Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 14 (2020)

Artykuły

Komunikacja językowa i medialna w czasie epidemii koronawirusowej – omówienie zjawiska oraz studium przypadku

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.14/2020_13mat  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.01.2021

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest dokonanie studium przypadku na przykładzie własnych badań z zakresu komunikacji medialnej i naukowej w czasie pandemii koronawirusa oraz omówienie efektów, jakie dzięki nim osiągnięto. Komunikacja w czasie pandemii i związanego z nią niepokoju powinna opierać się nie na emocjach, lecz na faktach i danych naukowych. Jednocześnie musi być realizowana w sposób atrakcyjny i zrozumiały dla odbiorcy. Wieloletnie doświadczenie dziennikarsko-naukowe skłoniło autorkę do omówienia własnych badań oraz ich efektów w kontekście pandemii. Autorka ustaliła potrzeby odbiorców oraz luki w ich wiedzy, dotyczącej nowego koronawirusa i jego wpływu na codzienne funkcjonowanie. Wdrożone przez autorkę działania doprowadziły do następującej konkluzji: przystępne, ale i rzetelne zaprezentowanie danych naukowych w przedstawionych artykułach cieszy się dużym zainteresowaniem wśród odbiorców i przyczynia się do lepszego rozumienia przez nich zjawisk, w których się nie specjalizują.

Bibliografia

  1. Beck M.R., Morgan E.A., Strand S.S., Woolsey T.A. (2006), Volunteers bring passion to science outreach, “Science”, Vol. 314(5803). [Google Scholar]
  2. Fitzgerald H.E. (2010), From inreach to outreach: Innovations in higher education, “Journal of Higher Education Outreach and Engagement”, Vol. 6, No 1. [Google Scholar]
  3. Lederbogen U., Trebbe J. (2003), Promoting science on the web: public relations for scientific organizations – results of a content analysis, “Science Communication”, Vol. 24(3). [Google Scholar]
  4. McClain C., Neeley L. (2014), A critical evaluation of science outreach via social media: its role and impact on scientists, “F1000Research”, Vol. 3. [Google Scholar]
  5. Nisbet M., Brossard D., Scheufele D. (2009), Science Needs a Storyline, “Columbia Journalism Review”, 16.09.2009. [Google Scholar]
  6. Noruzi A. (2008), Science popularization through open access, “Webology”, Vol. 5(1). [Google Scholar]
  7. Robbins S. (2011), Science and the media – an uncomfortable fit, “The Independent”, 27.09.2011. [Google Scholar]
  8. Trench B. (2007), How the Internet changed science journalism, “Journalism, Science and Society”, Vol. 133. [Google Scholar]
  9. Trzeciak M.A. (2020a), Czy twój sąsiad jest superroznosicielem koronawirusa?, https://wiadomosci.wp.pl/czy-twoj-sasiad-jest-superroznosicielem-koronawirusa-6503386720171649a [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  10. Trzeciak M.A. (2020b), Czy twój sąsiad jest superroznosicielem koronawirusa?, https://magazyn.wp.pl/wiadomosci/artykul/czy-twoj-sasiad-jest-superroznosicielem-koronawirusa [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  11. Trzeciak M.A. (2020c), Koronawirus – jak długo jeszcze musimy wytrzymać?, https://wiadomosci.wp.pl/koronawirus-jak-dlugo-jeszcze-musimy-wytrzymac-6493420753319553a [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  12. Trzeciak M.A. (2020d), Koronawirus. Czy pandemia jak z s-f jest możliwa? Trzy scenariusze, https://magazyn.wp.pl/wiadomosci/artykul/koronawirus-czy-pandemia-jak-z-s-f-jest-mozliwa-trzy-scenariusze [dostęp: 2.05.2020]. [Google Scholar]
  13. Trzeciak M.A. (2020e), Koronawirus. Jakie jest ryzyko, że się zarazisz, dzieląc się jajkiem w święta?, https://wiadomosci.wp.pl/koronawirus-jakie-jest-ryzyko-ze-sie-zarazisz-dzielac-sie-jajkiem-w-swieta-6498444076054145a [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  14. Trzeciak M.A. (2020f), Koronawirus. Jakie jest ryzyko, że się zarazisz, dzieląc się jajkiem w święta?, https://magazyn.wp.pl/wiadomosci/artykul/koronawirus-jakie-jest-ryzyko-ze-sie-zarazisz-dzielac-sie-jajkiem-w-swieta [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  15. Trzeciak M.A. (2020g), Koronawirus. Po pierwsze: nie panikuj, https://magazyn.wp.pl/wiadomosci/artykul/koronawirus-po-pierwsze-nie-panikuj [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  16. Trzeciak M.A. (2020h), Koronawirus: Ludzkość kontratakuje. Oto, jak nam idzie, https://wiadomosci.wp.pl/koronawirus-ludzkosc-kontratakuje-oto-jak-nam-idzie-6491338579609217a [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  17. Wirtualna Polska wprowadza stały magazyn weekendowy (2017), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wp-magazyn-wirtualna-polska-wprowadza-staly-magazyn-weekendowy [dostęp: 2.05.2020]. [Google Scholar]
  18. Varner J. (2014), Scientific outreach: toward effective public engagement with biological science, “BioScience”, Vol. 64(4). [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.