Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 2/21 (2024)

Articles

Captivating words without ragged thoughts? Rhetorical strategies in spoken popular science style based on selected presentations in English delivered in Three Minute Thesis competitions

DOI: https://doi.org/10.25312/j.8514  [Google Scholar]
Published: 2024-12-10

Abstract

The aim of the qualitative analysis carried out in this paper is to showcase examples of rhetorical strategies that can be found in contemporary popular science communication. The analytical corpus encompasses selected texts of winning presentations held during competitions organized according to the rules of the Three-Minute Thesis contest. The major objective of that competition is to choose the PhD student who can present his/her own research ideas and possibilities for their implementation in three minutes in a captivating fashion. The bare existence of such competition seems symptomatic of the increasingly visible necessity to speak about science in an accessible and intriguing way. Reflection occurs on the grounds of methodological solutions derived from text linguistics, pragamlinguistics and theories belonging to the cognitive paradigm in linguistics.

References

  1. Al-Duleimi H.Y., Rashid S.M., Abdullah A.N. (2016), A Critical Review of Prominent Theories of Politeness, „Advances in Language and Literary Studies”, vol. 7, no. 6, s. 262–270. [Google Scholar]
  2. Bogołębska B. (2001), Stylistyka retoryczna pozaliterackich form wypowiedzi. Wybrane aspekty problemu, [w:] B. Witosz (red.), Stylistyka a pragmatyka, Katowice. [Google Scholar]
  3. Gajda S. (1982), Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław. [Google Scholar]
  4. Gajda S. (1990), Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole. [Google Scholar]
  5. Gajda S. (2001), Styl naukowy, [w:] J. Bartmiński (red.) Współczesny język polski, Lublin. [Google Scholar]
  6. Gajda S. (2013), Styl naukowy, [w:] E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków. [Google Scholar]
  7. Iwaniak K. (2022), Językoznawstwo kognitywne a czasowniki rozdzielnie złożone, „Studia Linguistica”, nr 41, s. 135–157. [Google Scholar]
  8. Kukieła E. (2010), Zabiegi retoryczne w dyskursie politycznym. Czyli jak powiedzieć to, co trzeba i tylko to, co trzeba?, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica”, t. 45, s. 77–93. [Google Scholar]
  9. Kosińska M. (2008), Artykuły popularnonaukowe: egalitaryzm czy elitaryzm nauki?, [w:] Z. Cygal- Krupa (red.), Współczesna polszczyzna: stan, perspektywy, zagrożenia, Tarnów. [Google Scholar]
  10. Kozłowska A. (2018), „Nielokalność mechaniki kwantowej” kontra „Samobójstwo dla nauki” – różnice stylu naukowego i popularnonaukowego, „Conversatoria Linguistica”, R. XII, s. 129–138. [Google Scholar]
  11. Lichański J.Z. (2016), Retoryka tekstów popularnonaukowych na przykładzie czasopisma „Scientific American”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literaria Polonica”, t. 1(31), s. 71–81. [Google Scholar]
  12. Mamcarz-Plisiecki A. (2018), Retoryka i Językoznawstwo – obszary spotkania, „Roczniki humanistyczne”, t. LXVI, nr 6, s. 111–135. [Google Scholar]
  13. Pałuszyńska E. (2017), Charakterystyka stylu naukowego i terminów na tle wariantywności języka w kraju i za granicą, „Acta Universitas Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 17–26. [Google Scholar]
  14. Rachwałowa M., Bogusz B. (2006), Kognitywizm a pragmatyka językowa w ujęciu lingwoedukacyjnym, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica I”, Folia 31, s. 37–54. [Google Scholar]
  15. Sobczak B. (2009), Retoryka a niejęzykowe środki komunikacji, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, vol. 15(35), s. 57–76. [Google Scholar]
  16. Starzec A. (1999), Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole [Google Scholar]
  17. Wilkoń A. (2002), Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków. [Google Scholar]
  18. Witosz B. (2009), Dyskurs i stylistyka, Katowice. [Google Scholar]
  19. Załęska M. (2019), Retoryczne style przedstawiania wiedzy naukowej, [w:] M. Worsowicz, B. Fiołek-Lubczyńska (red.), Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej, Łódź. [Google Scholar]
  20. Materiał badawczy [Google Scholar]
  21. MiamiOHnews (2017), Three Minute Thesis 2017 Winner [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=dexCh39jEg4 [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  22. TheQUTube (2020), Three Minute Thesis (3MT) 2020 Winner and People’s Choice – Ferran Nadal-Bufi, QUT Faculty of Health [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=e74Z8mEquF0 [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  23. University of Reading (2018), Three Minute Thesis competition 2018 Winner – Willemijn Doedens [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=7YesMSG9izE [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  24. University of Southampton (2016), Winner of Three Minute Thesis '16 | University of Southampton [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=MlX5CpbaBYI, [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  25. Wilfrid Laurier University (2019), Laurier 2019 Three Minute Thesis (3MT): Winner Mariam Elmarsafy [plik wideo], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=TVDt4zkduw0 [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]
  26. Yale Career Strategy (2021), 3-Minute Thesis Competition (2021) First-Place Winner Matthew Ellis [plik wideo], Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=Q-0os7z7aJ4 [dostęp: 10.01.2024]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.