Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Online First

Artykuły

Współczesny stan pracy socjalno-pedagogicznej z nieletnimi w zakresie zapobiegania przestępczości w Ukrainie

DOI: https://doi.org/10.32084/bsawp.9669  [Google Scholar]
Opublikowane: 24.04.2025

Abstrakt

Artykuł analizuje nowoczesne aspekty pracy społecznej i pedagogicznej mającej na celu zapobieganie przestępczości nieletnich w Ukrainie. Artykuł podkreśla aktualne wyzwania społeczne, w szczególności niedostosowanie nastolatków, wzrost przestępczości w kontekście wojny i kryzysu społecznego. Autor analizuje czynniki, które powodują dewiacyjne zachowania: niestabilność ekonomiczną, brak odpowiedniego nadzoru rodzicielskiego, negatywną presję rówieśników, nadużywanie alkoholu i narkotyków oraz traumatyczne wydarzenia spowodowane konfliktem zbrojnym.

Podkreślono, że ramy prawne w Ukrainie zapewniają szerokie możliwości pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. Badanie podsumowuje zalecenia dotyczące środków zapobiegawczych: praca z rodzinami, monitorowanie „grup ryzyka”, zaangażowanie w działania edukacji prawnej, szkolenia, konsultacje i mediacje rówieśnicze. Szczególną uwagę zwrócono na współpracę międzyinstytucjonalną między instytucjami edukacyjnymi, służbami społecznymi, organami ścigania i innymi podmiotami, ze szczególnym uwzględnieniem ustanowienia edukacyjnej służby bezpieczeństwa w szkołach w 2024 r.

Uogólniono, że skuteczność działań profilaktycznych jest możliwa tylko przy zintegrowanym podejściu, które uwzględnia indywidualne potrzeby nastolatków, tworzenie sprzyjającego środowiska edukacyjnego i aktywny udział społeczności. Uzasadniono znaczenie technologii pedagogicznych, które stymulują pozytywną socjalizację, kształtowanie świadomości prawnej i zapobieganie zachowaniom dewiacyjnym. Podkreślono konieczność kompleksowego podejścia oraz współpracy międzyresortowej w celu skutecznej profilaktyki przestępczości wśród nieletnich. W celu usprawnienia działań profilaktycznych w szkołach zaproponowano rekomendacje socjalno-pedagogiczne.

Bibliografia

  1. Babenko, Andri, Olena Busol, Oleksandr Kostenko, et al. 2018. Criminology: Textbook. 2nd ed., revised and supplemented. Kharkiv: Pravo. [Google Scholar]
  2. Bilobzhytska, Tetiana, and Ganna Shvedova. 2022. “State and Trends of Juvenile Delinquency.” https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/120.pdf [accessed: 15.02.2025]. [Google Scholar]
  3. Glushko, Nadia. 2017 “Sotsialna reabilitatsiya dezadaptovanykh starshykh pidlitkiv u profesiinykh litseiakh” [Social Rehabilitation of Maladjusted Older Adolescents in Vocational Lyceums]. Kyiv: Candidate of Pedagogical Sciences dissertation, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Institute of Education Problems. [Google Scholar]
  4. Lazarenko, Oleksii. 2013. “If a Child Commits a Crime, Parents Are Almost Always to Blame.” https://www.unian.ua/crime/820329-oleksiy-lazarenko-yakscho-ditina-yde-na-zlochin-mayje-zavjdi-vinni-batki.html [accessed: 15.02.2025]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.