Dariusz Kowalczyk SJ (ks. prof. dr) – kapłan, jezuita, w latach 2003–2009 przełożony warszawskiej prowincji jezuitów, profesor teologii dogmatycznej, od 2010 roku wykładowca teologii na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie, w latach 2013–2019 dziekan Wydziału Teologii tegoż uniwersytetu. Jest stałym publicystą tygodnika „Idziemy”. Ostatnio wydał: Czy Jezus mógł się przeziębić? Rozmowy o człowieczeństwie Boga (Kraków 2015), Między herezją a dogmatem (Łódź 2015), Kościół i fałszywi prorocy (Warszawa 2016), a także z B. Aniello Un caso di icono(teo)logia: Rembrandt e l’abbraccio trinitario (Tavagnacco 2022).
Refleksja Josepha Ratzingera/Benedykta XVI nad tajemnicą Trójcy Świętej nie zawiera idei czy sformułowań, które zrobiłyby teologiczną „karierę”, jak np. aksjomat fundamentalny Karla Rahnera. Tym niemniej jego teologia trynitarna, zaproponowane punkty odniesienia i rozłożenie akcentów układają się w oryginalną syntezę. W pierwszym paragrafie zwrócono uwagę na to, że w rozważaniach o Bogu Ratzinger często się odwołuje do objawionego w historii zbawienia imienia Bożego. To właśnie „imię”, synonim osobowej relacji, odróżnia wiarę w Boga od filozofii Boga, której teolog konsekwentnie broni. Ostatecznie Bóg objawił swe imię w trzech imionach: Ten, Który Jest – Ojciec, Syn i Duch. W drugim paragrafie wykazano, że formułę „una essentia tres personae” Ratzinger nazywa paradoksem, który wyraża jedność tego, co absolutne, i tego, co relatywne, paradoksem jedności i różnorodności. W ten sposób prawda o Trójcy Świętej objawia Boga, ale także całą rzeczywistość stworzoną. Ostatecznie Trójcy Świętej nie da się sprowadzić do żadnej absolutnej monady, gdyż jest jednością w różnorodności. Herezje trynitarne wyrastały właśnie z chęci wyeliminowania paradoksu, który wydawał się sprzecznością. Tymczasem obecny w teologii paradoks nie jest obcy także naukom ścisłym, co stanowi treść paragrafu trzeciego. Przykładem może być falowa i jednocześnie korpuskularna struktura rzeczywistości badanej przez fizykę. W ostatnim paragrafie autor wychodzi od tego, że całe objawienie streszcza się w słowach: „Bóg jest miłością” (1 J 4,8.16), co oznacza, że „Bóg nie jest samotnością, ale doskonałą wspólnotą”, wspólnotą trynitarną. Ratzinger wskazuje, że w Nowym Testamencie nie mówi się o Bogu jako takim „w sobie samym”, ale o Bogu w kenotycznej relacji do kogoś: „Bóg i Ojciec Jezusa”. Również Duch Święty, który nie ukazuje nam swego oblicza i skrywa się pod obrazami, jak gołębica, ogień, wiatr, jest zawsze Duchem Ojca i Syna. A zatem Bóg jest odwiecznie trynitarnym „byciem-z” i „byciem-dla”, co stanowi zaproszenie i wyzwanie dla każdego chrześcijanina i Kościoła.
Citas
Baran B., Z historii «nowego myślenia», [in:] Rozum i słowo. Eseje dialogiczne, collana: Teksty Filozoficzne, edd. B. Baran, T. Gadacz, J. Tischner, M. Czerski, Kraków 1987, pp. 3–31. [Google Scholar]
Kowalczyk D., Lo Spirito Santo, presenza silenziosa nella Trinità e in noi, [in:] Silenzio, polifonia di Dio, a cura di B. Aniello, D. Kowalczyk, Roma 2020, pp. 71–84. [Google Scholar]
Kowalczyk D., Una Persona in tre Persone. La teologia trinitaria in Sergej Bulgakov, “Studia Bobolanum” 32/1 (2021), pp. 173–191. [Google Scholar]
Lossky V., Conoscere Dio, trad., a cura di A.M. Quartiroli, Magnano 1996. [Google Scholar]
Moltmann J., Trinità e Regno di Dio, trad. D. Pezzetta, Brescia 1983. [Google Scholar]
Ratzinger J., Cantate al Signore un canto nuovo, trad. E. Babini, C. Fedeli, Milano 1996. [Google Scholar]
Ratzinger J., Il Dio della fede e il Dio dei filosofi, trad. E. Coccia, Venezia 2013. [Google Scholar]
Ratzinger J., Il Dio di Gesù Cristo. Meditazioni sul Dio uno e trino, trad. D. Pezzetta, Brescia 2005. [Google Scholar]
Ratzinger J., Dogma e predicazione, trad. G. Poletti, Brescia 2018. [Google Scholar]
Ratzinger J./Benedetto XVI, Gesù di Nazareth, vol. 1: Dal battesimo alla trasfigurazione, Milano 2007. [Google Scholar]
Ratzinger J./Benedetto XVI, Immagini di speranza. Le feste cristiane in compagnia del Papa, trad. G. Reguzzoni, Cinisello Balsamo 2005. [Google Scholar]
Ratzinger J., Introduzione al Cristianesimo, trad. G. Francesconi, Brescia 2005. [Google Scholar]
Ratzinger J., Messori V., Rapporto sulla Fede. Vittorio Messori a colloquio con il cardinale Joseph Ratzinger, Cinisello Balsamo 1985. [Google Scholar]
Reicke B., prós, [in:] Il Grande Lessico del Nuovo Testamento, vol. 11, edd. G. Kittel, G. Friedrich, trad. a cura di F. Montagnini, G. Scarpat, O. Soffritti, Brescia 1977, pp. 277–292. [Google Scholar]
Szymik J., Na bliskość tchnienia. Kluczowe tezy pneumatologii Josepha Ratzingera/Benedykta XVI, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 46/2 (2013), pp. 337–351. [Google Scholar]