Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 15 No. 17 (1) (2020)

Articles

About the Using of the Legal Sources in the Teaching of the Legal History

DOI: https://doi.org/10.32084/sawp.2020.15.1-2  [Google Scholar]
Published: 2020-06-30

Abstract

The legal source texts are an essential didactic tool in the teaching history of law. The students should not only read texts, but they should look for the specific information in them, interpret and analyse. Working with the source texts with the students has a different aim than in the historical studies. It serves to legal interpretation of the regulations, that were in force in the past. It replaces the external and internal 51 criticism. For the teaching of the legal history, it is important that the editions of the legal source texts should include the examples of administrative and judicial application of law and the regional aspect (so interesting for students).

References

  1. Bałtruszajtys, Grażyna, Jerzy Kolarzowski, Marzenna Paszkowska, i in., oprac. 1996. Wybór źródeł do historii prawa sądowego czasów nowożytnych. Warszawa: Liber [Google Scholar]
  2. Barwicka-Tylek, Iwona, i Jacek Malczewski. 2015. „O kompleksach historyków i nowej, absolutnej niewiedzy: po co i jak uczyć prawników historii?” Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa 3:319-25. [Google Scholar]
  3. Bereza, Arkadiusz, Anna Fermus-Bobowiec, Grzegorz Smyk, i in., oprac. 2015. Powszechna historia ustroju. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  4. Bereza, Arkadiusz, Grzegorz Smyk, Wiesław P. Tekely, i in., oprac. 2006. Historia administracji w Polsce 1764-1989. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  5. Bieniek, Maria. 2004. „Przegląd metod i technik kształcenia historycznego w gimnazjum w dobie reformy systemu edukacyjnego.” Echa Przeszłości 5:247-78. [Google Scholar]
  6. Bieniek, Maria. 2007. Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. [Google Scholar]
  7. Bornholtzowa, Adela, i Jerzy Centkowski. 1969. O problemowym nauczaniu historii. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. [Google Scholar]
  8. Ciągwa, Józef, i Adam Lityński, oprac. 1974. Teksty źródłowe z historii państwa i prawa Polski (1864-1945). Katowice: Uniwersytet Śląski. [Google Scholar]
  9. Dziadzio, Andrzej, i Dorota Malec, oprac. 1997. Historia prawa: prawo karne w świetle źródeł. Kraków: Księgarnia Akademicka. [Google Scholar]
  10. Dziadzio, Andrzej, i Dorota Malec, oprac. 2000. Historia prawa: proces i wymiar sprawiedliwości w świetle źródeł. Kraków: Księgarnia Akademicka. [Google Scholar]
  11. Giermakowski, Marian. 1999. Źródła historyczne w edukacji szkolnej. Lublin: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny. [Google Scholar]
  12. Godek, Sławomir, i Magdalena Wilczek-Karczewska, oprac. 2006. Historia ustroju i prawa w Polsce do 1772/1795. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  13. Jastrzębowski, Wacław. 1946. Gospodarka niemiecka w Polsce 1939-1944. Warszawa: Czytelnik. [Google Scholar]
  14. Jedlicki, Marian Z., oprac. 1955. Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. [Google Scholar]
  15. Julkowska, Violetta, Danuta Konieczka-Śliwińska, i Izabela Skórzyńska. 1998. „Kilka uwag o źródłach w nauczaniu historii.” W Źródła i materiały do nauczania historii, red. Stanisław Sierpowski, 15-17. Warszawa: Graf Punkt. [Google Scholar]
  16. Kallas, Marian, i Marek Krzymkowski, oprac. 2006. Historia ustroju i prawa w Polsce 1772/1775-1918. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  17. Karabowicz, Anna, Marek Stus, i Marek Żurek, red. 2004. Historia prawa w Polsce i w Europie. Kazusy. Kraków: Kantor Wydawniczy Zakamycze. [Google Scholar]
  18. Konieczny, Alfred, i Tomasz Kruszewski, oprac. 2001. Historia administracji na ziemiach polskich. Wybór źródeł. Wrocław: Kolonia Limited. [Google Scholar]
