Salta al menu principale di navigazione Salta al contenuto principale Salta al piè di pagina del sito

V. 31 (2024)

Artykuły

Życie proroka Jeremiasza jako przedstawienie sposobu głoszenia orędzia Bożego czynnością symboliczną (Jr 16,1-9)

  • Ks. Kamil Gniwek
DOI: https://doi.org/10.52097/rs.2024.135-157  [Google Scholar]
Pubblicato: 2024-12-12

Abstract

Artykuł skupia swoją uwagę na przedstawieniu prorockiej formy głoszenia słowa Bożego w postaci czynności symbolicznej. Rozpoczyna się od ogólnego zaprezentowania symbolicznych działań w kulturze religijnej i społecznej starożytnego Egiptu, Mezopotamii i Kanaanu. W dalszej części została ogólnie zasygnalizowana obecność czynności symbolicznych w tekstach biblijnych Pięcioksięgu i ksiąg prorockich. Jako przykład szczegółowej prezentacji prorockiego przepowiadania Bożego orędzia za pomocą uchwytnych i niedwuznacznych czynności symbolicznych wybrano perykopę z Księgi Jeremiasza, gdzie Bóg wzywa proroka z Anatot do tego, aby jego życie osobiste i wspólnotowe uczynić Bożym słowem skierowanym do Narodu Wybranego. Przesłanie teologiczne, jakie niesie symboliczne życie Jeremiasza, ukazuje dramatyczną karę dla izraelskiego ludu, który złamał przymierze z Bogiem.

