Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 1 (2024)

Artykuły

Tolerancja inności i samoświadomość społeczna w odniesieniu do zdrowia seksual-nego osób z niepełnosprawnością

  • Andrzej Bałandynowicz
DOI: https://doi.org/10.52097/ci.8987  [Google Scholar]
Opublikowane: 17.07.2024

Abstrakt

W artykule zbadano związek między tolerancją inności a samoświadomością społeczną dotyczącą zdrowia seksualnego osób z niepełnosprawnością. Badanie analizuje postawy i postrzeganie zarówno osób z niepełnosprawnością, jak i pełnosprawnych w odniesieniu do kwestii zdrowia seksualnego wśród osób niepełnosprawnych. Wyniki wskazują, że istnieje znacząca korelacja między poziomem tolerancji wobec inności a samoświadomością społeczną w zakresie zdrowia seksualnego w społeczności osób z niepełnosprawnością. Ponadto badania podkreślają znaczenie promowania integracji, edukacji i świadomości w celu zwiększenia praw do zdrowia seksualnego i dobrostanu osób niepełnosprawnych

Bibliografia

  1. Psychologiczny 1983, no 1(26). [Google Scholar]
  2. Adamski W., Typy orientacji życiowych młodzieży i starszego pokolenia Polaków, Studia socjologiczne 1980, no 1. [Google Scholar]
  3. Adler P. A., Constractions of defiance, Social Power, Context and lnteraction, Edition, Wadsovth, 2000. [Google Scholar]
  4. Allport G. W., Osobowość i religia, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  5. Allport G. W., Pattern and growth in personality, New York 1970. [Google Scholar]
  6. Andrukiewicz W., Pluralizm stylów myślenia, Edukacja i Dialog 2002, no 8. [Google Scholar]
  7. Andrzejuk A., Człowiek i dobro, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  8. Anusz W., Wartości młodego pokolenia w dobie transformacji ustrojowej Polski. Studium teoretyczno-empiryczne, Częstochowa 1995. [Google Scholar]
  9. Bałandynowicz A., Asystent probacyjny jako obrońca, nauczyciel, do-radca, rzecznik i pośrednik podopiecznych w przestrzeni interwencji humanistyczno-egzystencjalnych, (in:) A. Kieszkowska (ed.), Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, Kraków 2011. [Google Scholar]
  10. Bałandynowicz A., Destygmatyzacja tożsamości dewiantów jako zmiana czasowa i interpersonalna w polifunkcyjnym modelu probacji, (in:) A. Kieszkowska (ed.), Tożsamość osobowa dewiantów a ich rola społeczna, Kraków 2011. [Google Scholar]
  11. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  12. Banasiak J., Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania, Warszawa 1996. [Google Scholar]
  13. Bednarski F.W. Podstawy wychowania społecznego według nauki św. Tomasza z Akwinu, Roczniki Filozoficzne 1975, no 2. [Google Scholar]
  14. Berkeley G., Traktat o zasadach poznania ludzkiego, Kraków 2005. [Google Scholar]
  15. Bilsky W., Schwartz S.H., Values and personality, European Journal of Personality 1994, no 8. [Google Scholar]
  16. Błasiak A., Młodzież – świat wartości, Kraków 2002. [Google Scholar]
  17. Brentano A., Psychologia z empirycznego punktu widzenia, Warszawa 1999. [Google Scholar]
  18. Brzezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005. [Google Scholar]
  19. Brzozowski P., Skala wartości (SW). Polska adaptacja Value Survey M. Rokeacha. Podręcznik, Warszawa 1996. [Google Scholar]
  20. Buczyńska-Garewicz H., Uczucia i rozum w świecie wartości, Warszawa 1975. [Google Scholar]
  21. Chojnacki P., Podstawy filozofii chrześcijańskiej, Warszawa 1955. [Google Scholar]
  22. Chymuk M., Aksjologiczne preferencje studentów uczelni krakowskich, Kraków 2004. [Google Scholar]
  23. Comte A., Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Rozprawa o cało-kształcie pozytywizmu, Kęty 2001. [Google Scholar]
  24. Czapów C., Młodzież i przestępstwa, Warszawa 1962. [Google Scholar]
  25. Czapów C., Rodzina a wychowanie, Warszawa 1968. [Google Scholar]
  26. Czapów C., Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978. [Google Scholar]
  27. Dąbrowski K., Zdrowie psychiczne a wartości ludzkie, Warszawa 1974. [Google Scholar]
  28. Dewey J., Jak myśleć? Warszawa 1988. [Google Scholar]
  29. Domurat A. , Kontekstowe funkcjonowanie wartości a metody ich pomiaru, (in:) A. Grochowska (ed.), Wokół psychologii osobowości, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  30. Duan C., Hill C. E., The current state of empathy research, Journal of Counseling Psychology 1996, no 43. [Google Scholar]
  31. Ebner F., Słowo i realność duchowa, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  32. Fatyga B., Dzieci z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 1999. [Google Scholar]
  33. Fazio R. H., Sanbonmatsu D. M., Powell M. C., Kardes F. R., On the automatic activation of attitudes, Journal of Personality and Social Psychology 1986, no 50. [Google Scholar]
