Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 22 (2018)

Artykuły

On the necessity of reliable forensic knowledge – the role of higher police education in the training of law enforcement officers

  • Magdalena Zubańska
DOI: https://doi.org/10.52097/pwk.5422  [Google Scholar]
Published: 2023-04-14

Abstract

Detected crime is the result of laborious work of law enforcement agencies, however, behind this success is, among others, application of forensic knowledge. In criminal proceedings, an important role is played by forensic technique, because equipment, resources, database resources and research methods used by experts allow to gain invaluable knowledge about an incident. For this reason, forensic education of law enforcement agencies is of paramount importance. The dynamic progress in forensic science puts new tasks ahead of forensic didactics. Care for the quality of forensic didactics is a necessity. In this respect, a significant role falls to higher police education.

References

  1. Literatura [Google Scholar]
  2. Hołyst B., Kryminalistyka, LexisNexis, Warszawa 2010. [Google Scholar]
  3. Jackson R.W.A., Jackson J.M., Forensic Science, Ashford Color Press Ltd., Harlow–Essex 2004. [Google Scholar]
  4. Kędzierska G., Nauczanie kryminalistyki w Polsce, w: V. Kwiatkowska-Wójcikiewicz, M. Zubańska (red.), Współczesna kryminalistyka. Wyzwania i zagrożenia, Wyższa Szkoła Policji, Szczytno 2015. [Google Scholar]
  5. Kmiecik R., Kryminalistyka sądowa jako dyscyplina dydaktyczna w programie studiów prawniczych, w: J. Wójcikiewicz (red.), Iure et facto, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2006. [Google Scholar]
  6. Kołecki H., Zakres i sposób uprawiania kryminalistyki w Polsce, w: idem (red.), Kryminalistyka i nauki penalne wobec przestępczości. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Mirosławowi Owocowi, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008. [Google Scholar]
  7. Konieczny J., Przeciwko kryminalistycznej identyfikacji indywidualnej, „Problemy Współczesnej Kryminalistyki” 2014, t. XVIII. [Google Scholar]
  8. Krawczyk W., Nielegalne laboratoria narkotykowe, Wydawnictwo Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego KGP, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  9. Kwiatkowska-Wójcikiewicz V., Oględziny miejsca. Teoria i praktyka, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, Toruń 2011. [Google Scholar]
  10. Locard E., Dochodzenie przestępstw według metod naukowych, Łódź 1937. [Google Scholar]
  11. Malewski H., Kształcenie kryminalistyczne na studiach prawniczych na Litwie, w: J. Wójcikiewicz (red.), Rozprawy z Jałowcowej Góry. Materiały z III Zjazdu Ka- tedr Kryminalistyki, Dobczyce, 11–13 czerwca 2003 roku, Wydawnictwo Instytu- tu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2004. [Google Scholar]
  12. Page M., Taylor J., Blenkin M., Uniqueness in the forensic identification science – Fact or fiction?, „Forensic Science International” 2011, nr 206. DOI: https://doi.org/10.1016/j.forsciint.2010.08.004 [Google Scholar]
  13. Sołodow D., Ocena dowodów naukowych w systemie kryminalistyki rosyjskiej, Volumina, Olsztyn–Szczecin 2012. [Google Scholar]
  14. Tomaszewski T., Dowód z opinii biegłego w procesie karnym, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 1998. [Google Scholar]
  15. Wieczorek T., Zubańska M., Wiciak K., Szymczak M., Techniczne i prawne aspekty oględzin miejsca zdarzenia z wykorzystaniem skaningu 3D, w: J. Kosiński (red.), Przestępczość teleinformatyczna 2015, Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji, Szczytno 2015. [Google Scholar]
  16. Wojtasik J., Kryminalistyczne przesłanki decyzji o dokonaniu oględzin miejsca, w: J. Wójcikiewicz (red.), Iure et facto, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2006. [Google Scholar]
  17. Źródła [Google Scholar]
  18. Decyzja 92 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 kwietnia 2017 r. zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz działań podejmowanych na rzecz małoletnich (Dz. Urz. KGP z 2017 r., poz. 25). [Google Scholar]
  19. Decyzja 146 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 kwietnia 2014 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu taktycznych aspektów zwalczania przestępczości samochodowej (Dz. Urz. KGP z 2014 r., poz. 31). [Google Scholar]
  20. Decyzja nr 160 Komendanta Głównego Policji z dnia 12 lipca 2017 r. w sprawie programu szkolenia dla absolwentów szkół wyższych (Dz. Urz. KGP z 2017 r., poz. 49). [Google Scholar]
  21. Decyzja 246 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie neutralizacji miejsc nielegalnej produkcji narkotyków (Dz. Urz. KGP z 2012 r., poz. 43). [Google Scholar]
  22. Decyzja nr 300 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 września 2015 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla kandydatów na biegłych policyjnych laboratoriów kryminalistycznych (Dz. Urz. KGP z 2015 r., poz. 72). [Google Scholar]
  23. Decyzja 331 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 października 2015 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów w zakresie zwalczania cyberprzestępczości (Dz. Urz. KGP z 2015 r., poz. 84). [Google Scholar]
  24. Decyzja nr 405 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 grudnia 2016 r. w sprawie programu szkolenia zawodowego podstawowego (Dz. Urz. KGP z 2017 r., poz. 77 z późn. zm.). [Google Scholar]
  25. Internet [Google Scholar]
  26. http://www.zielona-gora.po.gov.pl/index.php?id=36&ida=6894 [dostęp: marzec 2018]. [Google Scholar]
  27. Z profesorem Tadeuszem Widłą spacer po kryminalistyce, „Gazeta Uniwersytecka UŚ” 2005, nr 10(130), http:// gazeta.us.edu [dostęp: październik 2015]. [Google Scholar]