Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 2-3 (2022)

Artykuły

Consumer Within the Meaning of Regulation No 1215/2012 on Jurisdiction and the Recognition and Enforcement of Judgments in Civil and Commercial Matter

DOI: https://doi.org/10.52097/eppism.8717  [Google Scholar]
Published: 2024-05-15

Abstract

The concept of a consumer affects a number of issues of Polish and European law. The wide scope of this influence in practice means linking the “consumer” with a number of different normative contexts, which raises difficulties of interpretation. The question arises whether the legal assessments of a consumer developed on a given issue remain valid on another. A good example will be the “consumer” within the meaning of Regulation No 1215/2012. The understanding of that concept is characterized by a number of specific characteristics resulting from the autonomous (uniformed) interpretation of that regulation. The publication presents the basic assumptions of Regulation No 1215/2012 in more detail. An analysis of the Court of Justice of the EU (CJEU) jurisprudence has been carried out and the main interpretative directives used by the Tribunal have been identified, related in particular to the autonomous (uniformed) interpretation. Then, the understanding of the consumer from Regulation No 1215/2012 is presented, with particular emphasis on contentious issues, including mixed-purposes contracts.

References

  1. Gołąb A., „Jurysdykcja krajowa w sprawie o naruszenie prawa konsumentów do ochrony danych osobowych. Glosa do wyroku TS z 25 stycznia 2018 r., C-498/16, Maximilian Schrems v. Facebook Ireland Limited”, Polski Proces Cywilny, 2019, nr 3. Kordas D., „Konsument jako strona tzw. umowy mieszanej. Kilka uwag nad orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Johann Gruber przeciwko Bay WA AG”, Transformacje Prawa Prywatnego, 2007, nr 2. [Google Scholar]
  2. Kudła J., „Jurysdykcja krajowa w sprawach dotyczących umów konsumenckich w świetle europejskich norm jurysdykcyjnych”, Polski Proces Cywilny, 2016, nr 2. [Google Scholar]
  3. Modrzejewski P., „Problem utraty statusu konsumenta korzystającego z portali społecznościowych”, Glosa, 2018, nr 3. [Google Scholar]
  4. Mucha J., „Prawo konsumenckie Unii Europejskiej – pojęcie konsumenta w ujęciu dynamicznym oraz cesja roszczeń konsumenckich”, Europejski Przegląd Sądowy, 2022, nr 1. [Google Scholar]
  5. Nowakowski T., „Prywatny inwestor na rynku Forex a status konsumenta”, Glosa, 2021, nr 3. [Google Scholar]
  6. Pilich M., „Kierowanie przez przedsiębiorcę działalności do państwa zamieszkania konsumenta”, Polski Proces Cywilny, 2011, nr 3. [Google Scholar]
  7. Stein F., Jonas M., „Komentarz do art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1215/2012” [w:] Kommentar zur Zivilprozessordnun, red. R. Bork, H. Roth, tom 12, wyd. 23, Tübingen 2022. [Google Scholar]
  8. Świder P., „Europejskie prawo konsumenckie procesowe”, Studia Prawnicze, 2007, nr 2. DOI: https://doi.org/10.37232/sp.2007.2.3 [Google Scholar]
  9. Weitz K., „Jurysdykcja krajowa w sprawach konsumenckich – problem umów mieszanych. Glosa do wyroku ETS z 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-464/01, J. Gruber przeciwko Bay Wa AG”, Europejski Przegląd Sądowy, 2006, nr 5. [Google Scholar]
  10. Weitz K., „Nowe rozwiązania dotyczące ochrony słabszej strony stosunku prawnego w rozporządzeniu Bruksela IA” [w:] M. Boratyńska (red.), Ochrona słabszej strony stosunku prawnego. Księga jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Adamowi Zielińskiemu, Warszawa 2016. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.