Ir al menú de navegación principal Ir al contenido principal Ir al pie de página del sitio

Vol. 51 (2024)

Rozprawy i artykuły – Studia teologiczne

Propozycja katechetycznej interpretacji biblijnej dla katechistów osób dorosłych

DOI: https://doi.org/10.53120/czst.2024.157-186  [Google Scholar]
Publicado: 2024-12-21

Resumen

Niniejszy artykuł przedstawia propozycję katechetycznej interpretacji biblijnej składającej się z trzech etapów: zrozumienia wyrazowego, zrozumienia teologicznego oraz zrozumienia egzystencjalnego. Jest ona przeznaczona dla katechistów osób dorosłych do zastosowania podczas spotkań biblijnych.

Zrozumienie wyrazowe jest etapem wyjściowym, przygotowawczym, ale koniecznym do poprawnej interpretacji tekstu biblijnego. Polega na zrozumieniu sensu wypowiedzi w jego wymiarze literackim i historycznym. Zrozumienie teologiczne jest etapem pośrednim, który koncentruje się głównie na głównym temacie teologicznym perykopy. Zrozumienie egzystencjalne jest etapem wieńczącym czytanie i rozważanie tekstu biblijnego. Istotą tego etapu jest czytanie tekstu biblijnego jako słowa Bożego, aby wprowadzić je w życie.