Riferimenti bibliografici

  1. Allen L. C., Ezekiel 1-19 (WBC 28), Dallas 1994. [Google Scholar]
  2. Allen L. C., Ezekiel 20-48 (WBC 29), Dallas 1990. [Google Scholar]
  3. Andersen F. I., Freedman D. N., Amos. A New Translation with Introduction and Commentary (AncB 24a), New York 1989. [Google Scholar]
  4. Bailey K. E., Zwyczaje pogrzebowe, w: B. M. Metzger, M. D. Coogan, Słownik wiedzy biblijnej, Warszawa 1997, s. 830-831. [Google Scholar]
  5. Bourgeois H., Śmierć, przejście do innego świata. Obrzędy związane ze śmiercią, w: F. Lenoir, Y. Tardan-Masquelier, Encyklopedia religii świata. Zagadnienia problemowe, t. II, Warszawa 2002, s. 1861-1877. [Google Scholar]
  6. Brueggemann W., A Commentary on Jeremiah. Exile and Homecoming, Grand Rapids 1998. [Google Scholar]
  7. Brzegowy T., Ogólne wprowadzenie do profetyzmu izraelskiego, w: J. Frankowski, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych. Wielki świat starotestamentalnych proroków. Od początku profetyzmu do niewoli Babilońskiej, Warszawa 2001, s. 13-45. [Google Scholar]
  8. Chrostowski W., Babilońskie deportacje mieszkańców Jerozolimy i Judy (597-582 r. przed Chr.), w: W. Chrostowski, „Miłość wytrwa do końca”. Księga pamiątkowa dla księdza profesora Stanisława Pisarka w 50. rocznicę święceń kapłańskich i 75. rocznicę urodzin, cz. I i II, Warszawa 2004, s. 96-138. [Google Scholar]
  9. Craigie P. C., Kelley P. H., Drinkard, Jr. J. F., Jeremiah 1-25 (WBC 26), Dallas 1991. [Google Scholar]
  10. Dąbrowski E., Religia Kananejczyków i Fenicjan, w: E. Dąbrowski, Religie świata, Warszawa 1957, s. 191-206. [Google Scholar]
  11. Drioton E., Egipt faraonów, Warszawa 1970. [Google Scholar]
  12. Dziadosz D., Czy władza królewska pochodzi od Jahwe? Forma i znaczenie obrzędu namaszczenia w epoce monarchii w Izraelu, „ZN KUL” 48 (2; 2005), s. 39-62. [Google Scholar]
  13. Dziadosz D., Urząd kapłana w Izraelu w epoce przedmonarchicznej, w: M. Olczyk, P. Podeszwa, Credidimus Caritati. Księga pamiątkowa dedykowana księżom profesorom Ryszardowi Figlowi, Tadeuszowi Haneltowi w 70. rocznicę urodzin, Gniezno 2010, s. 67-94. [Google Scholar]
  14. Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych; Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich, t. I, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  15. Fabry H. J., «marzëaH», w: G. J. Botterweck, H. Ringgren, H. J. Fabry, TDOT, t. IX, Grand Rapids 1998, s. 10-15. [Google Scholar]
  16. Garbowski T., Założenie metafory małżeńskiej Księgi Ozeasza, „RBL” 40 (3; 1987), s. 236-244. [Google Scholar]
  17. Gołębiewski M., Dni klęski, w: J. Frankowski, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych. Wielki świat starotestamentalnych proroków. Od początku profetyzmu do niewoli Babilońskiej, Warszawa 2001, s. 193-216. [Google Scholar]
  18. Grubber M. I., Gesty, w: P. J. Achtemeier, Encyklopedia biblijna, Warszawa 2004, s. 341-343. [Google Scholar]
  19. Holladay W. L., A Commentary on the Book of the Prophet Jeremiah. Chapters 1-25, t. I, Philadelphia 1986. [Google Scholar]
  20. Homerski J., Księga Zachariasza, w: S. Łach, Księgi Proroków Mniejszych, t. XII/2, Poznań 1968. [Google Scholar]
  21. Homerski J., Powołanie i jego rola w formacji religijnej ludu Bożego Starego Testamentu, „RTK” 33 (1; 1986), s. 37-45. [Google Scholar]
  22. James E. O., Starożytni bogowie, Warszawa 1970. [Google Scholar]
  23. Jasiński A. S., Tomiak J., Historia Izraela na tle słów i czynów symbolicznych proroka Ezechiela, Opole 2003. [Google Scholar]
  24. Johnston P. S., Cienie Szeolu. Śmierć i zaświaty w biblijnej tradycji żydowskiej, Kraków 2010. [Google Scholar]
  25. Klown G. L., Scalise P. J., Smothers T. G., Jeremiah 26–52 (WBC 27), Dallas 1995. [Google Scholar]
  26. Kluczyński A. P., Koronacja arcykapłana Jozuego. Egzegeza Za 6,9-15, „SHT” (1-2; 2004), s. 17-36. [Google Scholar]
  27. Kondracki A., Pochodzenie i szczególny charakter rytuału ofiarniczego Izraela, w: G. Witaszek, Życie religijne w Biblii, Lublin 1999, s. 205-223. [Google Scholar]
  28. Kramer K. P., Śmierć w różnych religiach świata, Kraków 2007. [Google Scholar]
  29. Kucharski J., Grzebanie zmarłych na starożytnym Bliskim Wschodzie i w Biblii, Lublin 1989. [Google Scholar]
  30. Kułaczkowski J., Przymierze i niewierność. Zagadnienie niewierności małżeńskiej w nauczaniu proroków», „Ethos” 17 (1-2; 2004), s. 234-248. [Google Scholar]
  31. Kunderewicz C., Religie Egiptu, w: J. Keller, Zarys dziejów religii, Warszawa [Google Scholar]
  32. 1986. [Google Scholar]
  33. Kuras B., O chrześcijańskiej czystości. Podstawy biblijne, Kraków 2000. [Google Scholar]
  34. Lemański J., Ofiary biesiadne jako przykład rozwoju rytuału ofiarniczego w Starym Testamencie, „VV” 8 (2005), s. 15-29. [Google Scholar]
  35. Lemański J., Rytuał święceń kapłańskich i jego symbolika (Wj 29,1-37), „VV” 12 (2007), s. 17-31. [Google Scholar]
  36. Levin Ch., The „Word of Yahweh”: A theological concept in the Book of Jeremiah, w: M. H. Floyd, R. D. Haak, Prophets, Prophecy, and Prophetic Texts in Second Temple Judaism, New York 2006, s. 42-62. [Google Scholar]
