Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 17 Nr 2 (2009)

Teologia systematyczna

Narodziny Boga w duszy człowieka według Mistrza Eckarta

DOI: https://doi.org/10.34839/wpt.2009.17.2.7-30  [Google Scholar]
Opublikowane: 20.04.2020

Abstrakt

This article presents the mystical assumptions of Master John Eckhart, a medieval Dominican friar. Eckhart, thanks to the originality of his conceptions, formed the basis for a new branch of mysticism, called intellectual-speculative mysticism, based on strictly scientific, philosophical-theological thinking. His mysticism is based first and foremost on the Holy Bible, with philosophy as a tool used to express the inner experience. Among the antecedents of his ideas, Plotinus, St. Augustine, Pseudo-Dionysius the Areopagite and St. Albert the Great should be mentioned. Eckhart presented his thoughts about this in Sermons, which are analyzed in this article. The core idea of Sermons is the conception of unio mystica – a vision of what is the reality of the birth of God in the depths of the human soul. What Eckhart tries to express is the identity of the non-identical (God and the human soul created by Him) in a mystical act. Eckhartian mysticism is a kind of challenge and a chance for modern man. A challenge to our unending concern about earthly matters, and to our frenzied lives.. A chance, because present day man, living in the world, in Eckhart Bains a Master, who can teach him how to find contemplatio in actio. Master Eckhart can teach modern man the mysticism of everyday life.

Bibliografia

  1. Ancelet-Hustache J., Maître Eckhart et la mistique rhénane, Paris 1956. [Google Scholar]
  2. Augustyn, O Trójcy Świętej, XIV, VIII, 11, tłum. M. Stokowska, Kraków 1996. [Google Scholar]
  3. Breviarium fidei, red. I. Bieda, S. Głowa, Poznań 1998. [Google Scholar]
  4. Clément O., Vladimir Lossky:L’interprète de Maître Eckhart, „La Vie Spirituelle” 730 (1999). [Google Scholar]
  5. Cognet L., Introduction aux mystiques rhéno-flamands, Paris 1968. [Google Scholar]
  6. Dupré L., Głębsze życie, tłum. M. Tarnowska, Kraków 1994. [Google Scholar]
  7. Evans G.R., Filozofia i teologia w średniowieczu, tłum. J. Kiełbasa, Kraków 1996. [Google Scholar]
  8. Gilson É., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tłum. S. Zalewski, Warszawa 1987. [Google Scholar]
  9. Gilson É., Wprowadzenie do nauki św. Augustyna, Warszawa 1953. [Google Scholar]
  10. Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum, Poznań 1994. [Google Scholar]
  11. Mistrz Eckhart, Kazania, tłum. W. Szymona, Poznań 1986. [Google Scholar]
  12. O’Meara T.F., Mistrz Eckhart, „W drodze” 7–8 (1986), s. 116–122. [Google Scholar]
  13. Ogórek P.P., Mistrz Jan Eckhart a święty Jan od Krzyża, Warszawa 1999. [Google Scholar]
  14. Piórczyński J., Mistrz Eckhart. Mistyka jako filozofia, Wrocław 1997. [Google Scholar]
  15. Plotyn, Enneady, VI, 9,11, tłum. A. Krokiewicz, Warszawa 1959. [Google Scholar]
  16. Prokopiuk J., Przedmowa, w: Mistrz Eckhart, Kazania i traktaty, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  17. Pseudo-Dionizy Areopagita, Teologia mistyczna, w: Pisma teologiczne, tłum. M. Dzielska, Kraków 1997. [Google Scholar]
  18. Sawicki F., U źródeł chrześcijańskiej myśli filozoficznej, Katowice 1947. [Google Scholar]
  19. Sudbrack J., Mistyka, tłum. B. Białecki, Kraków 1996. [Google Scholar]
  20. Szymona W., Wstęp, w: Mistrz Eckhart, Kazania, tłum. W. Szymona, Poznań 1986. [Google Scholar]
  21. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Warszawa 1998. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.