  19. Lesiński, Bogdan, i Walachowicz Jerzy, oprac. 1971. Powszechna historia państwa i prawa: feudalizm. Wybór tekstów źródłowych. Poznań: Ars Boni et Aequi. [Google Scholar]
  20. Lesiński, Bogdan, red. 1995. Historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych. Poznań: Ars Boni et Aequi. [Google Scholar]
  21. Malec, Jerzy, red. 2002. Historia administracji. Wybór źródeł. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [Google Scholar]
  22. Mazur, Hubert. 2012. „Sprawozdanie z konferencji «Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach», Lublin 18-19 października 2012.” Archiwa – Kancelarie – Zbiory 3 (5):239-49. DOI: https://doi.org/10.12775/AKZ.2012.011 [Google Scholar]
  23. Orzechowski, Kazimierz. 2000. „Miejsce i rola badań regionalnych i specjalistycznych w dydaktyce historii ustroju i prawa.” Czasopismo Prawno-Historyczne 1-2:439-41. [Google Scholar]
  24. Pohoska, Hanna. 1937. Dydaktyka historii. Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta. [Google Scholar]
  25. Rogowski, Stanisław, oprac. 2006. Historia ustroju i prawa w Polsce 1918-1939. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  26. Rosner, Anna. 2002. „Jak uczyć historii prawa, czyli o trudnej sztuce dialogu ze studentem.” Czasopismo Prawno-Historyczne 1:409-28. [Google Scholar]
  27. Salmonowicz, Stanisław, Irena Malinowska, i Wojciech M. Bartel, oprac. 1967. Wybór tekstów źródłowych do ćwiczeń z powszechnej historii państwa i prawa. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. [Google Scholar]
  28. Sawicki, Jakub, oprac. 1951-1952. Wybór tekstów źródłowych z historii państwa i prawa polskiego. Warszawa: PWN. [Google Scholar]
  29. Sawicki, Witold, oprac. 1961. Powszechna historia państwa i prawa w świetle tekstów źródłowych. Cz. 1: Prawo i ustrój państw germańskich w starożytności. Cz. 2: Prawo i ustrój państwa frankońskiego. Lublin: Wydział Prawa i Administracji UMCS. [Google Scholar]
  30. Sawicki, Witold, oprac. 1962. Powszechna historia państwa i prawa w świetle tekstów źródłowych. Cz. 3: Ustrój lenny państw europejskich w średniowieczu. Lublin: Wydział Prawa i Administracji UMCS. [Google Scholar]
  31. Sczaniecki, Michał, oprac. 1974. Wybór źródeł do historii państwa i prawa w dobie nowożytnej. Cz. 1: Teksty do historii burżuazyjnego prawa państwowego. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. [Google Scholar]
  32. Sczaniecki, Michał, i Marek Wąsowicz, oprac. 1996. Wybór źródeł do historii państwa i prawa w dobie nowożytnej. Warszawa: Liber. [Google Scholar]
  33. Słowikowski, Tadeusz. 1975. Metodyka nauczania historii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. [Google Scholar]
  34. Stępnik, Andrzej, i Dariusz Szewczuk. 2018. „O pożytkach z nauczania-uczenia się historii.” Scientific Bulletin of Chełm – Section of Pedagogy 1:65-98. [Google Scholar]
  35. Suchoński, Adam. 1988. „Warsztat pracy nauczyciela historii, stan aktualny i potrzeby.” W Warsztat pracy nauczyciela historii, red. Alojzy Zielecki, 73-103. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. [Google Scholar]
  36. Suchoński, Adam. 1993. „Środki dydaktyczne w nauczaniu – uczeniu się historii.” W Jerzy Maternicki, Czesław Majorek, i Adam Suchoński, Dydaktyka historii. 355-58. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  37. Wąsicki, Jan, oprac. 1968-1970. Materiały do ćwiczeń z powszechnej historii państwa i prawa. Cz. 1 i 2. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza. [Google Scholar]
  38. Witkowski, Wojciech, oprac. 1983. Wybór tekstów źródłowych z historii prawa (epoka feudalizmu i kapitalizmu). Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. [Google Scholar]
  39. Zielecki, Alojzy. 1978. Środki dydaktyczne w nauczaniu i uczeniu się historii. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. [Google Scholar]
  40. Zielecki, Alojzy. 1989. „Myślenie historyczne badacza i ucznia.” W Aktywizacja uczniów w nauczaniu historii, red. Alojzy Zielecki, 61-82. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.