  34. Feuerbach I. , Wykłady o istocie religii, Warszawa 1953. [Google Scholar]
  35. Fromm E., Szkice z psychologii religii, Warszawa 1966. [Google Scholar]
  36. Gajda J., Teoria wartości w filozofii przedplatońskiej, Wrocław 1992. [Google Scholar]
  37. Galarowicz J., Fenomenologiczna etyka wartości, Kraków 1997. [Google Scholar]
  38. Gasiul A., W poszukiwaniu podstaw rozwoju ja emocjonalnego, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  39. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  40. Gliszczyńska X. (ed.), System wartości w środowisku pracy, Warszawa 1982. [Google Scholar]
  41. Gogacz M., Podstawy wychowania, Niepokalanów 1993. [Google Scholar]
  42. Goldstein H., Social Work Practice: a Unitary approach, South Carolina, 1993; M. Siporin, Introduction to Social Work Practice, Collier 1992. [Google Scholar]
  43. Grzegorczyk A., Mała propedeutyka filozofii naukowej, Warszawa 1989. [Google Scholar]
  44. Hartmann N., O idealnej samoświadomości wartości. Stosunek wartości i powinności. Aktualny stan zagadnienia wartości, (in:) W. Galewicz (ed.), Z fenomenologii wartości, Kraków 1988. [Google Scholar]
  45. Haydon G. (ed.), 50 Years of Philosophy of Education. Progress and Prospects, London 1998. [Google Scholar]
  46. Hoffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk 2005. [Google Scholar]
  47. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  48. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996. [Google Scholar]
  49. Hostyński L., Wartości utylitarne, Lublin 1998. [Google Scholar]
  50. Hume A., Eseje z dziedziny moralności i literatury, Warszawa 1955. [Google Scholar]
  51. Jaeger W., Paideia. Formowanie człowieka greckiego, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  52. Jarymowiecz M. (ed.), Poza egocentryczną perspektywą widzenia siebie i świata, Warszawa 1994. [Google Scholar]
  53. Jougan A., Słownik kościelny łacińsko-polski, Warszawa 1992. [Google Scholar]
  54. Kawula S., Wychowanie – wspomaganie rozwoju, Problemy opiekuńczo wychowawcze 1997, no. 4. [Google Scholar]
  55. Kelly G. A., The Psychology of Personal Constructs, New York 1955. [Google Scholar]
  56. Kerschensteiner J., Pojęcie szkoły pracy, Warszawa 1929. [Google Scholar]
  57. Kłoskowska A., Kultura uwarunkowania postaw, (w:) M. Nowak (ed.), Teoria postaw, Warszawa 1973. [Google Scholar]
  58. Kolberg l., Hersh R. H., Moral development: A review of the theory, (in:) Theory into Practice 1977, no. 16(2). [Google Scholar]
  59. Konarzewski K., Teoria wychowania a światopogląd, Kwartalnik Pedagogiczny 1981, no 3. [Google Scholar]
  60. Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Kształcenie nowych tożsamości, (in.) B. Urban, J. M. Stanik (eds.), Resocjalizacja, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  61. Kotarbiński T., Etyka, (in:) Dzieła wszystkie, Warszawa 1994. [Google Scholar]
  62. Krawczyk M. (ed.), Zasady wychowania moralnego, Warszawa 1960. [Google Scholar]
  63. Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej. Od Malesa do Platona, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  64. Kubiak-Szymborska E., Zając D. (eds.), Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. [Google Scholar]
  65. Le Senne R., Traite de caracterologie, Paris 1963. [Google Scholar]
  66. Leszczak O., Typologizacje i klasyfikacje w metodologii humanistyki (wymiar ilościowy), w: J. Opoka, A. Oskierka (ed.), Język - literatura – dydaktyka, Łódź 2003. [Google Scholar]
  67. Levinas A. , Istniejący i istnienie, Kraków 2006. [Google Scholar]
  68. Lubański K., Młodzież szkolna a wartości, „Ruch pedagogiczny” no 3/1986. [Google Scholar]
  69. Łukaszewicz J., O zasadzie sprzeczności u Arystotelesa. Studium kry-tyczne, Warszawa 1987. [Google Scholar]
  70. Łukaszewicz J., Z historii logiki zdań, Przegląd Filozoficzny 1934, no 37. [Google Scholar]
  71. Machel H., Rola i zadania kadry resocjalizacyjnej, (in:) B. Urban, J. M. stanik (eds.), Re-socjalizacja. t. 2, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  72. Makowski A. , Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994. [Google Scholar]
  73. Mariański J., Socjologia moralności, Lublin 2004, Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
  74. Mariański J., Moralność w procesie przemian, Warszawa 1990. [Google Scholar]
  75. Maslow A.H., Motywacja i osobowość, Warszawa 1990. [Google Scholar]
  76. Maslow A.H., Teoria hierarchii potrzeb, w: J. Reykowski (ed.), Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, Warszawa 1966. [Google Scholar]
  77. Mazur M., Cybernetyki i charakter, Warszawa 1976. [Google Scholar]
