Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 13 Nr 15 (2) (2018)

Artykuły

Przeciwdziałanie bezczynności organu administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym

DOI: https://doi.org/10.32084/bsawp.5086  [Google Scholar]
Opublikowane: 31.12.2018

Abstrakt

Obowiązek szybkiego i wnikliwego załatwiania spraw administracyjnych przez organy administracji publicznej, przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwie najprostszych środków procesowych, posiada rangę zasady ogólnej postępowania administracyjnego. W wyniku nowelizacji dokonanej w 2017 r. do Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadzono szereg zmian motywowanych koniecznością przyspieszenia i uproszczenia procedury administracyjnej. Prawo procesowe odróżnia bezczynność organu od przewlekłego prowadzenia postępowania. Z tą pierwszą mamy do czynienia w sytuacji, w której organ administracji publicznej nie załatwił sprawy w terminie wyznaczonym przez prawo. Najważniejszą z procesowych gwarancji zasady szybkości postępowania jest prawo ponaglenia, z którego można skorzystać w celu zakwestionowania bierności organu w toku postępowania. Wyczerpanie ponaglenia otwiera drogę do kontroli stanu bezczynności organu administracji publicznej przez sąd administracyjny. W związku z niewielką skutecznością procesowych środków zapobiegania bezczynności w artykule postuluje się refleksję nad przyczynami opieszałości organów w postępowaniu administracyjnym.

Bibliografia

  1. Adamiak, Barbara, i Janusz Borkowski. 2009. Metodyka pracy sędziego w sprawach administracyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]
  2. Dobosz, Piotr. 2011. Milczenie i bezczynność w prawie administracyjnym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [Google Scholar]
  3. Graczyk, Bronisław. 1953. Postępowanie administracyjne: zarys systemu z dodaniem podstawowych przepisów prawnych. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze. [Google Scholar]
  4. Janowicz, Zbigniew. 1999. Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze PWN. [Google Scholar]
  5. Jendrośka, Jan. 1979. „Kompetencje proceduralno-prawne a bezczynność organów administracyjnych.” Państwo i Prawo 5:12-17. [Google Scholar]
  6. Jendrośka, Jan. 2005. „Zasada szybkości załatwiania spraw administracyjnych.” W Europeizacja polskiego prawa administracyjnego, red. Zbigniew Janku, Zbigniew Leoński, Marek Szewczyk, Michał Waligórski, i Krystyna Wojtczak, 480-84. Wrocław: Kolonia Limited. [Google Scholar]
  7. Klat–Wertelecka, Lidia. 2005. „Bezczynność organu administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym w dobie europeizacji prawa.” W Europeizacja polskiego prawa administracyjnego, red. Zbigniew Janku, Zbigniew Leoński, Marek Szewczyk, Michał Waligórski, i Krystyna Wojtczak, 485-94. Wrocław: Kolonia Limited. [Google Scholar]
  8. Kmieciak, Zbigniew. 2011. „Przewlekłość postępowania administracyjnego.” Państwo i Prawo 6:30-43. [Google Scholar]
  9. Langrod, Jerzy Stefan. 1939. O tzw. milczeniu władzy. Studium prawnoadministracyjne. Kraków–Warszawa: Księgarnia Powszechna. [Google Scholar]
  10. Łaszczyca, Grzegorz. 1999. „Milczenie organu w Kodeksie postępowania administracyjnego.” Państwo i Prawo 1:51-63. [Google Scholar]
  11. Orzechowski, Remigiusz. 1989. „Komentarz do art. 35.” W Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, red. Janusz Borkowski, 129. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze. [Google Scholar]
  12. Szubiakowski, Marek. 1987. „Terminy załatwiania spraw i zabezpieczanie ich realizacji w postępowaniu administracyjnym.” Organizacja – Metody – Technika 5:11-15. [Google Scholar]
  13. Tarno, Jan Paweł. 2013. „Bezczynność organu a przewlekłe prowadzenie postępowania.” Casus 69:10-18. [Google Scholar]
  14. Wróbel, Andrzej. 2018. „Komentarz do art. 35.” W Małgorzata Jaśkowska, i Andrzej Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, 343. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.