Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 18 No. 1 (2025)

Articles

Peculiar Normative Character of a Commune Council Resolution on the Sale of Real Estate with the “Premises for Land” Settlement

DOI: https://doi.org/10.32084/tkp.9659  [Google Scholar]
Published: 2025-07-31

Abstract

The analysis carried out in this publication aims to answer the question about the legal nature of a commune council resolution (analogously, a poviat council resolution) on the sale of real estate with the “premises for land” settlement. The purpose and function of the resolution defining the terms for the sale of real estate with the “premises for land” settlement is to clarify the most important conditions for such a transaction. It is therefore not only a formal requirement of the “premises for land” settlement sale procedure, but also has effects under civil law, especially in determining the maximum extent for offsetting cash benefits by the transfer of ownership of real estate. In this light, the status of this resolution as an act of universal law or an intra-organisational act or qualified as expressing a will by a collegial body as an indispensable element of shaping the future legal relationship with the buyer of real estate is not clear. This analysis proves that contrary to the intentions of the drafters, expressed in the explanatory memorandum to the draft act on the sale of real estate with the “premises for land” settlement (“the resolution specified in this draft will not contain abstract norms, thus it will not be an act of local law and will not require promulgation in the voivodeship official journal”), this resolution goes beyond the structure dedicated to internally binding acts and beyond the understanding of specific and individual norms. The scholarly debate herein relies on the method of investigation of the law in force.

References

  1. Dąbek, Dorota. 2020. Prawo miejscowe. Warszawa: Wolters Kluwer. [Google Scholar]
  2. Dąbek, Dorota. 2022. “Komentarz do art. 40.” In Ustawa o samorządzie gminnym, edited by Paweł Chmielnicki. Warszawa. Lex el. [Google Scholar]
  3. Dolnicki, Bogdan. 2004. “Akty prawa miejscowego samorządu terytorialnego.” Samorząd Terytorialny 5:5-21. [Google Scholar]
  4. Dolnicki, Bogdan. 2010. “Komentarz do art. 40.” In Bogdan Dolnicki, Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz. Warszawa. Lex el. [Google Scholar]
  5. Dolnicki, Bogdan. 2017. “Indywidualny akt normatywny.” Przegląd Prawa Publicznego 6:56-64. [Google Scholar]
  6. Filipek, Józef. 2001. Prawo administracyjne. Instytucje ogólne. Part II. Kraków: Wolters Kluwer. [Google Scholar]
  7. Gromski, Włodzimierz. 1993. “W sprawie pojęcia aktu normatywnego (Uwagi na tle glos do orzeczenia TK z 19 VI 1992 r., U6/92).” Państwo i Prawo 9:80-84. [Google Scholar]
  8. Gruszecki, Krzysztof, and Marta Lorych. 2019. “Charakter prawny uchwał w sprawie pomników przyrody.” Samorząd Terytorialny 12:20-30. [Google Scholar]
  9. Kaczocha, Mateusz. 2022. Akty prawa miejscowego. Tworzenie. Procedura. Kontrola. Warszawa: Wolters Kluwer. [Google Scholar]
  10. Marchaj, Roman. 2017. “Charakter prawny uchwały rady gminy w sprawie budżetu obywatelskiego.” Samorząd Terytorialny 11:5-14. [Google Scholar]
  11. Maroń, Grzegorz. 2016. “’Uchwały problemowe’ organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie uchwał dotyczących zagadnień bioetycznych.” Samorząd Terytorialny 1-2:111-26. [Google Scholar]
  12. Matan, Andrzej. 2021. “Komentarz do art. 91.” In Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, 3rd edition, edited by Bogdan Dolnicki. Warszawa. Lex el. [Google Scholar]
  13. Milczarek-Mikołajów, Justyna. 2021. Akty prawa wewnętrznego organów administracji publicznej. Wrocław. https://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/139607 [Google Scholar]
  14. Mrożek, Jakub. 2022. “Charakter prawny uchwał w przedmiocie ustalenia sieci (planów sieci) publicznych przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych podejmowanych na podstawie art. 32 ust. 1 oraz art. 39 ust. 5 i 7 ustawy – Prawo oświatowe.” Samorząd Terytorialny 1-2:82-93. [Google Scholar]
  15. Nogieć-Karwot. Edyta. 2018. “Charakter prawny uchwał podjętych na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych.” Przegląd Prawa Publicznego 3:93-99. [Google Scholar]
  16. Parchomiuk, Jerzy. 2013. “Granice rozpoznania i orzekania sądu administracyjnego w sprawach kontroli uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego.” ZNSA 6:52-72. [Google Scholar]
  17. Przybysz, Piotr. 2020. Instytucje prawa administracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer. [Google Scholar]
  18. Ruczkowski, Piotr. 2013. Koncepcja aktów (źródeł) prawa wewnętrznego w polskim prawie administracyjnym. Kraków: Księgarnia Akademicka. [Google Scholar]
  19. Sidorowska-Ciesielska, Anna. 2018. “Komentarz do art. 40.” In Ustawy samorządowe. Komentarz, edited by Sebastian Gajewski, and Aleksander Jakubowski. Warszawa: C.H. Beck. [Google Scholar]
  20. Sondej, Marek Z. 2019. Charakter prawny uchwały rady gminy w przedmiocie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt domowych. Lex el. [Google Scholar]
  21. Szafrańska, Anna, and Anna Szyszka. 2009. “Charakter prawny regulaminu organizacyjnego urzędu gminy.” Przegląd Prawa Publicznego 6:54-61. [Google Scholar]
  22. Szewc, Andrzej, and Tomasz Szewc. 1999. Uchwałodawcza działalność organów samorządu terytorialnego. Warszawa: Difin. [Google Scholar]
  23. Ura, Elżbieta. 2015. Prawo administracyjne. Warszawa: Wolters Kluwer. [Google Scholar]
  24. Węgrzyn, Gabriel. 2014. “Prawny charakter uchwał samorządu terytorialnego w sprawie wysokości cen i opłat za korzystanie z usług i urządzeń użyteczności publicznej.” Lex el. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.