Citas

  1. Benedykt XVI, Posynodalna adhortacja apostolska o słowie Bożym w życiu i misji Kościoła Verbum Domini (30.09.2010). [Google Scholar]
  2. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2004. [Google Scholar]
  3. Biblia Ekumeniczna to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu z księgami deuterokanonicznymi: przekład ekumeniczny z języków oryginalnych; tłumacze ksiąg M. Ambroży (i 31 pozostałych); red. nauk. wyd. jednotomowego J. Betlejko; red. nauk. K. Bardski, J. Betlejko, G. Bobryk, W. Jonczyk, M. Kiedzik, A. Kondracki, J. Kręcidło, A. Kuśmirek, K. Mielcarek, K. Wojciechowska, Warszawa 2018. [Google Scholar]
  4. Biblia pierwszego Kościoła. Przełożył oraz przypisami opatrzył R. Popowski, Warszawa 2016. [Google Scholar]
  5. Blachnicki F., Kerygmatyczna odnowa katechezy (zorientowanie w problematyce), Warszawa 2005. [Google Scholar]
  6. Bober A., Antologia patrystyczna, Kraków 1965. [Google Scholar]
  7. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych – refleksje andragoga, Toruń 2010. [Google Scholar]
  8. Charytański J., Elementy treściowe programu katechizacji dla dzieci i młodzieży szkół pod-stawowych, „Collectanea Teologia” 42 (1972) nr 3, s. 75-87. [Google Scholar]
  9. Czarkowski J.J., E-learning dla dorosłych, Warszawa 2012. [Google Scholar]
  10. Daniel-Rops H., Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa, przekł. J. Lasocka, Warszawa 1994. [Google Scholar]
  11. Długosz A., Stypułkowska B., Wprowadzenie do dydaktyki biblijnej, Kraków 2000 (wyda-nie w języku rosyjskim: Sankt-Petersburg 2006). [Google Scholar]
  12. Dyk S., Co głosić, aby wierzyli? Studium homiletyczne Lekcjonarza mszalnego, Lublin 2013. [Google Scholar]
  13. Evdokimov P., Prawosławie, Warszawa 1986. [Google Scholar]
  14. Florenski P., Ikonostas i inne szkice, Warszawa 1984. [Google Scholar]
  15. Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie Evange-lium gaudium (24.11.2013). [Google Scholar]
  16. Grecko-polski Nowy Testament wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi, tłum. R. Popowski, M. Wojciechowski, Warszawa 1994. [Google Scholar]
  17. Grecko-polski Stary Testament. Księgi greckie. Przekład interlinearny z kodami grama-tycznymi i indeksem form podstawowych, przekł. M. Wojciechowski, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  18. Grzybek S., Pismo Święte historią zbawienia, w: Idee przewodnie soborowej konstytucji o Bożym Objawieniu, pr. zbior., Kraków 1968, s. 115-116. [Google Scholar]
  19. Hebrajsko-polski Stary Testament. Pięcioksiąg. Przekład interlinearny z kodami grama-tycznymi, transliteracją oraz indeksem rdzeni, Opracowanie i wstęp A. Kuśmirek, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  20. Hebrajsko-polski Stary Testament. Pisma. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich i aramejskich, Opracowanie i wstęp A. Kuśmirek, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  21. Hebrajsko-polski Stary Testament. Prorocy. Przekład interlinearny z kodami gramatycz-nymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich, Opracowanie i wstęp A. Kuśmi-rek, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  22. Jankowski A., Kerygmat w Kościele apostolskim. Nowotestamentowa teologia głoszenia słowa Bożego, Częstochowa 1989. [Google Scholar]
  23. Kamiński R., Biblia w życiu parafii i małych wspólnot religijnych, w: Biblia w nauczaniu chrześcijańskim, red. J. Kudasiewicz, Lublin 1991, s. 139-168. [Google Scholar]
  24. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002. [Google Scholar]
  25. Kerygmat, w: Encyklopedia biblijna, red. naukowa P.J. Achtemeier, Warszawa 1999, s. 518. [Google Scholar]
  26. Kerygmat, w: K. Rahner, H. Vorgrilmer, Mały słownik teologiczny, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987, k. 175. [Google Scholar]
  27. Klich A.E., Pismo Święte w polskiej katechezie posoborowej. Studium egzegetyczno-katechetyczne, Kraków 2005. [Google Scholar]
  28. Kochel J., Marek Z., Pedagogia biblijna w katechezie, Kraków 2012. [Google Scholar]
  29. Koehler L., Baumgartner W., Stamm J.J., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, red. nauk. wyd. polskiego P. Dec, t. 1-2, Warszawa 2013. [Google Scholar]
  30. Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001. [Google Scholar]
  31. Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998. [Google Scholar]
  32. Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Dyrektorium homiletyczne, Poznań 2015. [Google Scholar]
  33. Kudasiewicz J., Biblia, historia, nauka. Rozważania i dyskusje biblijne, Kraków 1987. [Google Scholar]
  34. Kudasiewicz J., Jedność dwu Testamentów jako zasada wyjaśniająca misterium Chrystusa w Kościele pierwotnym, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 24 (1971) nr 2-3, s. 95-109. [Google Scholar]
  35. Kudasiewicz J., Proforystyka pastoralna. Pismo Św. jako księga Ludu Bożego, w: Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. J. Szlaga, Poznań-Warszawa 1986, s. 221-275. [Google Scholar]
