Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 17 (2018)

Teologia praktyczna

Enterprise and proximity’s communication. Mutual conditioning in the light of Church-teaching

Published: 2018-12-29

Abstract

Enterpreneurship and communication interpenetrate and both require an orbit of moral
principles. It means that an ethical enterprise development depends mostly on communicating
closeness in interpersonal relations. This uncommon wording ”communicating closeness”
was used by Pope Francis and indicates closeness towards people in all circumstances.
A severity towards the people who are weak and aggrieved by fate and not following moral
principles under the guise of efficient development of business might be profitable but only
in the short run. The closeness with people treats them as subjects, not objects, and contributes
to a worker’s identification with their company as well as their respect for employers.

References

  1. Benedykt XVI. Encyklika Caritas in veritate. Watykan 2009. [Google Scholar]
  2. [Google Scholar]
  3. Benedykt XVI. Przybywam jako przyjaciel i zwiastun Ewangelii. Ceremonia powitalna w Białym Domu, Waszyngton, 16. 04. 2008. „L`Osservatore Romano” 5:2008 s. 40. [Google Scholar]
  4. Benedykt XVI. Elementarz Benedykta XVI dla pobożnych, zbuntowanych i szukających prawdy. Kraków 2008. [Google Scholar]
  5. Biskupi Katoliccy Anglii I Walii. Wspólne dobro a nauczanie społeczne Kościoła. W: Kościół wobec współczesnych problemów życia gospodarczego. Społeczne dokumenty episkopatów. Red. S. Fel, J. Kupny. Lublin 2002 s. 193-222. [Google Scholar]
  6. Franciszek. Przekazujmy nadzieję u ufność w naszych czasach. Orędzie na 51 Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Watykan 2017. [Google Scholar]
  7. [Google Scholar]
  8. Franciszek. Służba Kościołowi Powszechnemu I Kościołom partykularnym. Bożonarodzeniowe spotkanie z Kurią Rzymską (21.12.2014). „L`Osservatore Romano” 2:2014 s. 14-15. [Google Scholar]
  9. Franciszek. Adhortacja apostolska Evangelii gaudium. Watykan 2013. [Google Scholar]
  10. Franciszek. Łatwo mówić o miłosierdziu, trudniej być jego świadkami. Przemówienie podczas czuwania modlitewnego z czcicielami Bożego miłosierdzia (2.04.2016). „L`Osservatore Romano” 5:2016 s. 18. [Google Scholar]
  11. [Google Scholar]
  12. Franciszek. Braterstwo podstawową zasadą regulującą porządek gospodarczy. Przesłanie do uczestników sesji plenarnej Papieskiej Akademii Nauk Społecznych (24.04.2017). „L`Osservatore Romano” 6-7:2017 s. 13. Hildebrand von D., Prawość. W: D. von Hildebrand, J. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner. Wobec wartości. Poznań 1982 s. 12-13. [Google Scholar]
  13. Homann K., Ökonomik und Ethik. W: Wirtschaft und Ethik. Red. G. Baadte, A. Rauscher. Graz 1991. [Google Scholar]
  14. [Google Scholar]
  15. Jan Paweł II. Encyklika Centesimus annus. Watykan 1991. [Google Scholar]
  16. Jan Paweł II. Encyklika Redemptor hominis. Watykan 1979. [Google Scholar]
  17. Jan Paweł II. Środki społecznego przekazu w służbie chrześcijańskiej promocji młodzieży. Orędzie na XIX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (15.04.1985). W: Tenże. Dzieła zebrane. T. IV. Kraków 2007. [Google Scholar]
  18. Jan Paweł II. Środki społecznego przekazu w służbie sprawiedliwości i pokoju. Orędzie na XXI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24.01.1987). W: Tenże. Dzieła zebrane. T. IV. Kraków 2007. [Google Scholar]
  19. Jan Paweł II. Encyklika Dives in misericordia.Watykan1980. [Google Scholar]
  20. Kapuściński R., Dałem głos ubogim. Rozmowy z młodzieżą. Kraków 2008. [Google Scholar]
  21. Maradiaga Rodriguez O., Jaki rozwój dla sprawiedliwości Społecznej? „Społeczeństwo” 5-6:2013 s. 19-22. [Google Scholar]
  22. Marx R., Kapitał. Mowa w obronie człowieka. Kraków 2009. [Google Scholar]
  23. [Google Scholar]
  24. Nęcek R., Die mediale Kommunikation und Entwicklung des Unternehmertums. „Theologisches“ 1-2:2014 s. 48-49. [Google Scholar]
  25. [Google Scholar]
  26. Nęcek R., Edukacja medialna w nauczaniu społecznym papieża Franciszka. Wprowadzenia kardynał Luis H. Villalba. Kraków 2016. [Google Scholar]
  27. Nęcek R., Die mediale Kommunikation und Entwicklung des Unternehmertums. „Theologisches“ 1-2:2014 s. 47-50. [Google Scholar]
  28. Nęcek R., Radość przejawem komunikacji porozumienia. „Życie Konsekrowane” 4:2017 s. 48-61. [Google Scholar]
  29. Spieker M., Praca, własność i współdecydowanie. Wytyczne chrześcijańskiej nauki społecznej i doświadczenia niemieckie. „Społeczeństwo” 3:1997 s. 327-342. [Google Scholar]
  30. [Google Scholar]
  31. Tischner J., Etyka solidarności. Kraków 2000. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.