W artykule omówiono różnorodne mechanizmy i czynniki tworzenia i dystrybuowania fake newsów w powiązaniu ze specyfiką współczesnych mediów oraz zjawiskami decydującymi o podatności ich odbiorców na działania dezinformacyjne. Pokazano również, z jaką łatwością użytkownicy mogą tworzyć fake newsy przy pomocy sztucznej inteligencji oraz wskazano przykłady celowych kampanii dezinformacyjnych prowadzonych w celu destabilizowania i polaryzowania społeczeństw. Odpowiedzią na zjawiska związane z upowszechnianiem się dezinformacji i społeczną szkodliwością fake newsów jest obfitość badań na ich temat prowadzonych w ramach niekiedy dosyć odległych od siebie dyscyplin. Wynika stąd, że kompleksowe podejście do zjawiska fake newsów wymaga badań interdyscyplinarnych, a w konsekwencji współpracy naukowców reprezentujących różne dyscypliny nauki. Dzięki niej możliwa jest popularyzacja wiedzy na temat fake newsów i metod weryfikowania informacji w postaci przejrzystych i rzetelnych materiałów, z których będą mogli korzystać edukatorzy. Najlepszym rozwiązaniem jest bowiem podnoszenie świadomości informacyjnej już w odniesieniu do młodzieży ostatnich klas szkół podstawowych oraz szkół średnich.