Obowiązek szybkiego i wnikliwego załatwiania spraw administracyjnych przez organy administracji publicznej, przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwie najprostszych środków procesowych, posiada rangę zasady ogólnej postępowania administracyjnego. W wyniku nowelizacji dokonanej w 2017 r. do Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadzono szereg zmian motywowanych koniecznością przyspieszenia i uproszczenia procedury administracyjnej. Prawo procesowe odróżnia bezczynność organu od przewlekłego prowadzenia postępowania. Z tą pierwszą mamy do czynienia w sytuacji, w której organ administracji publicznej nie załatwił sprawy w terminie wyznaczonym przez prawo. Najważniejszą z procesowych gwarancji zasady szybkości postępowania jest prawo ponaglenia, z którego można skorzystać w celu zakwestionowania bierności organu w toku postępowania. Wyczerpanie ponaglenia otwiera drogę do kontroli stanu bezczynności organu administracji publicznej przez sąd administracyjny. W związku z niewielką skutecznością procesowych środków zapobiegania bezczynności w artykule postuluje się refleksję nad przyczynami opieszałości organów w postępowaniu administracyjnym.