  37. Lundbom J. R., Jeremiah 1-20. A New Translation with Introduction and Commentary (AncB 21a), New York 1999. [Google Scholar]
  38. Lundbom J. R., Jeremiah 21-36. A New Translation with Introduction and Commentary (AncB 21b), New York 2004. [Google Scholar]
  39. Lundbom J. R., Jeremiah 37-52. A New Translation with Introduction and Commentary (AncB 21c), New York 2004. [Google Scholar]
  40. Łach S., Starożytność rytuału ofiar (Kpł 1,1-7,35), „RTK” 14 (1; 1967) 19-38. [Google Scholar]
  41. Łach S., Księga Powtórzonego Prawa, Poznań-Warszawa 1971. [Google Scholar]
  42. Morenz S., Bóg i człowiek w starożytnym Egipcie, Warszawa 1972. [Google Scholar]
  43. Moscati S., Kultura starożytna ludów semickich, Warszawa 1963. [Google Scholar]
  44. Muc A., Lament żałobny w koptyjskim Egipcie, „ŚSHT” 42 (1; 2009), s. 72-84. [Google Scholar]
  45. Packer J. I., Tenney M. C., Słownik tła Biblii, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  46. Pikor W., Jeremiaszowe zmaganie się z Bożym Słowem (Jr 1,4-12; 15,15-21; 20,7-13), „VV” 7 (2005), s. 53-81. [Google Scholar]
  47. Pikor W., Skuteczność przepowiadania prorockiego w świetle Ez 24,15-27, „VV” 2 (2002), s. 31-47. [Google Scholar]
  48. Poniży B., Drugorzędne akty kultu, w: G. Witaszek, Życie religijne w Biblii, Lublin 1999, s. 239-253. [Google Scholar]
  49. Popielewski W., „Uwiodłeś mnie Panie” (Jr 20,7). Powołanie prorockie w świetle wyznań Jeremiasza, w: W. Chrostowski, „Pieśniami dla mnie Twoje przykazania”. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Janusza Frankowskiego w 50. rocznicę święceń kapłańskich i 75. rocznicę urodzin, Warszawa 2003, s. 262-289. [Google Scholar]
  50. Popko M., Istota bóstwa w religiach Wschodu Starożytnego, „Euhemer – Przegląd Religioznawczy” 27 (1; 1983), s. 3-9. [Google Scholar]
  51. Rumianek R., Idea powołania indywidualnego w księgach prorockich, „Warszawskie Studia Teologiczne” 13 (2000) s. 49-59. [Google Scholar]
  52. Rumianek R., Księga Ezechiela. Tłumaczenie i komentarz, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  53. Ryken L., Wilhoit J. C., Longman III T., Gesty, Słownik symboliki biblijnej, Warszawa 2003, s. 207-210. [Google Scholar]
  54. Saggs H. W. F., Wielkość i upadek Babilonii, Warszawa 1973. [Google Scholar]
  55. Setel D. D., Czystość rytualna, w: B. M. Metzger, M. D. Coogan, Słownik wiedzy biblijnej, Warszawa 1997, s. 97-98. [Google Scholar]
  56. Smith R. L., Micah – Malachi (WBC 32), Waco 1984. [Google Scholar]
  57. Stachowiak L., Jeremiasz. Człowiek i prorok, „CT” 37 (2; 1967), s. 35-48. [Google Scholar]
  58. Stachowiak L., Symboliczne czynności jako forma przekazu prorockiego, w: J. Łach, M. Wolniewicz, Współczesna biblistyka polska 1945-1970, Warszawa 1972, s. 79-90. [Google Scholar]
  59. Stachowiak L., Teologia słowa prorockiego w Starym Testamencie, w: K. Wojtyła, Z zagadnień kultury chrześcijańskiej. Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu Prymasowi Polski Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 1973, s. 111-118. [Google Scholar]
  60. Stachowiak L., Księga Izajasza I, t. IX/1, Poznań 1996. [Google Scholar]
  61. Stachowiak L., Prorocy – słudzy słowa, Kraków 1994. [Google Scholar]
  62. Stanek T., Asymilacja kulturowych i religijnych wartości ludów ościennych przez Izrael, w: I. Ledwoń S., Stary Testament a religie, Lublin 2009, s. 39-65. [Google Scholar]
  63. Stanek T., Jahwe a bogowie ludów. Idee religijne wczesnego Izraela na tle wierzeń ludów Egiptu, Mezopotamii i Kanaanu, Poznań 2002. [Google Scholar]
  64. Stuart D., Hosea – Jonah (WBC 31), Waco 1987. [Google Scholar]
  65. Sujecka E. A., Symbolika małżeństwa w Księdze Ozeasza, w: R. Bartnicki, Studia z biblistyki, t. VI, Warszawa 1994, s. 241-315. [Google Scholar]
  66. Thompson J. A., The Book of Jeremiah, Michigan 1980. [Google Scholar]
  67. Tronina A, Geneza kapłaństwa biblijnego na tle religii Bliskiego Wschodu, w: D. Dziadosz, Od Melchizedeka do Jezusa – Arcykapłana, Lublin 2010, s. 13-28. [Google Scholar]
  68. Tryl F., Śladami biblijnego marzēaḥ (Amos 6,7; Jeremiasz 16,5), „RT KUL” 55 (1; 2008), s. 55-81. [Google Scholar]
  69. Tyloch W, Kult ugarycki i Stary Testament, „Euhemer – Przegląd Religioznawczy” 23 (1; 1979), s. 29-39. [Google Scholar]
  70. Tyloch W., Odkrycia w Ugarit a Stary Testament, Warszawa 1980. [Google Scholar]
  71. Vaux R. de, Instytucje Starego Testamentu, t. II, Poznań 2004. [Google Scholar]
  72. W. Watts J. D., Isaiah 1-33 (WBC 24), Waco 1985. [Google Scholar]
  73. Winnicki J. K., Religia starożytnych Egipcjan, w: A. Szczudłowska, Starożytny Egipt, Warszawa 1976. [Google Scholar]
  74. Witaszek G., Centralizacja kultu, w: G. Witaszek, Życie religijne w Biblii, Lublin 1999, s. 103-122. [Google Scholar]
  75. Witaszek G., Moc słowa prorockiego, Lublin 1995. [Google Scholar]
  76. Włodyga P., Oblubieniec i Oblubienica. Metaforyka małżeństwa Jeremiasza, Kraków 2003. [Google Scholar]
  77. Zawiszewski E., Księgi Proroków, Pelpin 1998. [Google Scholar]

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.