nauczania Jana Pawła II, in: Zagadnienia prawa karnego na tle nauczania Jana Pawła II, A. Grześkowiak (a cura di), Lublin 2006. [Google Scholar]
  3. M. K. Jabłonska, P. E. Frączek, D. Siwczyńska, A. Pacian, H. Skórzyńska, J. Pacian, Embrion - istota ludzka czy tylko zapłodniona komóka jajowa?, „Hygeia Public Health" 2012, n. 47(3). [Google Scholar]
  4. J. Kondratiewa-Bryzik, Początek prawnej ochrony życia ludzkiego w świetle standardów międzynarodowych, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  5. M.Z. Ratajczak, Komórki macierzyste i ich potencjalne wykorzystanie w klinice, „Rocznik Teologii Katolickiej", t. 11/1, 2012. [Google Scholar]
  6. T. Rozkrut, Papieska Rada ds. Tekstów Prawnych: Interpretacja autentyczna kanonów Kodeksu z 1983 roku, „Prawo Kanoniczne" 52(2009), n. 1-2. [Google Scholar]
  7. Słownik Katolickiej Nauki Społecznej, W. Piwowarski (a cura di), Warszawa 1993. [Google Scholar]
  8. J. Wróbel, Komórki macierzyste: nadzieje i troski, „Roczniki Teologiczne" 50:2003, n. 3. [Google Scholar]
  9. J. Wróbel, Konsekwencje moralne poznania genomu człowieka, „Roczniki Teologiczne" 48:2001, n. 3. [Google Scholar]
  10. J. Wróbel, Prokreacja technicyzowana- wyzwania etyczne, „Roczniki Teologii Moralnej" 1(56), 2009. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.