Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 24 Nr 1 (2016)

Teologia dogmatyczna i biblijna

Rozmowa Jezusa z Nikodemem (J 3, 1-21) jako dyskusja rabiniczna

DOI: https://doi.org/10.52097/wpt.2287  [Google Scholar]
Opublikowane: 15.11.2019

Abstrakt

The scene where Jesus and Nicodemus talk at night is sometimes named a rabbinic discussion. Even if on the literary level we may see certain features of this kind of discussion, in reality it cannot be perceived as such. The used terms ῥαββί (rabbi) and διδάσκαλος (didaskalos) not necessarily mean the same. It should be noted that the first of these words most probably is not yet in use in the times the Gospel describes, some claim it to be used anachronicly here. Moreover, Jesus was certainly not a rabbi, and if the term was not yet present in his times, neither was Nicodemus. There is no rabbinic discussion if there is no rabbi. The Gospel seems to be in that matter a witness of its times – probably it uses some images of rabbinic discussion to show that not the Phariseesim / Rabbinism is the true fulfillment of Israel’s vocation, but it is Christianity and only way for the Jews is to recognize Jesus as the only and highest teacher and a true rabbi.

Bibliografia

A. LÄPPLE, Od Księgi Rodzaju do Ewangelii. Wprowadzenie do lektury Pisma Świętego, tł. J. Zychowicz, Kraków 1983.

Novum Testamentum Graece, red. E. NESTLE, E. NESTLE, K. ALAND, B. ALAND, Stuttgart 1979.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, red. A. JANKOWSKI, Poznań 2000.

P. OSTAŃSKI, Języki używane przez Jezusa na tle sytuacji językowej w rzymskiej Palestynie, Wrocławski Przegląd Teologiczny 23 (2015), nr 2, s. 45-74.

P.-A. BERNHEIM, Język i edukacja Jezusa, w: Biblia i jej kultura. Jezus i Nowy Testament, red. M. Quesnel, Ph. Gruson, Ząbki 2008.

D.H. Stern, Komentarz żydowski do Nowego Testamentu, Warszawa 2004.

J. DONALDSON, The Title Rabbi in the Gospels: Some Reflections on the Evidence of the Synoptics, The Jewish Quarterly Review New Series 63 (1973), nr 4.

H. SHANKS, Is the Title "Rabbi" Anachronistic in the Gospels?, The Jewish Quarterly Review New Series 53 (1963), nr 4.

H. SHANKS, Origins of the Title "Rabbi", The Jewish Quarterly Review New Series 59 (1968), nr 2.

F.V. FILSON, The Christian Teacher in the First Century, Journal of Biblical Literature 60 (1941), nr 3.

G. STRZELCZYK, Traktat o Jezusie Chrystusie, w: Dogmatyka, t. 1., red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2005.

H. SHANKS, Is the Title "Rabbi" Anachronistic in the Gospels?, The Jewish Quarterly Review New Series 53 (1963), nr 4.

S. ZEITLIN, Is the Title "Rabbi" Anachronistic in the Gospels?: A Reply, The Jewish Quarterly Review New Series 53 (1963), nr 4.

S. ZEITLIN, The Title Rabbi in the Gospels Is Anachronistic, The Jewish Quarterly Review New Series 59 (1968), nr 2.

S. ZEITLIN, The Titles High Priest and the Nasi of the Sanhedrin, The Jewish Quarterly Review New Series 48 (1957), nr 1.

BRAT EFRAIM, Jezus. Żyd praktykujący, tł. J. Fendrych, Kraków, 1994.

M. ROSIK, Judaizm u początków ery chrześcijańskiej, Wrocław 2003.

J. KLINKOWSKI, Herod Wielki i jego epoka, Wrocław 2007.

H. LANGKAMMER, Historia czasów Starego i Nowego Testamentu, Wrocław 2007.

W. GNUTEK, Środowisko Nowego Testamentu, w: Wstęp do Nowego Testamentu, red. F. GRYGLEWICZ, Poznań-Warszawa 1969.

J. NEUSNER, "Pharisaic-Rabbinic" Judaism: A Clarification, History of Religions 12 (1973), nr 3.

P.CZ. BOSAK, Postacie Nowego Testamentu. Słownik-Konkordancja, Pelplin 1996.

T. OKURE, Ewangelia według św. Jana, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego, red. W.R. Farmer, W. Chrostowski, Warszawa 2000.

C.S. KEENER, Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, red. K. Bardski, W. Chrostowski, Warszawa 2000.

S. ZEITLIN, Judiasm and Professors of Religion, The Jewish Quarterly Review New Series 60 (1970), nr 3.
JANKOWSKI, K. ROMANIUK, L. STACHOWIAK, Komentarz praktyczny do Nowego Testamentu, Poznań-Warszawa 1975.

PH. PERKINS, Ewangelia według Świętego Jana, w: Katolicki komentarz biblijny, red. R.E. BROWN, J.O. FITZMYER, R.E. MURPHY, W. CHROSTOWSKI, Warszawa 2001.

J. KLINKOWSKI, Analiza dramatyczna Ewangelii św. Jana, Wrocław 2012.

G.R. WELLS, Some Aspects of the Discourse with Nicodemus, The Biblical World 51, (1918), nr 1.

S. MĘDALA, Chwała Jezusa (Ewangelia według św. Jana), w: Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, red. J. FRANKOWSKI, R. BARTNICKI, Warszawa 1992.

PACIOREK, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych. Ewangelia według św. Jana, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2000.

F. GRYGLEWICZ, Święty Jan Ewangelista, w: Wstęp do Nowego Testamentu, red. F. GRYGLEWICZ, Poznań-Warszawa 1969.

WEISER, Teologia Nowego Testamentu, tł. M. SZCZEPANIAK, Kraków 2011.

W.W. SIKES, The Anti-Semitism of the Fourth Gospel, The Journal of Religion 21 (1941).

S. MĘDALA, Funkcja chrystologiczno-eklezjologiczna dialogów Jezusa z Żydami w czwartej Ewangelii, Studia z biblistyki, t. IV, Warszawa 1984.

M. WRÓBEL, Synagoga a rodzący się Kościół, Kielce 2002.

M.H. DĄBROWSKI, Oralność w Ewangelii św. Jana – zarys problematyki oraz wybrane aspekty, Quaestiones Oralitatis 1 (2015), nr 1.

Downloads

Download data is not yet available.