  36. Kudasiewicz J., Szlaga J., Akomodacja biblijna, w: Encyklopedia Katolicka, tom 1, Lublin 1985, s. 242-245. [Google Scholar]
  37. Langkammer H., Historia interpretacji Nowego Testamentu, w: Metodologia Nowego Testamentu, red. tenże, Pelplin 1994, s. 9-32. [Google Scholar]
  38. Liturgia godzin. Codzienna modlitwa ludu Bożego. Tom 4: Okres zwykły. Tygodnie XVIII-XXXIV, Poznań 1988. [Google Scholar]
  39. Loska T., Heurystyka integralna. Próba syntezy zasad rozumienia i wyjaśniania Pisma Świętego w Kościele. Studium z zakresu heurystyki i duchowości biblijnej, Kraków 1995. [Google Scholar]
  40. Łukaszuk T., Obraz święty – ikona w życiu, wierze i w teologii Kościoła. Zarys teologii świętego obrazu, Częstochowa 1993. [Google Scholar]
  41. Majerska J., Samokształcenie kierowane w procesie nauczania historii, Bydgoszcz 1981. [Google Scholar]
  42. Majewski M., Spotkania katechezy z teologią, Kraków 1995. [Google Scholar]
  43. Majewski M., Teologia katechezy, Wrocław 1989. [Google Scholar]
  44. Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze Kościoła, Kraków 1998. [Google Scholar]
  45. Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009, s. 455-461. [Google Scholar]
  46. Mąkosa P., Teologia narratywna jako inspiracja dla współczesnej katechezy biblijnej, w: Obecność Biblii w katechezie, red. H. Słowińska, Lublin 2008, s. 225-236. [Google Scholar]
  47. Młyńska E., Biblijna katecheza dorosłych oparta na doświadczeniu, w: Katechetyk i wychowawca. Księga Jubileuszowa dedykowana ks. prof. Kazimierzowi Misiaszkowi SDB, red. D. Kurzydło, Warszawa 2019, s. 127-140. [Google Scholar]
  48. Nadolski B., Biblia w duszpasterstwie. III. W liturgii, w: Encyklopedia Katolicka, t. 2, red. F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski, Lublin 1985, k. 421. [Google Scholar]
  49. Odkrywać źródła wiary w Biblii. Wskazania do katechezy dorosłych, Kielce 2023. [Google Scholar]
  50. Odwrotny indeks Stronga z alfabetyczną listą polskich haseł do słowników Stronga: grecko-polskiego, hebrajsko-polskiego i aramejsko-polskiego, Warszawa 2018. [Google Scholar]
  51. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996. [Google Scholar]
  52. Paciorek A., Kerygmat, w: Katolicki Uniwersytet Lubelski, Encyklopedia katolicka, tom 8, Lublin 2000, k. 1361. [Google Scholar]
  53. Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele, w: Interpretacja Pisma Świętego w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, przekład i redakcja R. Rubinkiewicz, Warszawa 1999, s. 24-100. [Google Scholar]
  54. Papieska Komisja Biblijna, Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej, tłum. R. Rubinkiewicz, Kielce 2002. [Google Scholar]
  55. Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, tłum. A. Soroka-Kulma, Kielce 2020. [Google Scholar]
  56. Pieszczoch Sz., Patrologia, t. 2: Ojcowie mówią, Gniezno 1994. [Google Scholar]
  57. Pikor W., Narracyjny model katechezy biblijnej. Cz. 1: Kontekst biblijno-katechetyczny, „Katecheta” 55 (2011) z. 2, s. 9-17. [Google Scholar]
  58. Pikor W., Narracyjny model katechezy biblijnej. Cz. 2: Założenia metodologiczne, „Kateche-ta” 55 (2011) z. 3, s. 3-11. [Google Scholar]
  59. Pikor W., Narracyjny model katechezy biblijnej. Cz. 3: Perspektywy rozwoju, „Katecheta” 55 (2011) z. 4, s. 4-12. [Google Scholar]
  60. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych. Opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich – „Biblia Tysiąclecia”, wyd. V, Poznań 2000; Biblia Jerozolimska, Poznań 2006. [Google Scholar]
  61. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych ze wstępami i komentarzami. Opracował zespół pod red. M. Petera (Stary Testament), M. Wolniewicza (Nowy Testament), t. 1-4, Poznań 1991-1994. [Google Scholar]
  62. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, „Biblia warszawsko-praska”, w przekładzie z języków oryginalnych oprac. K. Romaniuk, Warszawa 1997. [Google Scholar]
  63. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem. Opracował Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Towarzystwa Świętego Pawła, Częstochowa 2008. [Google Scholar]
  64. Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, wydanie z pełną lokalizacją greckich haseł, kluczem polsko-greckim oraz indeksem form czasownikowych, Warszawa 1995. [Google Scholar]
  65. Potyrała L., Ikona. Katechetyczna funkcja ikony, Kraków 1998. [Google Scholar]
  66. Rogowski C., Koncepcje katechetyczne po Soborze Watykańskim II, Lublin 1997. [Google Scholar]
  67. Rosik M., Judaizm u początków ery chrześcijańskiej, Wrocław 2003. [Google Scholar]
  68. Sender E., L'icône image de l'invisible. Eléments de théologie, esthétique et technique, Paris 1981. [Google Scholar]
  69. Sobór Watykański II, Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem. [Google Scholar]
  70. Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei verbum. [Google Scholar]
  71. Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii Sacrosanctum Concilium. [Google Scholar]
  72. Squire A., Pytając Ojców, Warszawa 1981. [Google Scholar]
