Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 15 Nr 17 (1) (2020)

Artykuły

Z problematyki wykorzystania źródeł w nauczaniu przedmiotów historycznoprawnych

DOI: https://doi.org/10.32084/sawp.2020.15.1-2  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.06.2020

Abstrakt

Teksty źródłowe są niezbędnym środkiem w dydaktyce przedmiotów historycznoprawnych. Studenci powinni nie tylko czytać źródła, ale również nabywać umiejętności odszukiwania w nich konkretnych informacji, uczyć się ich interpretacji i analizy. Praca z tekstami źródłowymi na zajęciach ze studentami ma inny cel niż w badaniach naukowych. Służy wykładni prawa przepisów, które obowiązywały w przeszłości z mniejszą rolą wewnętrznej i zewnętrznej krytyki źródła. W nauczaniu historii prawa ważne jest, by wydania tekstów źródłowych zawierały przykłady administracyjnego i sądowego stosowania prawa oraz posiadały – interesujący dla studentów – walor regionalny.

Bibliografia

  1. Bałtruszajtys, Grażyna, Jerzy Kolarzowski, Marzenna Paszkowska, i in., oprac. 1996. Wybór źródeł do historii prawa sądowego czasów nowożytnych. Warszawa: Liber [Google Scholar]
  2. Barwicka-Tylek, Iwona, i Jacek Malczewski. 2015. „O kompleksach historyków i nowej, absolutnej niewiedzy: po co i jak uczyć prawników historii?” Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa 3:319-25. [Google Scholar]
  3. Bereza, Arkadiusz, Anna Fermus-Bobowiec, Grzegorz Smyk, i in., oprac. 2015. Powszechna historia ustroju. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  4. Bereza, Arkadiusz, Grzegorz Smyk, Wiesław P. Tekely, i in., oprac. 2006. Historia administracji w Polsce 1764-1989. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  5. Bieniek, Maria. 2004. „Przegląd metod i technik kształcenia historycznego w gimnazjum w dobie reformy systemu edukacyjnego.” Echa Przeszłości 5:247-78. [Google Scholar]
  6. Bieniek, Maria. 2007. Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. [Google Scholar]
  7. Bornholtzowa, Adela, i Jerzy Centkowski. 1969. O problemowym nauczaniu historii. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. [Google Scholar]
  8. Ciągwa, Józef, i Adam Lityński, oprac. 1974. Teksty źródłowe z historii państwa i prawa Polski (1864-1945). Katowice: Uniwersytet Śląski. [Google Scholar]
  9. Dziadzio, Andrzej, i Dorota Malec, oprac. 1997. Historia prawa: prawo karne w świetle źródeł. Kraków: Księgarnia Akademicka. [Google Scholar]
  10. Dziadzio, Andrzej, i Dorota Malec, oprac. 2000. Historia prawa: proces i wymiar sprawiedliwości w świetle źródeł. Kraków: Księgarnia Akademicka. [Google Scholar]
  11. Giermakowski, Marian. 1999. Źródła historyczne w edukacji szkolnej. Lublin: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny. [Google Scholar]
  12. Godek, Sławomir, i Magdalena Wilczek-Karczewska, oprac. 2006. Historia ustroju i prawa w Polsce do 1772/1795. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  13. Jastrzębowski, Wacław. 1946. Gospodarka niemiecka w Polsce 1939-1944. Warszawa: Czytelnik. [Google Scholar]
  14. Jedlicki, Marian Z., oprac. 1955. Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. [Google Scholar]
  15. Julkowska, Violetta, Danuta Konieczka-Śliwińska, i Izabela Skórzyńska. 1998. „Kilka uwag o źródłach w nauczaniu historii.” W Źródła i materiały do nauczania historii, red. Stanisław Sierpowski, 15-17. Warszawa: Graf Punkt. [Google Scholar]
  16. Kallas, Marian, i Marek Krzymkowski, oprac. 2006. Historia ustroju i prawa w Polsce 1772/1775-1918. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  17. Karabowicz, Anna, Marek Stus, i Marek Żurek, red. 2004. Historia prawa w Polsce i w Europie. Kazusy. Kraków: Kantor Wydawniczy Zakamycze. [Google Scholar]
  18. Konieczny, Alfred, i Tomasz Kruszewski, oprac. 2001. Historia administracji na ziemiach polskich. Wybór źródeł. Wrocław: Kolonia Limited. [Google Scholar]
