Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 10 (2016)

Artykuły

Informacje w przekazie ustnym młodzieży niedostosowanej społecznie Ochotniczych Hufców Pracy

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.10/2016_169-178  [Google Scholar]
Opublikowane: 16.03.2017

Abstrakt

W artykule poddano analizie funkcję informacyjną wypowiedzi składanych przez młodzież przebywającą pod opieką Ochotniczych Hufców Pracy (OHP). Ci młodzi ludzie pochodzą z rodzin dysfunkcyjnych i często są marginalizowani/zagrożeni marginalizacją. Ci młodzi ludzie (nadawcy) posługują się krótkimi, jednozdaniowymi wypowiedziami, zazwyczaj przesiąkniętymi wulgaryzmami i mają niewielką wiedzę o świecie. Z ich wypowiedzi ujawnia się stan emocjonalny młodego człowieka, jego stosunek do odbiorcy i innych członków społeczności, środowiska rodzinnego i rzeczywistości społecznej. Analiza wypowiedzi nadawców rzuca światło na poziom ich kultury osobistej, stopień samokontroli, kontroli językowej, agresji językowej, a także daje wgląd w wartości wyznawane przez młodych ludzi. Ocena wypowiedzi ukazuje przejście od przekazywania ogólnych informacji dotyczących wspólnoty do informacji dotyczących życia osobistego młodego człowieka i pozytywnej lub negatywnej oceny jego działań. Z biegiem czasu przepływ informacji zmniejsza dystans między nadawcą a odbiorcą. Zwiększa się skuteczność komunikacyjna wypowiedzi młodych ludzi i efektywność działań socjalizacyjnych.

 

Bibliografia

  1. Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2014. [Google Scholar]
  2. Austin J. L., Jak działać słowami, [in:] J. L. Austin, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1962–1993. [Google Scholar]
  3. Bartmiński J. (ed.), Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, Lublin 2003. [Google Scholar]
  4. Campbell N. A., Reece J. B., Urry L. A., Cain M. L., Wasserman S. A., Minorsky P. V., Jackson R. B., Biologia, przekład zbiorowy, first Polish edition (based on Biology. Eighth Edition 2008), Poznań 2014. [Google Scholar]
  5. Chlebda W., O tekstowych wykładnikach wartościowania, „Przegląd Humanistyczny”, No. 1/2007. [Google Scholar]
  6. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  7. Gajda S., Agresja językowa w stosunkach międzyludzkich, [in:] W. Gruszczyński (ed.), Język narzędziem myślenia i działania, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  8. Gajda S., Polszczyzna wobec kultury polskiej i europejskiej, [in:] S. Gajda (ed.), Język polski w europejskiej przestrzeni kulturowo-językowej, Opole 2008. [Google Scholar]
  9. Gajda S., Sytuacja językowa w Polsce na przełomie wieków XX na XXI, [in:] S. Gajda, A. Vidovič-Muha (ed.), Współczesna polska i słoweńska sytuacja językowa, Opole 2003. [Google Scholar]
  10. Galasiński D., Chwalenie się jako perswazyjny akt mowy, Kraków 1992. [Google Scholar]
  11. Gryz I., Planowanie testów językowych – kryteria poprawności, „Językoznawstwo” nr 7/2013. [Google Scholar]
  12. Grzegorczykowa R., Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, „Język a kultura”, vol. 4. Funkcje języka i wypowiedzi, J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa (ed.), Wrocław 1991. [Google Scholar]
  13. Karwatowska M., Językowe środki wyrażania agresji w rozmowach nastolatek, „Linguistica Bidgostiana”, vol. V/2008. [Google Scholar]
  14. Kita M., Estetyzowanie wulgaryzmów, „Stylistyka”, 25/2016. [Google Scholar]
  15. Łosiak W., Psychologia emocji, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  16. Majkowska A., Debata sejmowa jako gatunek wypowiedzi, Opole 2012. [Google Scholar]
  17. Majkowska A., Układ linearny składników rozbudowanej grupy przymiotnikowej w polszczyźnie mówionej, „Prace Filologiczne”, 49/2005. Majkowski G., Ulotka jako gatunek tekstu wyborczego, Warszawa 2015. [Google Scholar]
  18. Majkowski G., Z zagadnień spójności linearnej tekstu (uwagi na marginesie edukacji językowej), [in:] „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, vol. 16/2001. [Google Scholar]
  19. Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007. Mikułowski-Pomorski J., Informacja i komunikacja. Pojęcia, wzajemne relacje, Wrocław 1988. [Google Scholar]
  20. Petrie P., Komunikacja w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wstęp do pedagogiki społecznej, Poznań 2013. [Google Scholar]
  21. Pilch T., Lepalczyk I. (ed.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1993. [Google Scholar]
  22. Pisarek W., Perswazja – jak ją widzą, jak ją piszą, [in:] K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka (eds.), Język perswazji publicznej, Poznań 2003. [Google Scholar]
  23. Puzynina J., O funkcjach języka, tekstu oraz ich elementów leksykalnych, [in:] M. Szymczak (ed.), Z zagadnień słownictwa współczesnego języka polskiego, „Prace Językoznawcze”, 91/1978. [Google Scholar]
  24. Puzynina J., Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków 2013. [Google Scholar]
  25. Witosz B., Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005. [Google Scholar]
  26. Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. Wojtak M., Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe, [in:] D. Ostaszewska (ed.), Gatunki mowy i ich ewolucja, vol. 2. Tekst a gatunek, Katowice 2004. [Google Scholar]
  27. Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.