
Artykuł analizuje nowoczesne aspekty pracy społecznej i pedagogicznej mającej na celu zapobieganie przestępczości nieletnich w Ukrainie. Artykuł podkreśla aktualne wyzwania społeczne, w szczególności niedostosowanie nastolatków, wzrost przestępczości w kontekście wojny i kryzysu społecznego. Autor analizuje czynniki, które powodują dewiacyjne zachowania: niestabilność ekonomiczną, brak odpowiedniego nadzoru rodzicielskiego, negatywną presję rówieśników, nadużywanie alkoholu i narkotyków oraz traumatyczne wydarzenia spowodowane konfliktem zbrojnym.
Podkreślono, że ramy prawne w Ukrainie zapewniają szerokie możliwości pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. Badanie podsumowuje zalecenia dotyczące środków zapobiegawczych: praca z rodzinami, monitorowanie „grup ryzyka”, zaangażowanie w działania edukacji prawnej, szkolenia, konsultacje i mediacje rówieśnicze. Szczególną uwagę zwrócono na współpracę międzyinstytucjonalną między instytucjami edukacyjnymi, służbami społecznymi, organami ścigania i innymi podmiotami, ze szczególnym uwzględnieniem ustanowienia edukacyjnej służby bezpieczeństwa w szkołach w 2024 r.
Uogólniono, że skuteczność działań profilaktycznych jest możliwa tylko przy zintegrowanym podejściu, które uwzględnia indywidualne potrzeby nastolatków, tworzenie sprzyjającego środowiska edukacyjnego i aktywny udział społeczności. Uzasadniono znaczenie technologii pedagogicznych, które stymulują pozytywną socjalizację, kształtowanie świadomości prawnej i zapobieganie zachowaniom dewiacyjnym. Podkreślono konieczność kompleksowego podejścia oraz współpracy międzyresortowej w celu skutecznej profilaktyki przestępczości wśród nieletnich. W celu usprawnienia działań profilaktycznych w szkołach zaproponowano rekomendacje socjalno-pedagogiczne.
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.