Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 13 No. 15 (2) (2018)

Articles

Shipping on the Przemsza River (Applicable Legislation in the Second Half of the 19thand at the Beginning of the 20th Century)

DOI: https://doi.org/10.32084/bsawp.5093  [Google Scholar]
Published: 2018-12-31

Abstract

Nowadays, the Przemsza River does not count as navigable one. However, this was not always the case. Over the centuries, this small tributary of the Vistula was an important river artery, which connected Chełmek – a city in the Małopolskie voivodship in the Oświęcim poviat and surrounding cities from the Vistula basin, further with Krakow, Sandomierz and even Puławy. There were transported industrial goods and raw materials on the Przemsza River. The river was also important from the touristic point of view. The necessary conditions that allowed sailing in the past on the title river included: obtaining a permit from the local authority, carrying out an appropriate investigation and obtaining a patent for a ship (for the owner of the ship) and possession of a sailing license issued after passing the exam (for the ship’s captain). All information about ships (their owners, captains, results of investigations carried out, data on the maximum permissible number of transported persons and data on the maximum level of draft of the loaded vessel) were made public and remained in the appropriate offices. The described way of regulating the shipping even today seems to be purposeful 222 and effective, and the postulate of the resumption of navigation on the “Princess of Polish rivers” should be considered justified not only from historical, but also from an economic point of view.

References

  1. Chcą odtworzyć żeglugę na Górnej Wiśle.” http://www.tawernaskipperow.pl/czytelnia/srodladzie/chca-odtworzyc-zeglugena-gornej-wisle/4895 [dostęp: 16.09.2018]. [Google Scholar]
  2. Demkovych-Dobrians’kyj, Mykhajlo. 1987. Potots’kyj i Bobzhyns’kyj Tsisars’ki namisnyky Halychyny 1903-1913. T. 59. Rym: Vydannia Ukrains’koho katolyts’koho universytetu Sv. Klymenta Papy. [Google Scholar]
  3. Giżycki, Franciszek Ksawery. 1845. Badania w przedmiocie rzeczy przyrodzonych w Galicyi, w Królestwie Polskiem, na Wołyniu i na Podołu z przydaną mappą geognostyczną. Lwów: Nakładem Kajetana Jabłońskiego. [Google Scholar]
  4. Krauze, S.W. 2000. Monety ta hroshovyj obih Halychyny. Korotkyj naukovopopuliarnyj istoryko-ekonomichnyj ohliad. Kolomyia: Kolomyjs’ka drukarnia im. Shukhevycha. [Google Scholar]
  5. Kul’chyts’kyj, Stanislav, ed. 2009. Narysy istorii derzhavnoi sluzhby v Ukraini. Kyiv: Nika-Tsentr. [Google Scholar]
  6. Lityński, Leopold. 1902. Odrodzenie ekonomiczne Galicyi. Lwów: Słowo Polskie. [Google Scholar]
  7. Nusban–Hilarowscz, Tadeusz. 1912. Zarys austryackiego prawa administracyjnego jako repetytoryum do rządowego egzaminu politycznego. Lwów: Nakładem Samuela Bodeka. [Google Scholar]
  8. Pilat, Tadeusz. [brak informacji o roku]. Postępowanie w sprawach administracyjnych i organizacja sądownictwa administracyjnego. Lwów: Odbitka ze skryptu. [Google Scholar]
  9. Szkutnik, Robert. 2014. „Galary, płaskodenne łodzie wracają.” https://dziennikpolski24.pl/galary-plaskodenne-lodzie-wracaja/ar/3497357 [dostęp: 10.09.2018]. [Google Scholar]
  10. Świerkot, Karol. 2015. „Mysłowice: Przemsza do rewitalizacji. Będzie nawet żegluga [AUDIO].” http://slask.eska.pl/newsy/myslowice-przemsza-dorewitalizacji-bedzie-nawet-zegluga-audio/19877 [dostęp: 16.09.2018]. [Google Scholar]
  11. Winiarski, Bohdan. 1923. Ustrój polityczny ziem Polskich w XIX wieku. Poznań: Fiszer i Majewski. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.