Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 2/17 (2022)

Articles

Text-image relationship in advertising and its multimodal-intertextual nature

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.17/2022_08apm  [Google Scholar]
Published: 2022-12-16

Abstract

The aim of this article is to explore the multimodal nature of advertising, which largely relies on two semiotic systems – text and image, to convey its persuasive message. Although the image and text materialize through different forms and signs, by interacting with each other, they begin to merge into one plane of communication, complementing each other both in terms of form and content. The combinations of text and image are not only attractive to the recipient but also generate new associations and to a varying degree affect the reception and understanding of the content. Therefore, it is important to name such relationships in order to define their extent and perceptual potential. The discussed relationships between text and image – spatial, syntactic, informative and rhetorical-semantic, were analysed according to the proposal of H. Stöckel and are part of the research apparatus of multimodal text linguistics. In addition, the paper focuses on the differences and similarities between the image and the text, and also draws attention to intertextuality and intervisuality, which often form an integral part of the advertisement.

References

  1. Antos G., Opiłowski R. (2015), W drodze do lingwistyki obrazu. Kierunki rozwoju nowej subdyscypliny lingwistycznej z perspektywy polsko-niemieckiej, „Tekst i Dyskurs”, nr 8. [Google Scholar]
  2. Barthes R. (1977), Image, music, text, London. [Google Scholar]
  3. Czekalski S. (2006), Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań. [Google Scholar]
  4. Gaede W. (2002), Abweichen von der Norm. Enzyklopädie kreativer Werbung, München. [Google Scholar]
  5. Kessler C., Hellwig T. (2004), Visualisierte Intertextualität als Kontext für Bedeutungskonstruktionen in Karikaturen, politischen Plakaten und Werbeanzeigen, [w:] I. Pohl, K. Konerdinga (red.), Stabilität und Flexibilität in der Semantik. Strukturelle, kognitive, pragmatische und historische Perspektiven, Frankfurt am Main. [Google Scholar]
  6. Kress G., van Leeuwen T. (2001), Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication, London. [Google Scholar]
  7. Luginbühl M. (2015), Design tekstu w wiadomościach telewizyjnych. Multimodalne tworzenie znaczenia poprzez język, obraz i dźwięk, [w:] R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski (red.), Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, Wrocław–Drezno. [Google Scholar]
  8. Łuc I. (2012), Komercyjny obraz sztuki jako narzędzie gier reklamowych, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 12. [Google Scholar]
  9. Nycz R. (1990), Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, nr 81(2). [Google Scholar]
  10. Opiłowski R., Jarosz J., Staniewski P. (red.) (2015), Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, Wrocław–Drezno. [Google Scholar]
  11. Peirce C. (1997), Wybór pism semiotycznych, Warszawa. [Google Scholar]
  12. Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa. [Google Scholar]
  13. Sartori G. (2007), Homo videns: Telewizja i post-myślenie, Warszawa. [Google Scholar]
  14. Schmitz U. (2011), Sehflächenforschung. Eine Einführung, [w:] H. Diekmannshenke, M. Klemm, H. Stöckl (red.), Bildinguistic. Theorien – Methoden – Fallbeispiele, Berlin. [Google Scholar]
  15. Schmitz U. (2015), Badanie płaszczyzn wizualnych. Wprowadzenie, [w:] R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski (red.), Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, Wrocław–Drezno. [Google Scholar]
  16. Stöckl H. (2004), Die Sprache im Bild – Das Bild in der Sprache. Zur Verknüpfung von Sprache und Bild im massenmedialen Text. Konzepte – Theorien – Analysemethoden, New York–Berlin. [Google Scholar]
  17. Stöckl H. (2015), Czytanie tekstów językowo-obrazowych? Elementy kompetencji podstawowej, [w:] R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski (red.), Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, Wrocław–Drezno. [Google Scholar]
  18. Szczęsna E. (2004), Tożsamość hybrydyczna, „E(R)RGO. Teoria – Literatura – Kultura”, nr 2(9). [Google Scholar]
  19. Tomaszkiewicz T. (2009), Przekład audiowizualny, Warszawa. [Google Scholar]
  20. van Leeuwen T. (2005), Introducing social semiotics, London. [Google Scholar]
  21. Wojciechowska A. (2020), Funkcje nawiązań międzyobrazowych w komunikatach wizualnych – na przykładzie animacji Disneya, Pixara i Dreamworks, [w:] A. Ścibor (red.), Pamięć, obraz, projekcja, Kraków. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.