Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2/21 (2024)

Artykuły

Porywające słowa bez porwanej myśli? Zabiegi retoryczne w mówionym stylu popularnonaukowym na podstawie wybranych anglojęzycznych wypowiedzi z konkursów Three Minute Thesis

DOI: https://doi.org/10.25312/j.8514  [Google Scholar]
Opublikowane: 10.12.2024

Abstrakt

Celem analizy jakościowej przeprowadzonej w artykule jest przedstawienie przykładowych strategii retorycznych występujących we współczesnych wypowiedziach popularnonaukowych. Na korpus badawczy składają się teksty wybranych zwycięskich anglojęzycznych wystąpień, wygłoszonych podczas konkursów zorganizowanych w formule Three Minute Thesis w latach 2016–2021. Myślą przewodnią tych konkursów jest wyłonienie doktoranta, który w trzy minuty w sposób przykuwający uwagę zaprezentuje swoje pomysły badawcze i możliwości ich realizacji. Popularność konkursu świadczy o coraz silniej zarysowującej się konieczności mówienia o nauce w sposób przystępny i intrygujący. Refleksja dokonuje się przy zastosowaniu rozwiązań metodologicznych znanych z rozważań retorycznych, lingwistyki tekstu, pragmalingwistyki i teorii zaliczanych do paradygmatu językoznawstwa kognitywnego.

Bibliografia

  1. Al-Duleimi H.Y., Rashid S.M., Abdullah A.N. (2016), A Critical Review of Prominent Theories of Politeness, „Advances in Language and Literary Studies”, vol. 7, no. 6, s. 262–270. [Google Scholar]
  2. Bogołębska B. (2001), Stylistyka retoryczna pozaliterackich form wypowiedzi. Wybrane aspekty problemu, [w:] B. Witosz (red.), Stylistyka a pragmatyka, Katowice. [Google Scholar]
  3. Gajda S. (1982), Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław. [Google Scholar]
  4. Gajda S. (1990), Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole. [Google Scholar]
  5. Gajda S. (2001), Styl naukowy, [w:] J. Bartmiński (red.) Współczesny język polski, Lublin. [Google Scholar]
  6. Gajda S. (2013), Styl naukowy, [w:] E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków. [Google Scholar]
  7. Iwaniak K. (2022), Językoznawstwo kognitywne a czasowniki rozdzielnie złożone, „Studia Linguistica”, nr 41, s. 135–157. [Google Scholar]
  8. Kukieła E. (2010), Zabiegi retoryczne w dyskursie politycznym. Czyli jak powiedzieć to, co trzeba i tylko to, co trzeba?, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica”, t. 45, s. 77–93. [Google Scholar]
  9. Kosińska M. (2008), Artykuły popularnonaukowe: egalitaryzm czy elitaryzm nauki?, [w:] Z. Cygal- Krupa (red.), Współczesna polszczyzna: stan, perspektywy, zagrożenia, Tarnów. [Google Scholar]
  10. Kozłowska A. (2018), „Nielokalność mechaniki kwantowej” kontra „Samobójstwo dla nauki” – różnice stylu naukowego i popularnonaukowego, „Conversatoria Linguistica”, R. XII, s. 129–138. [Google Scholar]
  11. Lichański J.Z. (2016), Retoryka tekstów popularnonaukowych na przykładzie czasopisma „Scientific American”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literaria Polonica”, t. 1(31), s. 71–81. [Google Scholar]
  12. Mamcarz-Plisiecki A. (2018), Retoryka i Językoznawstwo – obszary spotkania, „Roczniki humanistyczne”, t. LXVI, nr 6, s. 111–135. [Google Scholar]
  13. Pałuszyńska E. (2017), Charakterystyka stylu naukowego i terminów na tle wariantywności języka w kraju i za granicą, „Acta Universitas Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 17–26. [Google Scholar]
  14. Rachwałowa M., Bogusz B. (2006), Kognitywizm a pragmatyka językowa w ujęciu lingwoedukacyjnym, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica I”, Folia 31, s. 37–54. [Google Scholar]
  15. Sobczak B. (2009), Retoryka a niejęzykowe środki komunikacji, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, vol. 15(35), s. 57–76. [Google Scholar]
  16. Starzec A. (1999), Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole [Google Scholar]
  17. Wilkoń A. (2002), Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków. [Google Scholar]
  18. Witosz B. (2009), Dyskurs i stylistyka, Katowice. [Google Scholar]
  19. Załęska M. (2019), Retoryczne style przedstawiania wiedzy naukowej, [w:] M. Worsowicz, B. Fiołek-Lubczyńska (red.), Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej, Łódź. [Google Scholar]
  20. Materiał badawczy [Google Scholar]
  21. MiamiOHnews (2017), Three Minute Thesis 2017 Winner [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=dexCh39jEg4 [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  22. TheQUTube (2020), Three Minute Thesis (3MT) 2020 Winner and People’s Choice – Ferran Nadal-Bufi, QUT Faculty of Health [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=e74Z8mEquF0 [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  23. University of Reading (2018), Three Minute Thesis competition 2018 Winner – Willemijn Doedens [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=7YesMSG9izE [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  24. University of Southampton (2016), Winner of Three Minute Thesis '16 | University of Southampton [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=MlX5CpbaBYI, [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  25. Wilfrid Laurier University (2019), Laurier 2019 Three Minute Thesis (3MT): Winner Mariam Elmarsafy [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=TVDt4zkduw0 [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  26. Yale Career Strategy (2021), 3-Minute Thesis Competition (2021) First-Place Winner Matthew Ellis [plik wideo], Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=Q-0os7z7aJ4 [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.