Celem autora artykułu jest przedstawienie motywu przebłagania (hilastērion) obecnego u św. Tomasza z Akwinu i Josepha Ratzingera oraz ukazanie go na tle całości rozważań soteriologicznych obu teologów, a także zaakcentowanie oryginalności ich soteriologii. W pierwszej części autor zajął się myślą św. Tomasza, zwracając uwagę na systematyczny wykład dotyczący zbawienia obecny na kartach Sumy teologii. Następnie, odwołując się do Komentarzy Akwinaty, ukazał Jezusa jako przebłagalnika, w którego krwi dokonuje się tajemnica odkupienia. W drugiej części artykułu, analizując pisma Josepha Ratzingera, przedstawił kluczowe terminy soteriologiczne oraz dokonał interpretacji biblijnego słowa hilastērion. Przeprowadzone badania pozwalają na wyciągnięcie następujących konkluzji: idea przebłagania (hilastērion) obecna w Komentarzach współgra z całością soteriologii Tomasza zawartą w Summa theologiae. Z kolei myśl soteriologiczna Ratzingera nie przybiera wprawdzie postaci systematycznej, jednak motyw hilastērionu staje się dla niemieckiego teologa symbolem realizacji odkupienia.