Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 22 (2018)

Artykuły

The science of criminal study – between statutory telematics, student expectations, and the theoretical and practical guidelines

  • Dariusz Jagiełło
DOI: https://doi.org/10.52097/pwk.5407  [Google Scholar]
Published: 2023-04-14

Abstract

Forensics is a very attractive subject. Students often choose it as a faculty. How- ever, it sometimes turns out that the student's expectations pass the theory and practice. Therefore, the search for new active teaching methods is extremely important. In the work I presented a few possible proposals that are worth considering at the stage of preparing scenarios carried out with students mainly during the workshops.

References

  1. Literatura [Google Scholar]
  2. Bednarczyk D., Tomaszycki K., Wykorzystanie pozytywnych ekspertyz daktyloskopijnych w procesie karnym. Wpływ na orzecznictwo sądowe, „Problemy Kryminalistyki” 2005, nr 250. [Google Scholar]
  3. Chauvin T., Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013. [Google Scholar]
  4. Fromm E., O sztuce miłości, przeł. A. Bogdański, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971. [Google Scholar]
  5. Izdebski H., Zieliński J.M., Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2015. [Google Scholar]
  6. Jagiełło D., Przesłuchanie jako czynność dowodowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  7. Krzywoń A., Konstytucyjne aspekty autonomii szkoły wyższej, w: A. Wiktorowska, A. Jakubowski (red.), Prawo nauki. Zagadnienia wybrane, LexisNexis Polska, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  8. Legal Education and Professional Development – an Educational Continuum, Report of the Task Force on Law Schools and the Profession: Narrowing the Gap 3 [MacCrate Report], American Bar Association Section on Legal Education and Admissions to the Bar, 1992. [Google Scholar]
  9. Moszczyński J., Furman K.J., Aktywne metody prowadzenia zajęć z kryminalistyki na przykładzie warsztatów poświęconych badaniom dokumentom. Wybrane zagadnienia, „Studia Prawnoustrojowe” 2015, nr 27. [Google Scholar]
  10. Moszczyński J., Furman K.J., Wykorzystanie aktywnych metod nauczania w prowadzeniu zajęć z kryminalistyki, „Problemy Współczesnej Kryminalistyki” 2016, t. XX. Pawlak A., Umiejętności prawnicze nabywane w klinikach prawa, „Klinika” 2013, nr 12 (147). [Google Scholar]
  11. Podkowik J., O potrzebie zmiany modelu kształcenia prawników w Polsce, „Edukacja Prawnicza” 2010, nr 4. [Google Scholar]
  12. Sanetra W., Wierzbowski M. (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013. [Google Scholar]
  13. Stojer-Polańska J., Kryminalistyka w mediach. Wpływ seriali kryminalnych na postępowanie karne, Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, Poznań 2016. [Google Scholar]
  14. Thieme T.K., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku: Polska, Europa, USA, Difin, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  15. US Department of Justice, Special Report, Education and Training in Forensic Science: A Guide for Forensic, Science Laboratories, Educational Institutions and Students, 2004. [Google Scholar]
  16. Weinstein J., Morton L., Stuck in a rut: The role of creative thinking in problem solving and legal education, „Clinical Law Review” 2003, no 9. [Google Scholar]
  17. Widacki J. (red.), Kryminalistyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2016. [Google Scholar]
  18. Wolter W., Prawo karne. Zarys wykładu systematycznego, Gebethner i Wolff, Warszawa 1947. [Google Scholar]
  19. Zieliński N., Poznanie sądowe a poznanie naukowe, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 1979. [Google Scholar]
  20. Zoll F., Namysłowska-Gabrysiak B., Metodologia klinicznego nauczania prawa, w: Studencka poradnia prawna: idea, organizacja, metodologia, Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Warszawa–Kraków 1999. [Google Scholar]
  21. Zoll F., Przyszłość kształcenia prawników w Polsce, „Państwo i Prawo” 2010, nr 6. [Google Scholar]
  22. Źródła prawa i orzecznictwo [Google Scholar]
  23. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, t. jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1668. [Google Scholar]
  24. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, t. jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 60. [Google Scholar]
  25. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 września 2012 r., I OSK 1434/12, Legalis nr 1108227. [Google Scholar]
  26. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 maja 1982 r., I KR 319/81, OSNPG 1982, nr 11, poz. 149. [Google Scholar]