Перейти к главному меню навигации Перейти к основному контенту Перейти к нижнему колонтитулу сайта

№ 13 (2019)

Artykuły

Dyscyplina na lekcji – czy jest możliwa bez kar i nagród?

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.13/2019_09mkj  [Google Scholar]
Опубликован: 2020-03-25

Аннотация

Nauczyciele, ucząc dzieci, często mierzą się z problemem dyscypliny na zajęciach. Uczniowie nie zawsze chcą wykonywać polecenia, wdają się w rozmowy z kolegami podczas lekcji czy bawią się przedmiotami, które mają pod ręką. Wielokrotnie tego typu zachowania wprowadzają chaos i dezorganizują pracę całej grupy. Aby temu zaradzić i zmotywować uczniów do nauki, wielu nauczycieli decyduje się na wprowadzenie systemu kar i nagród. Pojawiają się plusy i minusy, dodatkowe oceny, a także nagrody rzeczowe, na przykład pieczątki, naklejki czy słodycze. Poprawa w zachowaniu uczniów zwykle jest widoczna, lecz równie często jest ona krótkotrwała. Systemy motywacyjne mają też inne liczne wady. Artykuł opisuje problem dyscypliny w grupach dziecięcych, a także systemy motywacyjne wraz z ich pozytywnymi i negatywnymi skutkami. Przedstawione są również alternatywne sposoby utrzymania dyscypliny na zajęciach i budowania motywacji uczniów.

Библиографические ссылки

  1. Dörnyei Z., Murphey T. (2003), Group dynamics in the language classroom, Cambridge. [Google Scholar]
  2. Komorowska H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. [Google Scholar]
  3. MacKenzie R.J. (1996), Setting limits in the classroom. How to move beyond the classroom dance of discipline, Roseville. [Google Scholar]
  4. Rokita-Jaśkow J. (2015), Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, nr 1. [Google Scholar]
  5. Śpiewak G. (2015), Motywacja przez małe „m” w dydaktyce językowej najmłodszych uczniów, „Języki Obce w Szkole”, nr 1. [Google Scholar]
  6. Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska M. (2012), Teaching English to young learners, Warszawa. [Google Scholar]
  7. Żylińska M. (2013), Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń. [Google Scholar]

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)