Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 24 Nr 1 (2016)

Teologia pastoralna

Teksty literackie w podręcznikach do religii z serii Odsłonić twarz Chrystusa dla gimnazjum

DOI: https://doi.org/10.34839/wpt.2016.24.1.111-122  [Google Scholar]
Opublikowane: 15.11.2019

Abstrakt

Literary texts show and introduce people to some useful truths and messages, moral guidelines and warnings, tips concerning the progress, ideals and guiding lights, instructions and models of the decent life. They also provide the important help in the religious education. On the basis of the textbooks for teaching the religion for junior high school from the series “Odsłonić twarz Chrystusa”, there have been presented some literary texts from these textbooks. The author portrayed some epic texts in the textbook for the first grade, lyrical texts in the textbook for the second grade and selected texts placed in the textbook for the third grade of Middle School. In each case they pointed to the connection of literary texts with the subject of the specific unit. In the textbooks chosen for analysis a great diversity of literary texts can be noticed. It intensifies the contents included in the individual subjects and can contribute to the development of faith. These literary texts present important values, such as love or family. Those values can support adolescents in overcoming many difficulties present in the modern world.

Bibliografia

J. SŁAWIŃSKI, Teksty i teksty, Warszawa 1990.

A. ZELLMA, Aktywizowanie katechizowanych poprzez teksty literackie, w: Aktywizacja w katechezie. Szansa czy zagrożenie, red. R. CHAŁUPNIAK (i in.), Opole 2002.

J. KOWALCZYK, Literatura piękna w polskiej katechezie. Studium katechetyczne w oparciu o wybrane serie podręczników do nauczania religii, Legnica 2012.

K. MACIEJEWSKA, Podręcznik – pomoc czy zbyteczny środek dydaktyczny, w: Katecheza. Rodzina, parafia i szkoła, t. 3 (2005), O skuteczniejszą katechezę, red. J. SZPET, D. JACKOWIAK.

J. SZPET, Podręcznik w katechezie, w: Wokół katechezy posoborowej, red. R. CHAŁUPNIAK (i in.), Opole 2004.

M. ZAJĄC, Funkcje podręczników katechetycznych i ich modele, w: Poszukiwania optymalnego podręcznika do katechezy, red. P. MĄKOSA, Lublin 2009.

P. MĄKOSA, Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce, Lublin 2009.

JAN PAWEŁ II, Przekroczyć próg nadziei, Lublin 1994.

Szukam Was. Podręcznik do religii dla klasy I gimnazjum, red. W. KUBIK, T. CZARNECKA (i in.), Kraków 2009.
Jestem z Wami. Podręcznik do religii dla klasy II gimnazjum, red. W. Kubik, T. Czarnecka (i in.), Kraków 2009.
‹http://katecheza.wydawnictwowam.pl/?Page=opis&Id=37907›

J. SŁAWIŃSKI, Słownik terminów literackich, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976.

S. WÓJCIK, Scenariusz lekcji: Fryderyk Chopin – pędzlem i piórem sławiony, ‹http://bazawiedzy.chopin2010.pl›
Chodźmy razem. Podręcznik do religii dla klasy III gimnazjum, red. W. KUBIK, T. CZARNECKA (i in.), Kraków 2009.

Downloads

Download data is not yet available.