Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 6 (2024)

Od Redakcji

Artificial intelligence in the context of competition and consumer protection law

  • Barbara Sikoń
DOI: https://doi.org/10.54383/0031-0344.2024.06.2  [Google Scholar]
Published: 2024-07-12

Abstract

The main purpose of this article is to answer the question how, in accordance with currently applicable law, the legal status and definition of artificial intelligence can be correctly determined. This study is also intended to present the functions that artificial intelligence can perform in competition and consumer protection law. The thesis statement of the article is that artificial intelligence can be an effective tool for entrepreneurs to run their business even more profitably. The advanced algorithms most commonly used by entrepreneurs include chatbots, voicebots, intelligent assistants and recommendation engines. Another thesis statement is that we cannot exclude tort liability of entrepreneurs for actions or omissions of artificial intelligence in the area of antitrust law, even in a situation when we are dealing with advanced unsupervised self-learning algorithms, because the contrary conclusion would involve too much risk of abuse and potential serious harm to consumers. The article also presents the ways in which artificial intelligence can contribute to improving the work of antitrust authorities. As for proposals of legislative amendments, the legislator should introduce a comprehensive and precise legal regulation regarding the legal status of artificial intelligence and the issue of tort liability for actions or omissions of advanced algorithms.

References

  1. Banasiński Cezary, Polskie prawo antymonopolowe. Zarys wykładu, Warszawa 2018 [Google Scholar]
  2. Banaszczyk Zbigniew, Art. 4491 k.c (w:) K.Pietrzykowski, Komentarz. Kodeks cywilny, Warszawa 2008, t. 1 [Google Scholar]
  3. Bieliński Andrzej, Potencjalne obszary zastosowania sztucznej inteligencji [Google Scholar]
  4. w postępowaniu cywilnym – czy obecnie ma to rację bytu i czy jesteśmy na takie rozwiązania gotowi?, „Studia Prawnicze: rozprawy i materiały” 2022/33 [Google Scholar]
  5. Boroń Marek, Sztuczna inteligencja w służbie praw konsumenta. UOKiK planuje wdrożyć nowe narzędzia, „Gazeta Prawna” 2022/10 [Google Scholar]
  6. Bujalski Rafał, Akt o sztucznej inteligencji [projekt UE], Warszawa 2022 [Google Scholar]
  7. Chłopecki Aleksander, Sztuczna inteligencja – szkice prawnicze i futurologiczne, Warszawa 2018 [Google Scholar]
  8. Cydzik Szymon, Roboty odgrywają coraz większą rolę i wymagają odrębnych przepisów, „Rzeczpospolita” 2017/4 [Google Scholar]
  9. Dargas-Draganik Monika, Wykorzystanie sztucznej inteligencji w postępowaniach sądowych na przykładzie Chin i Estonii, „Czasopismo Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego” 2022/22 [Google Scholar]
  10. Derdak Michał Konrad, Czy androidy śnią o zmowach cenowych? Algorytmy cenowe, sztuczna inteligencja i prawo konkurencji, „Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2018/7 [Google Scholar]
  11. Goździaszek Łukasz, Perspektywy wykorzystania sztucznej inteligencji w postępowaniu sądowym, „Przegląd Sądowy” 2015/10 [Google Scholar]
  12. Grendys Aleksandra, Elektroniczny sąd arbitrażowy dla przedsiębiorców dostanie wsparcie AI, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  13. Hetmański Marek, Słaba i silna sztuczna inteligencja, „Computerworld” 2017/5 [Google Scholar]
  14. Kohutek Konrad, Art. 6 (w:) K. Kohutek, M. Sieradzka, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2014 [Google Scholar]
  15. Księżak Paweł, Prawo cyborgów (1). Wprowadzenie w problematykę, „Głos Prawa. Przegląd Prawniczy Allerharda” 2022/9 [Google Scholar]
  16. Małobęcka-Szwast Iga, Akt w sprawie sztucznej inteligencji – nowe wyzwania dla prawników, „Prawo i Praktyka” 2022/4 [Google Scholar]
  17. Nowakowski Michał, Na styku regulacji, czyli sztuczna inteligencja w sektorze finansowym – status quo i kierunki rozwoju prawa, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  18. Piskorz-Ryń Agnieszka, Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii, Warszawa 2022 [Google Scholar]
  19. Rajski Jan, Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny w świetle nowych przepisów kodeksu cywilnego, „PPH” 2001/100 [Google Scholar]
  20. Różański Krzysztof, Sztuczna inteligencja rozwój, szanse i zagrożenia, „Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki” 2007/2 [Google Scholar]
  21. Sejnowski Terrence, Deep Learning. Głęboka rewolucja. Kiedy sztuczna inteligencja spotyka się z ludzką, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  22. Sewastianowicz Monika, Sztuczna inteligencja dużo może, także rozpowszechnić firmowe tajemnice, Warszawa 2023 [Google Scholar]
  23. Skibińska Regina, Odpowiedzialność za sztuczną inteligencję będzie uregulowana, „Prawo.pl” 2022/10 [Google Scholar]
  24. Skoczny Tadeusz, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2014 [Google Scholar]
  25. Szydło Marek, Nadużywanie pozycji dominującej, Warszawa 2010 [Google Scholar]
  26. Tegmark Max, Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  27. Widłak Tomasz, Robo-etyka cnót: o androidach, prawie i kształtowaniu ludzkiego charakteru (w:) Blade Runner. O prawach quasi-człowieka, Gdańsk 2021 [Google Scholar]
  28. Wątor Jakub, Robot odpowie za swoją pracę? Już musimy rozmawiać, jak to regulować, „Business Insider” 2017/4 [Google Scholar]
  29. Woźniak-Cichuta Monika, Kto ponosi odpowiedzialność w gospodarce nowych technologii? Bezpieczeństwo produktów w erze sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy i robotyki (w:) Wyzwania dla prawa konsumenckiego w wymiarze globalnym, regionalnym i lokalnym, red. M. Namysłowska, K. Podgórski, E. Sługocka-Krupa, Warszawa 2022 [Google Scholar]
  30. Zalewski Tomasz, Prawo sztucznej inteligencji, Warszawa 2020 [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.