Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 17 (2018)

Teologia praktyczna

Przedsiębiorczość i komunikacja bliskości. Wzajemne uwarunkowania w świetle nauczania Kościoła

Opublikowane: 29.12.2018

Abstrakt

Przedsiębiorczość i komunikacja wzajemnie się przenikają i wymagają funkcjonowania w orbicie praw etycznych. Oznacza to, że etyczny rozwój przedsiębiorczości w dużej mierze zależy od komunikacji bliskości w relacjach międzyludzkich. Samo sformułowanie „komunikacja bliskości” pochodzi od papieża Franciszka i wyraża bliskość wobec ludzi w każdych okolicznościach. Bezwzględność wobec słabych i poszkodowanych przez los, podobnie jak nie liczenie się z zasadami etycznymi – pod pozorem, że wymagają tego prawa sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa – może się opłacać jedynie na krótką metę. Bliskość w podejściu do ludzi ukazuje ich podmiotowy, a nie przedmiotowy charakter i przyczynia się do tego, że pracownik utożsamia się z przedsiębiorstwem, w którym pracuje, szanując tych, którzy je prowadzą.

Bibliografia

  1. Benedykt XVI. Encyklika Caritas in veritate. Watykan 2009. [Google Scholar]
  2. [Google Scholar]
  3. Benedykt XVI. Przybywam jako przyjaciel i zwiastun Ewangelii. Ceremonia powitalna w Białym Domu, Waszyngton, 16. 04. 2008. „L`Osservatore Romano” 5:2008 s. 40. [Google Scholar]
  4. Benedykt XVI. Elementarz Benedykta XVI dla pobożnych, zbuntowanych i szukających prawdy. Kraków 2008. [Google Scholar]
  5. Biskupi Katoliccy Anglii I Walii. Wspólne dobro a nauczanie społeczne Kościoła. W: Kościół wobec współczesnych problemów życia gospodarczego. Społeczne dokumenty episkopatów. Red. S. Fel, J. Kupny. Lublin 2002 s. 193-222. [Google Scholar]
  6. Franciszek. Przekazujmy nadzieję u ufność w naszych czasach. Orędzie na 51 Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Watykan 2017. [Google Scholar]
  7. [Google Scholar]
  8. Franciszek. Służba Kościołowi Powszechnemu I Kościołom partykularnym. Bożonarodzeniowe spotkanie z Kurią Rzymską (21.12.2014). „L`Osservatore Romano” 2:2014 s. 14-15. [Google Scholar]
  9. Franciszek. Adhortacja apostolska Evangelii gaudium. Watykan 2013. [Google Scholar]
  10. Franciszek. Łatwo mówić o miłosierdziu, trudniej być jego świadkami. Przemówienie podczas czuwania modlitewnego z czcicielami Bożego miłosierdzia (2.04.2016). „L`Osservatore Romano” 5:2016 s. 18. [Google Scholar]
  11. [Google Scholar]
  12. Franciszek. Braterstwo podstawową zasadą regulującą porządek gospodarczy. Przesłanie do uczestników sesji plenarnej Papieskiej Akademii Nauk Społecznych (24.04.2017). „L`Osservatore Romano” 6-7:2017 s. 13. Hildebrand von D., Prawość. W: D. von Hildebrand, J. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner. Wobec wartości. Poznań 1982 s. 12-13. [Google Scholar]
  13. Homann K., Ökonomik und Ethik. W: Wirtschaft und Ethik. Red. G. Baadte, A. Rauscher. Graz 1991. [Google Scholar]
  14. [Google Scholar]
  15. Jan Paweł II. Encyklika Centesimus annus. Watykan 1991. [Google Scholar]
  16. Jan Paweł II. Encyklika Redemptor hominis. Watykan 1979. [Google Scholar]
  17. Jan Paweł II. Środki społecznego przekazu w służbie chrześcijańskiej promocji młodzieży. Orędzie na XIX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (15.04.1985). W: Tenże. Dzieła zebrane. T. IV. Kraków 2007. [Google Scholar]
  18. Jan Paweł II. Środki społecznego przekazu w służbie sprawiedliwości i pokoju. Orędzie na XXI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24.01.1987). W: Tenże. Dzieła zebrane. T. IV. Kraków 2007. [Google Scholar]
  19. Jan Paweł II. Encyklika Dives in misericordia.Watykan1980. [Google Scholar]
  20. Kapuściński R., Dałem głos ubogim. Rozmowy z młodzieżą. Kraków 2008. [Google Scholar]
  21. Maradiaga Rodriguez O., Jaki rozwój dla sprawiedliwości Społecznej? „Społeczeństwo” 5-6:2013 s. 19-22. [Google Scholar]
  22. Marx R., Kapitał. Mowa w obronie człowieka. Kraków 2009. [Google Scholar]
  23. [Google Scholar]
  24. Nęcek R., Die mediale Kommunikation und Entwicklung des Unternehmertums. „Theologisches“ 1-2:2014 s. 48-49. [Google Scholar]
  25. [Google Scholar]
  26. Nęcek R., Edukacja medialna w nauczaniu społecznym papieża Franciszka. Wprowadzenia kardynał Luis H. Villalba. Kraków 2016. [Google Scholar]
  27. Nęcek R., Die mediale Kommunikation und Entwicklung des Unternehmertums. „Theologisches“ 1-2:2014 s. 47-50. [Google Scholar]
  28. Nęcek R., Radość przejawem komunikacji porozumienia. „Życie Konsekrowane” 4:2017 s. 48-61. [Google Scholar]
  29. Spieker M., Praca, własność i współdecydowanie. Wytyczne chrześcijańskiej nauki społecznej i doświadczenia niemieckie. „Społeczeństwo” 3:1997 s. 327-342. [Google Scholar]
  30. [Google Scholar]
  31. Tischner J., Etyka solidarności. Kraków 2000. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.