Artykuł ukazuje, jak przebiegały relacje między Stolicą Apostolską, jako najwyższym organem władzy Kościoła katolickiego, a państwami komunistycznymi w Europie. Całość obejmuje dwie części. W pierwszej części ukazane jest stanowisko Stolicy Apostolskiej wobec reżimu komunistycznego w Związku Sowieckim w okresie od rewolucji październikowej do zakończenia II wojny światowej. Stolica Apostolska podjęła wówczas dialog z przedstawicielami władzy komunistycznej w celu niesienia pomocy charytatywnej głodującej ludności i uzyskania możliwości prowadzenia działalności duszpasterskiej względem wiernych. W pierwszej fazie władze komunistyczne zaproponowały Stolicy Apostolskiej zawarcie umowy międzynarodowej i nawiązanie stosunków dyplomatycznych, lecz nie chciały zaprzestać walki z religią i prześladowań Kościoła. W drugiej fazie nastąpiło zerwanie wszelkich kontaktów między władzami Związku Sowieckiego a Stolicą Apostolską. Wówczas papież Pius XI dokonał krytycznej oceny założeń ideologicznych i metod sprawowania władzy przez komunistów (enc. Divini Redemptoris). Druga część zawiera przegląd relacji między Stolicą Apostolską a władzami państw komunistycznych Europy środkowej i wschodniej, którym po II wojnie światowej narzucono reżim komunistyczny, oraz Związkiem Sowieckim – w okresie od zakończenia II wojny światowej do rozpadu bloku komunistycznego w Europie. Po zakończeniu działań II wojny światowej władze tych państw zerwały stosunki dyplomatyczne ze Stolicą Apostolską i umowy konkordatowe z okresu międzywojennego oraz podjęły politykę ograniczania wolności Kościoła i dyskryminacji ludzi wierzących. W tej sytuacji Stolica Apostolska udzieliła biskupom diecezjalnym w tych państwach specjalnych uprawnień (facultates speciales), mających na celu zapewnienie Kościołowi funkcjonowanie w stopniu zbliżonym do normalnego. W okresie pontyfikatu Jana XXIII zainicjowany został dialog między Stolicą Apostolską a władzami państw komunistycznych w celu uzyskania gwarancji pokoju i poszanowania praw człowieka i wolności religijnej. Natomiast władzom tym zależało na uzyskaniu poparcia przez Stolicę Apostolską ich polityki na arenie międzynarodowej, lecz nie zaprzestawały ograniczania wolności religijnej. Radykalne zmiany nastąpiły dopiero w okresie pontyfikatu Jana Pawła II.