Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 85 (1996): Nasza Przeszłość

Artykuły

Szkoły i szpitale w diecezji sandomierskiej w okresie rządów bpa Adama P. Burzyńskiego (1820-1830)

  • Piotr Włoczyk
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1996.85.207-266  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.06.1996

Abstrakt

Po utworzeniu na Kongresie Wiedeńskim w 1815 r. tzw. Królestwa Polskiego i wprowadzeniu w nim nowego podziału polityczno-administracyjnego, papież Pius VII bullą „Ex imposita nobis” z 1818 r. ustanowił nowe granice diecezji na tym terenie. W miejsce zlikwidowanej wówczas diecezji kieleckiej utworzono nową – z siedzibą w Sandomierzu. Drugim jej biskupem diecezjalnym, ale też faktycznym organizatorem był Adam Prosper Burzyński – franciszkanin reformata. Autor, zajmujący się badaniem życia i bogatej działalności A. P. Burzyńskiego, odpowiada na pytanie, w jaki sposób za czasów jego rządów (1820-1830) na terenie diecezji sandomierskiej zapewniano edukację i opiekę biednym chorym w szpitalach. Dwie pierwsze części artykułu dotyczą danych statystycznych, konserwacji, organizacji i nauczania w szkołach podstawowych (państwowych i parafialnych) oraz liceach wyznaniowych. Trzecia część dotyczy liczby, utrzymania, otwierania i likwidacji szpitali dla ubogich. Tabele znajdujące się na końcu artykułu przedstawiają sieć geograficzną szkół i szpitali oraz zawierają podstawowe dane statystyczne dla tych dwóch typów placówek.

Bibliografia

  1. Góralski Z., Opieka społeczna i szpitalnictwo w dawnej Polsce, na przykładzie Lubelszczyzny. 1969. [Google Scholar]
  2. Kukulski Z., Źródła do dziejów wychowania i szkolnictwa w Polsce z doby Izby Edukacyjnej, Lublin 1931. [Google Scholar]
  3. Strzeszewski C., Kryzys rolniczy na ziemiach Księstwa Warszawskiego i Królestwa Kongresowego 1807-30, Lublin 1934. [Google Scholar]
  4. Suchan E., Historyczny rys szkolnictwa elementarnego w Polsce od Komisji Edukacji Narodowej po dobę obecną, Brześć 1938. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.