Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 14 (2020)

Articles

Language and media communication during the coronavirus epidemic – discussion about the phenomenon and case study based on own articles

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.14/2020_13mat  [Google Scholar]
Published: 2021-01-11

Abstract

The aim of this article is to make a case study using the example of own research in the field of media and scientific communication during the coronavirus pandemic and to discuss the effects that have been achieved thanks to them. Communication during a pandemic should be based not on emotions but on facts and evidence. At the same time, it must be implemented in a way that is attractive and understandable for the recipients. A few years of journalistic and scientific experience prompted the author to discuss her own research and its effects in the context of the pandemic. The author identified the recipients’ needs and gaps in their knowledge about the new coronavirus and its impact on everyday functioning. The actions implemented by the author led to the following conclusion: accessible and reliable presentation of scientific data in the presented articles is of great interest to recipients and contributes to a better understanding of phenomena in which they do not specialize.

References

  1. Beck M.R., Morgan E.A., Strand S.S., Woolsey T.A. (2006), Volunteers bring passion to science outreach, “Science”, Vol. 314(5803). [Google Scholar]
  2. Fitzgerald H.E. (2010), From inreach to outreach: Innovations in higher education, “Journal of Higher Education Outreach and Engagement”, Vol. 6, No 1. [Google Scholar]
  3. Lederbogen U., Trebbe J. (2003), Promoting science on the web: public relations for scientific organizations – results of a content analysis, “Science Communication”, Vol. 24(3). [Google Scholar]
  4. McClain C., Neeley L. (2014), A critical evaluation of science outreach via social media: its role and impact on scientists, “F1000Research”, Vol. 3. [Google Scholar]
  5. Nisbet M., Brossard D., Scheufele D. (2009), Science Needs a Storyline, “Columbia Journalism Review”, 16.09.2009. [Google Scholar]
  6. Noruzi A. (2008), Science popularization through open access, “Webology”, Vol. 5(1). [Google Scholar]
  7. Robbins S. (2011), Science and the media – an uncomfortable fit, “The Independent”, 27.09.2011. [Google Scholar]
  8. Trench B. (2007), How the Internet changed science journalism, “Journalism, Science and Society”, Vol. 133. [Google Scholar]
  9. Trzeciak M.A. (2020a), Czy twój sąsiad jest superroznosicielem koronawirusa?, https://wiadomosci.wp.pl/czy-twoj-sasiad-jest-superroznosicielem-koronawirusa-6503386720171649a [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  10. Trzeciak M.A. (2020b), Czy twój sąsiad jest superroznosicielem koronawirusa?, https://magazyn.wp.pl/wiadomosci/artykul/czy-twoj-sasiad-jest-superroznosicielem-koronawirusa [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  11. Trzeciak M.A. (2020c), Koronawirus – jak długo jeszcze musimy wytrzymać?, https://wiadomosci.wp.pl/koronawirus-jak-dlugo-jeszcze-musimy-wytrzymac-6493420753319553a [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  12. Trzeciak M.A. (2020d), Koronawirus. Czy pandemia jak z s-f jest możliwa? Trzy scenariusze, https://magazyn.wp.pl/wiadomosci/artykul/koronawirus-czy-pandemia-jak-z-s-f-jest-mozliwa-trzy-scenariusze [dostęp: 2.05.2020]. [Google Scholar]
  13. Trzeciak M.A. (2020e), Koronawirus. Jakie jest ryzyko, że się zarazisz, dzieląc się jajkiem w święta?, https://wiadomosci.wp.pl/koronawirus-jakie-jest-ryzyko-ze-sie-zarazisz-dzielac-sie-jajkiem-w-swieta-6498444076054145a [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  14. Trzeciak M.A. (2020f), Koronawirus. Jakie jest ryzyko, że się zarazisz, dzieląc się jajkiem w święta?, https://magazyn.wp.pl/wiadomosci/artykul/koronawirus-jakie-jest-ryzyko-ze-sie-zarazisz-dzielac-sie-jajkiem-w-swieta [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  15. Trzeciak M.A. (2020g), Koronawirus. Po pierwsze: nie panikuj, https://magazyn.wp.pl/wiadomosci/artykul/koronawirus-po-pierwsze-nie-panikuj [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  16. Trzeciak M.A. (2020h), Koronawirus: Ludzkość kontratakuje. Oto, jak nam idzie, https://wiadomosci.wp.pl/koronawirus-ludzkosc-kontratakuje-oto-jak-nam-idzie-6491338579609217a [dostęp: 3.05.2020]. [Google Scholar]
  17. Wirtualna Polska wprowadza stały magazyn weekendowy (2017), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wp-magazyn-wirtualna-polska-wprowadza-staly-magazyn-weekendowy [dostęp: 2.05.2020]. [Google Scholar]
  18. Varner J. (2014), Scientific outreach: toward effective public engagement with biological science, “BioScience”, Vol. 64(4). [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.