  73. Stary Testament. Historia zbawienia, Paris 1983. [Google Scholar]
  74. Strong J., Grecko-polski słownik Stronga z lokalizacją słów greckich i kodami Popowskiego, Warszawa 2015. [Google Scholar]
  75. Strong J., Hebrajsko-polski i aramejsko-polski słownik Stronga z lokalizacją słów hebrajskich i aramejskich oraz kodami Baumgartnera, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  76. Stypułkowska B., Biblijna formacja katechetów, Częstochowa 2015. [Google Scholar]
  77. Stypułkowska B., Głoszenie kerygmatu jako wyznacznik katechezy biblijnej z zastosowaniem różnych struktur lekcji szkolnych, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13 (2016-2017), s. 335-349. [Google Scholar]
  78. Stypułkowska B., Ikona Bożego Narodzenia w katechezie biblijnej, w: Służyć (z) miłością. Księga Jubileuszowa dedykowana Księdzu Biskupowi dr. hab. Antoniemu Długoszowi w dwudziestą piątą rocznicę sakry biskupiej, red. A. Walulik, R. Ceglarek, Z. Marek, N.G. Pikuła, Częstochowa 2019, s. 317-332. [Google Scholar]
  79. Stypułkowska B., Ikona Chrztu Pańskiego w katechezie biblijnej, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 26 (2018) nr 2, s. 115-131. [Google Scholar]
  80. Stypułkowska B., Katechezy środowe Benedykta XVI o Świętym Pawle dotyczące jego życia i działalności w ujęciu szkolnej katechezy biblijnej, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 39 (2011), s. 203-211. [Google Scholar]
  81. Stypułkowska B., Mapa historyczna i fizyczna w katechezie biblijnej, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 37 (2009), s. 159-166. [Google Scholar]
  82. Stypułkowska B., Nauczanie Jana Pawła II w katechezie biblijnej, „Polonia Sacra” R VII (XXV) nr 13/57 (2003), s. 299-310. [Google Scholar]
  83. Stypułkowska B., Perykopa o Przemienieniu Pańskim w katechezie biblijnej, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 34 (2006), s. 163-190. [Google Scholar]
  84. Stypułkowska B., Praca z kilkoma tekstami biblijnymi na katechezie, w: Catechesis, familia, parochia et schola. Opuscula Ioanni Szpet septuagenario dedicata, red. M. Gogolin, Poznań 2020, s. 97-110. [Google Scholar]
  85. Stypułkowska B., Rola komentatora liturgicznego w ramach posługi słowa i jego formacja biblijna, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 73 (2020) nr 4, s. 307-320. [Google Scholar]
  86. Stypułkowska B., Teoretyczne i praktyczne założenia przygotowania katechetów do po-prawnej interpretacji tekstów biblijnych z uwzględnieniem form samokształcenia kierowanego, Kraków 1999. [Google Scholar]
  87. Stypułkowska B., Treści dotyczące narodu żydowskiego i jego Świętych Pism w zastosowaniu katechetycznym, „Veritati et Caritati” (2014) nr 2, s. 229-248. [Google Scholar]
  88. Stypułkowska B., Wschodni Ojcowie Kościoła w katechezie biblijnej. Św. Atanazy Aleksandryjski, „Veritati et Caritati” (2017) nr 8, s. 337-373. [Google Scholar]
  89. Stypułkowska B., Wschodni Ojcowie Kościoła w katechezie biblijnej. Św. Grzegorz z Nazjanzu, „Veritati et Caritati” (2017) nr 9, s. 459-496. [Google Scholar]
  90. Stypułkowska B., Wschodni Ojcowie Kościoła w katechezie biblijnej. Św. Bazyli Wielki, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 45 (2017), s. 135-158. [Google Scholar]
  91. Stypułkowska B., Wschodni Ojcowie Kościoła w katechezie biblijnej. Św. Jan Chryzostom, „Veritati et Caritati” (2018) nr 10, s. 419-447. [Google Scholar]
  92. Stypułkowska B., Zachodni Ojcowie Kościoła w katechezie biblijnej. Św. Ambroży, „Resovia Sacra. Studia teologiczno-filozoficzne diecezji rzeszowskiej” 27 (2020), s. 209-237. [Google Scholar]
  93. Stypułkowska B., Zachodni Ojcowie Kościoła w katechezie biblijnej. Św. Grzegorz Wielki, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 49 (2022), s. 127-138. [Google Scholar]
  94. Szlaga J., Hermeneutyka biblijna, w: Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. tenże, Poznań-Warszawa 1986, s. 184-220. [Google Scholar]
  95. Tomaszewska A., Ikona w katechezie, Częstochowa 2003, mps (Biblioteka Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego w Częstochowie). [Google Scholar]
  96. Tronina A., Jozue-Jezus. Biblijna typologia Zbawiciela, „Verbum vitae” 1 (2002), s. 41-56. [Google Scholar]
  97. Tyrrell Hanson A., Typologia, w: Słownik wiedzy biblijnej, red. nauk. B.M. Metzger, M.D. Coogan, konsultacja wyd. polskiego W. Chrostowski, Warszawa 1996, s. 780-781. [Google Scholar]
  98. Uspienski L., Teologia Ikony, Poznań 1993. [Google Scholar]
  99. Verbraken P.P., Starowieyski M., Ojcowie Kościoła. Panorama patrystyczna, Warszawa 1991. [Google Scholar]
  100. Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, Poznań 1986. [Google Scholar]
  101. Zielecki A., Atlasy historyczne, w: Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny, red. J. Maternicki, Warszawa 2004, s. 14-15. [Google Scholar]
  102. Zielecki A., Mapa w nauczaniu historii, Warszawa 1984. [Google Scholar]
  103. Zielecki A., Środki dydaktyczne w nauczaniu i uczeniu się historii, Rzeszów 1978. [Google Scholar]

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.