Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 10 (2016)

Articles

Information in the oral communication of socially maladjusted youth of Voluntary Labour Corps

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.10/2016_169-178  [Google Scholar]
Published: 2017-03-16

Abstract

The article analyses the informative function of statements made by young people under the care of the Voluntary Labour Corps (OHP). These young people come from dysfunctional families and are often marginalised / at risk of marginalisation. These young people (senders) tend to employ short, mono-sentenced statements usually saturated with vulgarisms and have little knowledge of the world. Their utterances reveal the young person’s emotional state, his or her attitude towards the receiver and other members of the community, family environment and social reality. Analysis of senders’ statements sheds light on their level of personal culture, degree of self control, linguistic control, linguistic aggression, and provides insight into the young persons’ values. Assessment of utterances demonstrates a transition from the provision of general information concerning the community to information concerning the young persons’ personal life and positive or negative evaluations of his or her actions. Over time, the flow of information diminishes the distance between the sender and the receiver. The communicative effectiveness of the young persons’ statements increases as does the effectiveness of socializing activities.

References

  1. Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2014. [Google Scholar]
  2. Austin J. L., Jak działać słowami, [in:] J. L. Austin, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1962–1993. [Google Scholar]
  3. Bartmiński J. (ed.), Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, Lublin 2003. [Google Scholar]
  4. Campbell N. A., Reece J. B., Urry L. A., Cain M. L., Wasserman S. A., Minorsky P. V., Jackson R. B., Biologia, przekład zbiorowy, first Polish edition (based on Biology. Eighth Edition 2008), Poznań 2014. [Google Scholar]
  5. Chlebda W., O tekstowych wykładnikach wartościowania, „Przegląd Humanistyczny”, No. 1/2007. [Google Scholar]
  6. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  7. Gajda S., Agresja językowa w stosunkach międzyludzkich, [in:] W. Gruszczyński (ed.), Język narzędziem myślenia i działania, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  8. Gajda S., Polszczyzna wobec kultury polskiej i europejskiej, [in:] S. Gajda (ed.), Język polski w europejskiej przestrzeni kulturowo-językowej, Opole 2008. [Google Scholar]
  9. Gajda S., Sytuacja językowa w Polsce na przełomie wieków XX na XXI, [in:] S. Gajda, A. Vidovič-Muha (ed.), Współczesna polska i słoweńska sytuacja językowa, Opole 2003. [Google Scholar]
  10. Galasiński D., Chwalenie się jako perswazyjny akt mowy, Kraków 1992. [Google Scholar]
  11. Gryz I., Planowanie testów językowych – kryteria poprawności, „Językoznawstwo” nr 7/2013. [Google Scholar]
  12. Grzegorczykowa R., Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, „Język a kultura”, vol. 4. Funkcje języka i wypowiedzi, J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa (ed.), Wrocław 1991. [Google Scholar]
  13. Karwatowska M., Językowe środki wyrażania agresji w rozmowach nastolatek, „Linguistica Bidgostiana”, vol. V/2008. [Google Scholar]
  14. Kita M., Estetyzowanie wulgaryzmów, „Stylistyka”, 25/2016. [Google Scholar]
  15. Łosiak W., Psychologia emocji, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  16. Majkowska A., Debata sejmowa jako gatunek wypowiedzi, Opole 2012. [Google Scholar]
  17. Majkowska A., Układ linearny składników rozbudowanej grupy przymiotnikowej w polszczyźnie mówionej, „Prace Filologiczne”, 49/2005. Majkowski G., Ulotka jako gatunek tekstu wyborczego, Warszawa 2015. [Google Scholar]
  18. Majkowski G., Z zagadnień spójności linearnej tekstu (uwagi na marginesie edukacji językowej), [in:] „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, vol. 16/2001. [Google Scholar]
  19. Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007. Mikułowski-Pomorski J., Informacja i komunikacja. Pojęcia, wzajemne relacje, Wrocław 1988. [Google Scholar]
  20. Petrie P., Komunikacja w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wstęp do pedagogiki społecznej, Poznań 2013. [Google Scholar]
  21. Pilch T., Lepalczyk I. (ed.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1993. [Google Scholar]
  22. Pisarek W., Perswazja – jak ją widzą, jak ją piszą, [in:] K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka (eds.), Język perswazji publicznej, Poznań 2003. [Google Scholar]
  23. Puzynina J., O funkcjach języka, tekstu oraz ich elementów leksykalnych, [in:] M. Szymczak (ed.), Z zagadnień słownictwa współczesnego języka polskiego, „Prace Językoznawcze”, 91/1978. [Google Scholar]
  24. Puzynina J., Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków 2013. [Google Scholar]
  25. Witosz B., Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005. [Google Scholar]
  26. Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. Wojtak M., Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe, [in:] D. Ostaszewska (ed.), Gatunki mowy i ich ewolucja, vol. 2. Tekst a gatunek, Katowice 2004. [Google Scholar]
  27. Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.