Abstrakt
Szkoła, jako najważniejsza część systemu oświaty, pełni wobec uczniów funkcję dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą. W polskiej rzeczywistości życie społeczno-kulturowe kształtowane jest zasadniczo przez dwie odmienne koncepcje: laicką i chrześcijańską. Myśl laicka podkreśla humanizm, ma charakter naturalny (nie odwołuje się do nadprzyrodzoności). Natomiast etyka chrześcijańska oparta jest na nadprzyrodzonym autorytecie Boga. Współcześnie do etyki chrześcijańskiej odwołują się szkoły katolickie. Organizując działalność edukacyjną, zgodnie z obowiązującym prawem państwowym i nauką Kościoła katolickiego, pełnią wobec uczniów funkcję wychowawczą, kształcącą i opiekuńczą. Proponowany model wychowawczy, to znak rozpoznawczy katolickich placówek, ich misji i kierunku pracy z młodzieżą. Wszystkie szkoły katolickie w Polsce zrzeszone są w powołanej przez 269. Konferencję Episkopatu Polski, Radzie Szkół Katolickich. Rada, we współpracy z Episkopatem, wspiera ogólny rozwój szkolnictwa katolickiego w Polsce, co wpisuje się w międzynarodowy nurt rozwoju edukacji katolickiej, której patronuje Kongregacja do spraw Wychowania Katolickiego Stolicy Apostolskiej.
Bibliografia
- Czupryk R., Szkolnictwo katolickie, „Resovia Sacra”, 16 (2009), s. 273-286. [Google Scholar]
- Janczewski Z., Prace i uchwały II Polskiego Synodu Plenarnego, „Prawo Kanoniczne”, 44 (2001), nr 1-2, s. 31-45. [Google Scholar]
- Jusiak R., Szkoły katolickie w Polsce jako instytucje pomocowe rodziny, „Pedagogika Rodziny”, 1(2)/2011, s. 15-34. [Google Scholar]
- Kodeks Prawa Kanonicznego, Poznań 2008. [Google Scholar]
- Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce, Kraków 2001. [Google Scholar]
- Konferencja Episkopatu Polski, II Polski Synod Plenarny (1991-1999), Poznań 2001. [Google Scholar]
- Konferencja Episkopatu Polski, Wytyczne dotyczące szkół katolickich, w: Rada Szkół Katolickich, Informator adresowy o szkołach katolickich, Warszawa 1999, s. 101-106. [Google Scholar]
- Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Szkoła Katolicka, w: Służyć wzrastaniu w prawdzie i miłości. Wybór dokumentów Kościoła na temat szkoły katolickiej i wychowania, red. J. Poniewierski, Kraków 2009, s. 367-394. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich, Aby szkoła była oparta na prawdzie. Wybór tekstów nauczania Kościoła na temat prawdy o Bogu, człowieku, świecie i Kościele, Warszawa 2014. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich, Informator adresowy o szkołach katolickich, Warszawa 1999. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich Informator adresowy szkół katolickich w Polsce, Warszawa 2002. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich Informator adresowy szkół katolickich w Polsce, Warszawa 2011. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich Informator adresowy szkół katolickich w Polsce, Warszawa 2014. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich Informator adresowy szkół katolickich w Polsce, Warszawa 2017. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich Materiały formacyjno-edukacyjne dla nauczycieli i dyrektorów szkół katolickich przygotowywane na każdy rok szkolny (dostępne online: http://rsk.edu.pl). [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich, Służyć wychowaniu w prawdzie oświetlonej wiarą. Wybór tekstów nauczania Kościoła dla potrzeb szkolnictwa katolickiego, Warszawa [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich, Spotkanie nauczycieli szkół katolickich w Polsce z kard. Zenonem Grocholewskim – Prefektem Kongregacji Edukacji Katolickiej, Warszawa 2008. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich, Szkoła miejscem kształtowania postawy patriotycznej, Częstochowa 1998. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich, W służbie wychowaniu do dojrzałości. Wybór tekstów nauczania Kościoła na temat wartości godności osoby ludzkiej, moralności i wolności prawdziwej, małżeństwa i rodziny, Warszawa 2015. [Google Scholar]
- Rada Szkół Katolickich, Wiara fundamentem kultury, Warszawa 2003. [Google Scholar]
- Służyć wzrastaniu w prawdzie i miłości. Wybór dokumentów Kościoła na temat szkoły katolickiej i wychowania, red. J. Poniewierski, Kraków 2009. [Google Scholar]
- Sobór Watykański II. Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002. [Google Scholar]
- Statut Rady Szkół Katolickich, w: Materiały prawne dla potrzeb szkół katolickich, red. M. Wojnar, Warszawa 2010, s. 71-78. [Google Scholar]
- Szkoła katolicka na przełomie wieków. Program wychowania refleksje, problemy, dylematy, red. A. Sowiński, A. Dymer, Szczecin 1999 (t. l), 2000 (t. 2) i 2001 (t. 3). [Google Scholar]
- Szkoła katolicka w nauczaniu Kościoła. Wybór dokumentów, red. A. Dymer, Szczecin-Warszawa 2002. [Google Scholar]
- Tymosz S., Recepcja nauczania Jana Pawła II w uchwałach Drugiego Polskiego Synodu Plenarnego, Lublin 2010. [Google Scholar]
- Tymosz S., Zadania i priorytety nowej ewangelizacji w świetle Uchwał II Polskiego Synodu Plenarnego, „Roczniki Nauk Prawnych”, 15 (2005), nr 1, s. 341-363. [Google Scholar]
- Ustawa o systemie oświaty (Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425). [Google Scholar]
- Wychowanie integralne w edukacji katolickiej. Idee – twórcy – instytucje, red. M. L. Opiela, E. Świdrak, M. Łobacz, Lublin 2014. [Google Scholar]
- Wychowanie moralne w szkole katolickiej, red. A. Sowiński, A. Dymer, Szczecin 2003. [Google Scholar]
Downloads
Download data is not yet available.