Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 10 (2016)

Articles

Teaching Polish sign language as a foreign language to people who can hear

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.10/2016_27-34  [Google Scholar]
Published: 2017-03-16

Abstract

Didactics of foreign phonic languages in Europe is often based on the Common European Framework of References for Languages. Teaching Polish Sign Language (PSL) to hearing people is substituted by teaching them Signed Polish, which results in many obstacles in the communication process between deaf and hearing. This article concentrates on different measures to make communication possible and emphasizes the need of teaching PSL to hearing people using standards of Common European Framework of References for Languages.

References

  1. Bouvet D., Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego, Warszawa 1996. [Google Scholar]
  2. Bryndal M., Koncepcja bilingwalnego wychowania dzieci niesłyszących, [in:] Audiofonologia, vol. XII, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  3. Czajkowska-Kisil M., Edukacja głuchych w Polsce, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  4. Czajkowska-Kisil M., Laskowska-Klimczewska A, CODA: Inność nierozpoznana, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. G/głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  5. Czajkowska-Kisil M., Tłumaczenie języka migowego w Polsce, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  6. Czajkowska-Kisil M., Wczesna interwencja, [in:] Edukacja Głuchych, Rzecznik Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  7. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  8. Gajda S., Markowski A., Porayski-Pomsta J. (eds.), Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2005. Garncarek M., Polski język migowy w nauczaniu osób słyszących. Wskazówki metodyczne, „Język w Komunikacji” 2012. [Google Scholar]
  9. Grzesiak I., Głusi jako mniejszość językowa posługująca się językiem migowym, [in:] S. Gajda, A. Markowski, J. Porayski-Pomsta (eds.), Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  10. Janaszek M., Język migowy do celów specjalistycznych, „Języki obce w szkole”, nr 2013/04. [Google Scholar]
  11. Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011. Majkowski G., Z zagadnień spójności linearnej tekstu (uwagi na marginesie edukacji językowej), „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 16, (red.) H. Synowiec, „Prace Naukowe UŚ”, Katowice 2001, s. 91–100. [Google Scholar]
  12. Marganiec B., Kultura Głuchych, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  13. Sak M., Decyzje specjalistów a osoby głuche i słabosłyszące, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  14. Stokoe W., Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf, New York 1960. [Google Scholar]
  15. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem. Poradnik dla pracowników służb społecznych, Warszawa–Krapkowice 2000. [Google Scholar]
  16. Świdziński M., Czajkowska-Kisil M., Czy głuchoniemy jest naprawdę niemy?, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych”, Warszawa 1996. Tomaszewski P., Garncarek M., Rosik P., Jaromin M., Nauczmy się rozumieć nawzajem: Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  17. Tomaszewski P., Kształtowanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego, [in:] P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula (eds.), Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności, Warszawa 2015. [Google Scholar]
  18. Tomaszewski P., Rozwój językowy dziecka głuchego: wnioski dla edukacji szkolnej, „Audiofonologia”, vol. XVI. [Google Scholar]
  19. Laws [Google Scholar]
  20. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r. [Google Scholar]
  21. Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się z dnia 19 sierpnia 2011 r. [Google Scholar]
  22. Ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym z dnia 6 stycznia 2005 r. [Google Scholar]
  23. Web sources [Google Scholar]
  24. http://www.stat.gov.pl/cpr/rde/xbcr/gus/ZO_stan_zdrowia_2009.pdf [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  25. http://www.rpo.gov.pl/pl/osoby-z-niepelnosprawnoscia [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  26. http://wfdeaf.org/our-work/focus-areas/deaf-culture [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  27. http://europa.eu/about-eu/basic-information/about/index_pl.htm [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  28. http://www.ecml.at/Portals/1/mtp4/pro-sign/documents/PRO-Sign-global-scales-EN.pdf [accessed 26.12.2015]. http://www.coe.int/t/e/social_cohesion/soc-sp/5720-0-ID2283-Langue%20signe_GB%20 assemble.pdf [accessed 26.12.2015]. https://support.cambridgeenglish.org/hc/en-gb/articles/202838506-Guided-learning-hours [accessed 26.12.2015]. http://www.ecml.at/F5/tabid/867/Default.aspx [accessed 26.12.2015]. http://sjp.pwn.pl/szukaj/t%C5%82umacz.html [accessed 26.12.2015]. www.pzg.org.pl [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]
  29. http://www.ecml.at/F5/tabid/867/Default.aspx [accessed 26.12.2015]. http://studia.ekielce.net/?do=pokazArtykul&nid=156 [accessed 26.12.2015]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.