  19. Lesiński, Bogdan, i Walachowicz Jerzy, oprac. 1971. Powszechna historia państwa i prawa: feudalizm. Wybór tekstów źródłowych. Poznań: Ars Boni et Aequi. [Google Scholar]
  20. Lesiński, Bogdan, red. 1995. Historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych. Poznań: Ars Boni et Aequi. [Google Scholar]
  21. Malec, Jerzy, red. 2002. Historia administracji. Wybór źródeł. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [Google Scholar]
  22. Mazur, Hubert. 2012. „Sprawozdanie z konferencji «Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach», Lublin 18-19 października 2012.” Archiwa – Kancelarie – Zbiory 3 (5):239-49. DOI: https://doi.org/10.12775/AKZ.2012.011 [Google Scholar]
  23. Orzechowski, Kazimierz. 2000. „Miejsce i rola badań regionalnych i specjalistycznych w dydaktyce historii ustroju i prawa.” Czasopismo Prawno-Historyczne 1-2:439-41. [Google Scholar]
  24. Pohoska, Hanna. 1937. Dydaktyka historii. Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta. [Google Scholar]
  25. Rogowski, Stanisław, oprac. 2006. Historia ustroju i prawa w Polsce 1918-1939. Wybór źródeł. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  26. Rosner, Anna. 2002. „Jak uczyć historii prawa, czyli o trudnej sztuce dialogu ze studentem.” Czasopismo Prawno-Historyczne 1:409-28. [Google Scholar]
  27. Salmonowicz, Stanisław, Irena Malinowska, i Wojciech M. Bartel, oprac. 1967. Wybór tekstów źródłowych do ćwiczeń z powszechnej historii państwa i prawa. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. [Google Scholar]
  28. Sawicki, Jakub, oprac. 1951-1952. Wybór tekstów źródłowych z historii państwa i prawa polskiego. Warszawa: PWN. [Google Scholar]
  29. Sawicki, Witold, oprac. 1961. Powszechna historia państwa i prawa w świetle tekstów źródłowych. Cz. 1: Prawo i ustrój państw germańskich w starożytności. Cz. 2: Prawo i ustrój państwa frankońskiego. Lublin: Wydział Prawa i Administracji UMCS. [Google Scholar]
  30. Sawicki, Witold, oprac. 1962. Powszechna historia państwa i prawa w świetle tekstów źródłowych. Cz. 3: Ustrój lenny państw europejskich w średniowieczu. Lublin: Wydział Prawa i Administracji UMCS. [Google Scholar]
  31. Sczaniecki, Michał, oprac. 1974. Wybór źródeł do historii państwa i prawa w dobie nowożytnej. Cz. 1: Teksty do historii burżuazyjnego prawa państwowego. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. [Google Scholar]
  32. Sczaniecki, Michał, i Marek Wąsowicz, oprac. 1996. Wybór źródeł do historii państwa i prawa w dobie nowożytnej. Warszawa: Liber. [Google Scholar]
  33. Słowikowski, Tadeusz. 1975. Metodyka nauczania historii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. [Google Scholar]
  34. Stępnik, Andrzej, i Dariusz Szewczuk. 2018. „O pożytkach z nauczania-uczenia się historii.” Scientific Bulletin of Chełm – Section of Pedagogy 1:65-98. [Google Scholar]
  35. Suchoński, Adam. 1988. „Warsztat pracy nauczyciela historii, stan aktualny i potrzeby.” W Warsztat pracy nauczyciela historii, red. Alojzy Zielecki, 73-103. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. [Google Scholar]
  36. Suchoński, Adam. 1993. „Środki dydaktyczne w nauczaniu – uczeniu się historii.” W Jerzy Maternicki, Czesław Majorek, i Adam Suchoński, Dydaktyka historii. 355-58. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  37. Wąsicki, Jan, oprac. 1968-1970. Materiały do ćwiczeń z powszechnej historii państwa i prawa. Cz. 1 i 2. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza. [Google Scholar]
  38. Witkowski, Wojciech, oprac. 1983. Wybór tekstów źródłowych z historii prawa (epoka feudalizmu i kapitalizmu). Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. [Google Scholar]
  39. Zielecki, Alojzy. 1978. Środki dydaktyczne w nauczaniu i uczeniu się historii. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. [Google Scholar]
  40. Zielecki, Alojzy. 1989. „Myślenie historyczne badacza i ucznia.” W Aktywizacja uczniów w nauczaniu historii, red. Alojzy Zielecki, 61-82. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.