Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 29 (2022)

Artykuły

Teistyczny ewolucjonizm Keitha Warda: rekonstrukcja i krytyka

  • Mirosław Twardowski
DOI: https://doi.org/10.52097/rs.2022.571-590  [Google Scholar]
Opublikowane: 19.09.2023

Abstrakt

Na przestrzeni ostatnich dekad pojawiła się nowa forma materializmu, tzw. nowy ateizm, kwestionująca ideę obiektywnego celu we Wszechświecie. Wielu współczesnych myślicieli, nie zgadzając się z takim stanowiskiem, tłumaczy pochodzenie i naturę Wszechświata poprzez odwołanie się do rzeczywistości transcendentnej. Jeden z nich, Keith Ward, przekonuje, że wiara w Boga nie tylko pozostaje w zgodzie ze współczesną nauką, lecz twierdzi również, że odwołanie się do Najdoskonalszej Istoty, która całą istniejącą rzeczywistość stwarza swoim wolnym aktem, jest logicznie spójnym i zarazem najlepszym wyjaśnieniem pochodzenia i natury Wszechświata. Jeśli Wszechświat został stworzony przez Boga, to z pewnością w określonym celu. Początkowe stany fizyczne i prawa rządzące Wszechświatem są takie, a nie inne, ponieważ wydają się dokładnie tym, co jest wymagane, aby umożliwić specyficzne wewnętrzne dobra tego Wszechświata. Wyjaśnienie osobowe, w kategoriach celów i wartości, różni się od wyjaśnienia naukowego w kategoriach początkowych stanów fizycznych i przewidywalnych praw. Jeśli chcemy wyjaśnić nasz Wszechświat, do wyjaśnienia naukowego należy dodać wyjaśnienie osobowe.

Bibliografia

  1. Carpenter D., Religion and Revelation: A Theology of Revelation in the World’s Religions by Keith Ward, „The Journal of Religion”, 76 (1) (1996), s. 133-134. [Google Scholar]
  2. Collins C. J., Review: Divine Action: Examining God’s Role in an Open and Emergent Universe by Keith Ward, „Themelios”, 34(3), (2009) s. 417-420. [Google Scholar]
  3. Drees W. B., Review: The Big Questions in Science and Religion by Keith Ward, „Scottish Journal of Theology”, 64(4) (2011), s. 491-493. [Google Scholar]
  4. Ellis B., Review: God, Chance & Necessity, „Sophia” 38(1) (1999), s. 89-98. [Google Scholar]
  5. Jung K. A., Review: Is Religion Irrational? by Keith Ward, „Religion & Theology”, 20(1) (2013), s. 147-149. [Google Scholar]
  6. Lamont J., Review: Religion and Revelation by Keith Ward, „The Thomist: A Speculative Quarterly Review”, 61(3) (1997), s. 491-493. [Google Scholar]
  7. Painter B., The New Atheism: Denying God and History. Review: Is Religion Dangerous? by Keith Ward, „Conversations in Religion and Theology” 6(1) (2008), s. 89-97. [Google Scholar]
  8. Poon W., Review: God, Chance and Necessity by Keith Ward, „Studies in World Christianity”, 4(2) (1998), s. 255-258. [Google Scholar]
  9. Selk E.E., Review: Pascal’s Fire: Scientific Faith and Religious Understanding by Keith Ward, „Theological Studies”, 69(4) (2008), s. 939-940. [Google Scholar]
  10. Ward K., Bóg: przewodnik błądzących, przeł. J. Karłowski, Poznań 2006. [Google Scholar]
  11. Ward K., Christ and the Cosmos: A Reformulation of Trinitarian Doctrine, Cambridge 2015. [Google Scholar]
  12. Ward K., Christianity. A Beginner’s Guide, Oxford 2007. [Google Scholar]
  13. Ward K., Concepts of God Images of the Divine in Five Religious Traditions, Oxford 1998. [Google Scholar]
  14. Ward K., Divine Action. Examining God’s Role in an Open and Emergent Universe, Philadelphia-London 2007. [Google Scholar]
  15. Ward K., God and the Philosophers, Minneapolis 2009. [Google Scholar]
  16. Ward K., God, Change and Necessity, Oxford 2004. [Google Scholar]
  17. Ward K., God, Faith & the New Millennium. Christian Belief in an Age of Science, Oxford 2002. [Google Scholar]
  18. Ward K., Is Religion Dangerous?, „An Irish Quarterly Review”, 97 (388) (2008), s. 413-419. [Google Scholar]
  19. Ward K., Liberalism in Science and in Christian Faith, „Modern Believing”, 51(1) (2010), s. 16-23. [Google Scholar]
  20. Ward K., My Theology: Personal Idealism, London 2021. [Google Scholar]
  21. Ward K., Pascal’s Fire. Scientific Faith and Religious Understanding, Oneworld Publications, Oxford 2006. [Google Scholar]
  22. Ward K., Rational Theology and the Creativity of God, Oxford 1985. [Google Scholar]
  23. Ward K., Religion in the Modern World. Celebrating Pluralism and Diversity, Cambridge 2019. [Google Scholar]
  24. Ward K., Teistyczny ewolucjonizm, w: Od Darwina do Dna. Debata wokół teorii inteligentnego projektu, red. W. A. Dembski, M. Ruse, przeł. G. Malec, D. Sagan, Warszawa 2022, s. 379-397. [Google Scholar]
  25. Ward K., Truth and the Diversity of Religions, „Religious Studies”, 26(1) (1990), s. 1-18. [Google Scholar]
  26. Ward K., The Big Questions in Science and Religion, West Conshohocken 2008. [Google Scholar]
  27. Ward K., The God of the Philosophers and the God of Abraham, Isaac, and Jacob, „The Journal of Jewish Thought and Philosophy”, 8 (1999), s. 157-170. [Google Scholar]
  28. Ward K., The temporality of God, „International Journal for Philosophy of Religion”, 50 (2001), s. 153-169. [Google Scholar]
  29. Ward K., Why There Almost Certainly Is a God: Doubting Dawkins, Oxford 2008. [Google Scholar]