Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 10 (2016)

Artykuły

Nauczanie polskiego języka migowego jako języka obcego osób słyszących

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.10/2016_27-34  [Google Scholar]
Opublikowane: 16.03.2017

Abstrakt

Dydaktyka obcych języków fonicznych w Europie często opiera się na Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego. Nauczanie osób słyszących Polskiego Języka Migowego (PSL) zastępuje się nauczaniem ich języka migowego, co powoduje wiele przeszkód w procesie komunikacji pomiędzy niesłyszącymi i słyszącymi. W artykule skupiono się na różnych środkach umożliwiających komunikację i podkreślono potrzebę nauczania języka PSL dla osób słyszących w oparciu o standardy Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Bibliografia

  1. Bouvet D., Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego, Warszawa 1996. [Google Scholar]
  2. Bryndal M., Koncepcja bilingwalnego wychowania dzieci niesłyszących, [in:] Audiofonologia, vol. XII, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  3. Czajkowska-Kisil M., Edukacja głuchych w Polsce, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  4. Czajkowska-Kisil M., Laskowska-Klimczewska A, CODA: Inność nierozpoznana, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. G/głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  5. Czajkowska-Kisil M., Tłumaczenie języka migowego w Polsce, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  6. Czajkowska-Kisil M., Wczesna interwencja, [in:] Edukacja Głuchych, Rzecznik Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  7. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  8. Gajda S., Markowski A., Porayski-Pomsta J. (eds.), Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2005. Garncarek M., Polski język migowy w nauczaniu osób słyszących. Wskazówki metodyczne, „Język w Komunikacji” 2012. [Google Scholar]
  9. Grzesiak I., Głusi jako mniejszość językowa posługująca się językiem migowym, [in:] S. Gajda, A. Markowski, J. Porayski-Pomsta (eds.), Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  10. Janaszek M., Język migowy do celów specjalistycznych, „Języki obce w szkole”, nr 2013/04. [Google Scholar]
  11. Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011. Majkowski G., Z zagadnień spójności linearnej tekstu (uwagi na marginesie edukacji językowej), „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 16, (red.) H. Synowiec, „Prace Naukowe UŚ”, Katowice 2001, s. 91–100. [Google Scholar]
  12. Marganiec B., Kultura Głuchych, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  13. Sak M., Decyzje specjalistów a osoby głuche i słabosłyszące, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  14. Stokoe W., Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf, New York 1960. [Google Scholar]
  15. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem. Poradnik dla pracowników służb społecznych, Warszawa–Krapkowice 2000. [Google Scholar]
  16. Świdziński M., Czajkowska-Kisil M., Czy głuchoniemy jest naprawdę niemy?, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych”, Warszawa 1996. Tomaszewski P., Garncarek M., Rosik P., Jaromin M., Nauczmy się rozumieć nawzajem: Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  17. Tomaszewski P., Kształtowanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego, [in:] P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula (eds.), Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności, Warszawa 2015. [Google Scholar]
  18. Tomaszewski P., Rozwój językowy dziecka głuchego: wnioski dla edukacji szkolnej, „Audiofonologia”, vol. XVI. [Google Scholar]
  19. Laws [Google Scholar]
  20. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r. [Google Scholar]
  21. Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się z dnia 19 sierpnia 2011 r. [Google Scholar]
  22. Ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym z dnia 6 stycznia 2005 r. [Google Scholar]
  23. Web sources [Google Scholar]
  24. http://www.stat.gov.pl/cpr/rde/xbcr/gus/ZO_stan_zdrowia_2009.pdf [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  25. http://www.rpo.gov.pl/pl/osoby-z-niepelnosprawnoscia [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  26. http://wfdeaf.org/our-work/focus-areas/deaf-culture [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  27. http://europa.eu/about-eu/basic-information/about/index_pl.htm [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  28. http://www.ecml.at/Portals/1/mtp4/pro-sign/documents/PRO-Sign-global-scales-EN.pdf [accessed 26.12.2015]. http://www.coe.int/t/e/social_cohesion/soc-sp/5720-0-ID2283-Langue%20signe_GB%20 assemble.pdf [accessed 26.12.2015]. https://support.cambridgeenglish.org/hc/en-gb/articles/202838506-Guided-learning-hours [accessed 26.12.2015]. http://www.ecml.at/F5/tabid/867/Default.aspx [accessed 26.12.2015]. http://sjp.pwn.pl/szukaj/t%C5%82umacz.html [accessed 26.12.2015]. www.pzg.org.pl [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  29. http://www.ecml.at/F5/tabid/867/Default.aspx [accessed 26.12.2015]. http://studia.ekielce.net/?do=pokazArtykul&nid=156 [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.