Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 3/2025/75 (2025)

Artykuły

Cyberlobbying and Artificial Intelligence in the Light of the Issues of Public Discourse in a Democratic State Under the Rule of Law [Cyberlobbing i sztuczna inteligencja w świetle problematyki dyskursu publicznego w demokratycznym państwie prawa]

DOI: https://doi.org/10.52097/eppism.10227  [Google Scholar]
Opublikowane: 16-09-2025

Abstrakt

The aim of this article is to analyze the impact of the use of artificial intelligence as a tool of cyberlobbying on public discourse in a democratic state under the rule of law. In the first place, cybersecurity threats resulting from lobbying activities carried out via IT tools and the Internet, i.e. cyberlobbying, were presented. The second area of analysis focuses on the question of risks to public safety in the face of the development of artificial intelligence and the potential of its use in advocacy for particular interests. The issue of the use of AI in strategic and executive lobbying requires an answer to the question of whether, or to what extent, effective lobbying is a well-defined problem. The combination of the possibility of influencing public opinion in cyberspace with data analysis and the possibility of generating conclusions about the constantly growing number of contexts, opens up discussions about the potential of using AI for all information management activities, including those aimed at influencing the decisions of public institutions.

 

Celem niniejszego artykułu jest analiza wpływu wykorzystania sztucznej inteligencji jako narzędzia cyberlobbingu na dyskurs publiczny w demokratycznym państwie prawa. W pierwszej kolejności przedstawiono zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa wynika-jące z działań lobbingowych prowadzonych za pomocą narzędzi informatycznych i Internetu, czyli cyberlobbingu. Drugi obszar analizy koncentruje się na kwestii zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji i potencjału jej
wykorzystania w promowaniu określonych interesów. Kwestia wykorzystania sztucznej inteligencji w lobbingu strategicznym i wykonawczym wymaga odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu skuteczny lobbing jest problemem dobrze zdefiniowanym. Połączenie możliwości wywierania wpływu na opinię publiczną w cyberprzestrzeni z analizą danych i możliwością generowania wniosków dotyczących stale rosnącej liczby kontekstów otwiera dyskusję na temat potencjału wykorzystania sztucznej inteligencji we
wszystkich działaniach związanych z zarządzaniem informacją, w tym tych mających na celu wywieranie wpływu na decyzje instytucji publicznych.

