Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2-3 (2022)

Artykuły

Konsument w rozumieniu rozporządzenia nr 1215/2012 w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych

DOI: https://doi.org/10.52097/eppism.8717  [Google Scholar]
Opublikowane: 15-05-2024

Abstrakt

Pojęcie konsumenta oddziałuje na szereg zagadnień prawa polskiego i prawa europejskiego. Szeroki zakres tego oddziaływania w praktyce oznacza powiązanie konsumenta z szeregiem różnych kontekstów normatywnych, co stwarza liczne trudności interpretacyjne. Pojawia się pytanie, czy oceny prawne dotyczące konsumenta wypracowane w ramach danego zagadnienia pozostają aktualne w ramach innego. Dobrym przykładem będzie „konsument” w rozumieniu rozporządzenia nr 1215/2012. Sposób rozumienia tego pojęcia charakteryzuje się szeregiem właściwości szczególnych wynikających z wykładni autonomicznej tego rozporządzenia. W publikacji przedstawiono bliżej podstawowe założenia rozporządzenia nr 1215/2012. Przeprowadzono analizę orzecznictwa TSUE i wskazano główne dyrektywy interpretacyjne stosowane tu przez Trybunał, związane zwłaszcza z wykładnią autonomiczną. Ponadto przedstawiono sposób rozumienia konsumenta w rozporządzeniu nr 1215/2012, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii spornych, w tym umów mieszanych.

Bibliografia

  1. Gołąb A., „Jurysdykcja krajowa w sprawie o naruszenie prawa konsumentów do ochrony danych osobowych. Glosa do wyroku TS z 25 stycznia 2018 r., C-498/16, Maximilian Schrems v. Facebook Ireland Limited”, Polski Proces Cywilny, 2019, nr 3. Kordas D., „Konsument jako strona tzw. umowy mieszanej. Kilka uwag nad orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Johann Gruber przeciwko Bay WA AG”, Transformacje Prawa Prywatnego, 2007, nr 2. [Google Scholar]
  2. Kudła J., „Jurysdykcja krajowa w sprawach dotyczących umów konsumenckich w świetle europejskich norm jurysdykcyjnych”, Polski Proces Cywilny, 2016, nr 2. [Google Scholar]
  3. Modrzejewski P., „Problem utraty statusu konsumenta korzystającego z portali społecznościowych”, Glosa, 2018, nr 3. [Google Scholar]
  4. Mucha J., „Prawo konsumenckie Unii Europejskiej – pojęcie konsumenta w ujęciu dynamicznym oraz cesja roszczeń konsumenckich”, Europejski Przegląd Sądowy, 2022, nr 1. [Google Scholar]
  5. Nowakowski T., „Prywatny inwestor na rynku Forex a status konsumenta”, Glosa, 2021, nr 3. [Google Scholar]
  6. Pilich M., „Kierowanie przez przedsiębiorcę działalności do państwa zamieszkania konsumenta”, Polski Proces Cywilny, 2011, nr 3. [Google Scholar]
  7. Stein F., Jonas M., „Komentarz do art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1215/2012” [w:] Kommentar zur Zivilprozessordnun, red. R. Bork, H. Roth, tom 12, wyd. 23, Tübingen 2022. [Google Scholar]
  8. Świder P., „Europejskie prawo konsumenckie procesowe”, Studia Prawnicze, 2007, nr 2. [Google Scholar]
  9. Weitz K., „Jurysdykcja krajowa w sprawach konsumenckich – problem umów mieszanych. Glosa do wyroku ETS z 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-464/01, J. Gruber przeciwko Bay Wa AG”, Europejski Przegląd Sądowy, 2006, nr 5. [Google Scholar]
  10. Weitz K., „Nowe rozwiązania dotyczące ochrony słabszej strony stosunku prawnego w rozporządzeniu Bruksela IA” [w:] M. Boratyńska (red.), Ochrona słabszej strony stosunku prawnego. Księga jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Adamowi Zielińskiemu, Warszawa 2016. [Google Scholar]