Bibliografia

  1. Banasiński C. (ed.), Cyberbepieczeństwo. Zarys wykładu, Warszawa 2018. [Google Scholar]
  2. Bokajło W., Dziubka K. (eds), Unia Europejska. Leksykon integracji, Wrocław 2003. [Google Scholar]
  3. Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  4. Chałubińska-Jentkiewicz K., Cyberbezpieczeństwo – zagadnienia definicyjne, ‘Cybersecurity and Law’ 2019, 2. [Google Scholar]
  5. Descheemaekere F., Le cyber lobbing, Paris 2007. [Google Scholar]
  6. Dobek-Ostrowska B., Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław 1999. [Google Scholar]
  7. Dzieńdziora J., Model kompetencji współczesnego lobbysty, Warszawa 2018. [Google Scholar]
  8. Dzieńdziora J., Profesjonalizacja działalności lobbingowej w świetle teorii i praktyki zarządzania. Studium badawczo-poznawcze, Dąbrowa Górnicza 2022. [Google Scholar]
  9. Engelbert D. C., Augmented Education in the Global Age, Routledge 2023. [Google Scholar]
  10. Fleming J. (ed.), Getting to the Rule of Law, NOMOS 54, New York 2011. [Google Scholar]
  11. Gibson W., Neuromancer, Poznań 1984. [Google Scholar]
  12. Gołka M., Czym jest społeczeństwo informacyjne?, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2005, 67, 4. [Google Scholar]
  13. Gryz J., Proces instytucjonalizacji stosunków transatlantyckich, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  14. Jabłoński A. W., Sobkowiak L. (eds), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002. [Google Scholar]
  15. Jakubiak-Mirończuk A., Lobbying in a Democratic State of Law: Between Meaning and Judgment, ‘Persona y Derecho’ 2015, 72, 1. [Google Scholar]
  16. Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Kraków 2006. [Google Scholar]
  17. Jasiecki K. (ed.), Grupy interesu i lobbing. Polskie doświadczenia w unijnym kontekście, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  18. Kotler Ph., Jatusripitak P., Maesincee P., Marketing narodów. Strategiczne podejście do budowania bogactwa narodowego, Kraków 1999. [Google Scholar]
  19. Lai L., Świerczyński M. (eds), Prawo sztucznej inteligencji, Warszawa 2020. [Google Scholar]
  20. Lakomy M., Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar rywalizacji i współpracy państw, Katowice 2015. [Google Scholar]
  21. Libicki M. C., Conquest in Cyberspace. National Security and Information Warfare, New York 2007. [Google Scholar]
  22. MacCormick N., Rhetoric and the Rule of Law: A Theory of Legal Reasoning, Oxford 2005. [Google Scholar]
  23. Maciąg R., W stronę cywilizacji Internetu. Zarządzanie w naukach humanistycznych [Towards the Civilization of the Internet: Management in the humanities], Kraków 2016. [Google Scholar]
  24. Mandvikar P., Dave D. M., Augmented Intelligence: Human – AI Collaboration in the Era of Digital Transformation, ‘International Journal of Engineering Applied Sciences and Technology’ 2023 Oct., 8 (06). [Google Scholar]
  25. Marczyk M., Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar aktywności człowieka – analiza pojęciowa obszaru, „Przegląd Teleinformatyczny” 2018, 1–2. [Google Scholar]
  26. McGann A., The Logic of Democracy. Reconciling Equality. Deliberation and Minority Protection, Michigan 2006. [Google Scholar]
  27. Nownes A. J., Total Lobbing: What Lobbyist Want (and How They Try to Get It), Cambridge 2006. [Google Scholar]
  28. Nye J. S., Power in the Global Information Age: From Realism to Globalization, London 2004. [Google Scholar]
  29. Oleński J., Ekonomika informacji, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  30. Oświecimski K., Lobbing oddolny jako forma obywatelskiego uczestnictwa w procesie politycznym – przykład amerykański, „Horyzonty Polityki” 2010, 1 – Polityczna natura człowieka. Prawo konstytucyjne w systemie prawa. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi [Google Scholar]
  31. Stanisławowi Bożykowi z okazji 70. rocznicy urodzin i 45-lecia pracy naukowej, R. Skarżyński, E. Kurzelewska, J. Matwiejuk, A. Jackiewicz, A. Olechno, L. Jamróz, A. Bartnicki, K. Bezubik (eds), Białystok 2022. [Google Scholar]
  32. Rdzanek G. (ed.), Euroatlantycka obronność na rozdrożu, Wrocław 2004. [Google Scholar]
  33. Rippel G., O lobbingu, czyli promocji interesów, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, 1008, Wrocław 2003. [Google Scholar]
  34. Rosenthal A., The Third House: Lobbyists and Lobbing in States, Washington 2001. [Google Scholar]
  35. Rożnowska M., Dobra osobiste sztucznej inteligencji a doktrynalna konstrukcja dóbr osobistych – czy sztuczna inteligencja może być podmiotem dóbr osobistych?, „Transformacje Prawa Prywatnego” 2023, 2. [Google Scholar]
  36. Ryfkin J., Europejskie marzenie. Jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa „American dream”, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  37. Sienkiewicz P., Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni państwa [State Cyberspace Security], „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2012, 88. [Google Scholar]
  38. Sławik A., Lobbing w strategiach przedsiębiorstw, Kraków 2009. [Google Scholar]
  39. Sroka J., Europejskie stosunki przemysłowe w perspektywie porównawczej, Wrocław 2000. [Google Scholar]
  40. Sroka J. (ed.)., Wybrane instytucje demokracji partycypacyjnej w polskim systemie politycznym, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  41. Sztuka public relations. Z doświadczeń polskich praktyków, B. Janiszewska (ed.), 2nd edition, expanded, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  42. Tesh S. N., The Internet and the Grass Roots, ‘Organization & Environment’ 2002 Sept., 15, 3. [Google Scholar]
  43. Turkle P., Life on the Screen: Identity in the Age of Internet, New York 2011. [Google Scholar]
  44. Vetulani-Cęgiel A., Lobbing w procesie kształtowania prawa autorskiego w Unii Europejskiej. Studium przypadków: czas trwania praw pokrewnych, dzieła osierocone, ACTA, LEX, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  45. Warchoł A., Pojęcie cyberprzestrzeni w strategiach bezpieczeństwa państw członkowskich [Google Scholar]
  46. Unii Europejskiej, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, ‘Studia de Securitate’ 2019, 9, 4. [Google Scholar]
  47. Wasilewski J., Zarys definicyjny cyberprzestrzeni, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego” 2013, 9. [Google Scholar]
  48. Wiszowaty M., Regulacja lobbingu na świecie. Historia, elementy, stan obecny, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  49. Wołpiuk W. J., Lobbing. Próba ustalenia treści pojęcia i funkcji prawno-publicznych [!], „Przegląd Sejmowy” 2004, 4. [Google Scholar]
  50. https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index/downloads/WJPIndex2023.pdf [Google Scholar]
  51. https://artificialintelligenceact.eu/ [Google Scholar]
  52. https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/policies/plan-ai [Google Scholar]
  53. https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20230601STO93804/akt-ws-sztucznej-inteligencji-pierwsze-przepisy-regulujace-ai [Google Scholar]
  54. https://www.fppc.ca.gov/learn/lobbyist-rules/lobbying-registration-reporting-and-ethics-training.html [Google Scholar]
  55. https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report [Google Scholar]
  56. https://grupainfomax.com/blog/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-raport-digital-2023/ [Google Scholar]
  57. https://pbi.org.pl/raporty/polski-internet-w-q1-2024/ [Google Scholar]
  58. https://www.coe.int/en/web/artificial-intelligence/cai [Google Scholar]
  59. https://rm.coe.int/cai-2023-01-revised-zero-draft-framework-convention-public/1680a-a193f [Google Scholar]
  60. https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200827STO85804/sztuczna-inteligencja-co-to-jest-i-jakie-ma-zastosowania [Google Scholar]
  61. https://www.oecd.org/digital/artificial-intelligence/ [Google Scholar]
  62. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/698792/EPRS_BRI(2021)698792_EN.pdf [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.