  78. Mądrzycki T., Osobowość jako system tworzący i realizujący plan, Gdańsk 1996. [Google Scholar]
  79. McDowell J., Jego obraz – Mój obraz, Kraków 1991. [Google Scholar]
  80. Middleman R., Goldberg G., Social Service Delivery: a Structural Approach, Columbia 1994. [Google Scholar]
  81. Mikołaj z Kuzy, Laik o umyśle, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  82. Mitchell J.V., Personality Correlates of Life Values, Journal of Research of Personality 1984, no. 18. [Google Scholar]
  83. Mounier E., Co to jest personalizm, Kraków 1960. [Google Scholar]
  84. Nalaskowski S., Humanizm i podmiotowość w wychowaniu, Toruń 1992. [Google Scholar]
  85. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  86. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2005. [Google Scholar]
  87. Nowak S., Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej, Warszawa 1989. [Google Scholar]
  88. Nuttin A. , Struktura osobowości, Warszawa 1968. [Google Scholar]
  89. Olejnik S., Eudajmonizm. Studium nad podstawami etyki, Lublin 1958. [Google Scholar]
  90. Olszak-Krzyżanowska B., Młodzież wobec nowych wyzwań. Wartości, orientacje i cele życiowe zielonogórskich maturzystów, Zielona Góra 1992. [Google Scholar]
  91. Orłowska M., Jaworowska M., Ciążela H., Różne oblicza podmiotowości we współczesnej Polsce. Analiza wybranych problemów w aspekcie pedagogicznym, socjologicznym i aksjologicznym, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  92. Ossowska M., Etos rycerski i jego odmiany, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  93. Ossowska M., Motywy postępowania. z zagadnień psychologii moralności, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  94. Ostrowska K., Wójcik D., Teorie kryminologiczne. Warszawa 1986. [Google Scholar]
  95. Ostrowska U. Aksjologiczne podstawy wychowania (in:) B. Śliwerski (ed.), Pedagogika, Gdańsk 2006. [Google Scholar]
  96. Pampuch Z., Arete, (in:) A Maryniarczyk (ed.), Powszechna Encyklopedia Filozoficzna, Lublin 2000. [Google Scholar]
  97. Pańpuch Z., Aretologia, (w:) A. Maryniarczyk, Powszechna Encyklopedia Filozoficzna, Lublin 2000. [Google Scholar]
  98. Parsons T., General Theory in Sociology, w: K. Merton., L. Boan, L. Cotrell, Sociology Today, New York 1980, p. 26. [Google Scholar]
  99. Parsons T., Struktura społeczna a osobowość, Warszawa 1969. [Google Scholar]
  100. Perry R.B., General Theory of Value, Cambridge 1967. [Google Scholar]
  101. Peters M., Nietzsche, nihilizm i krytyka nowoczesności: ponietzcheańska filozofia edukacji, Kwartalnik Pedagogiczny 2004, no 1‒2, pp. 191‒192. [Google Scholar]
  102. Pincus A., Minaham A., Social Work Practice: Model and Metod. Peacock Publication, New York 1987. [Google Scholar]
  103. Platon, Dialogi, Warszawa 1993. [Google Scholar]
  104. Platon, Menon, (in:) Dialogi, Warszawa 1993. [Google Scholar]
  105. Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenie i koncepcje, Warszawa 1990. [Google Scholar]
  106. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady pro-gramów oddziaływania, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  107. Prężyna W., Funkcja postawy religijnej a osobowość człowieka, Lublin 1981. [Google Scholar]
  108. Pytka L., Norma i patologia a tor ludzkiego cierpienia, Opieka – Wychowanie – Terapia 1997, no 2(30). [Google Scholar]
  109. Pytka L., Diagnostyka i hermeneutyka pedagogiczna, Opieka – Wychowanie – Terapia 2003, no 1(53). [Google Scholar]
  110. Reale G., Historia filozofii starożytnej, Lublin 1994. [Google Scholar]
  111. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, Gdańsk 2005. [Google Scholar]
  112. Reykowski J., Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Warszawa 1986. [Google Scholar]
  113. Ricken F., Etyka ogólna, Kęty 2001. [Google Scholar]
  114. Rogers A. R., Sposób bycia, Poznań 2002. [Google Scholar]
  115. Rosenberg M. J., Cognitive Structure and Attitudinal Affect, (in:) Journal of Abnormal and Social Psychology 1956, no. 53. [Google Scholar]
  116. Rousseau J. J., Umowa społeczna, Kęty 2002. [Google Scholar]
  117. Sarnowski S., Świadomość i czas. O początku filozofii współczesnej, Warszawa 1985. [Google Scholar]
  118. Sartre J. P., Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej, Kraków 2007. [Google Scholar]
  119. Schaff A., Szkice o strukturalizmie, Warszawa 1983. [Google Scholar]
  120. Schrade U., Pojęcie człowieka na gruncie aksjologii marksistowskiej, Edukacja filozoficzna 1986, no 1. [Google Scholar]
  121. Scott W. A., Attitude change by response reinforcement replication and extension, Sociometry 1959, no. 22. [Google Scholar]
  122. Sieroń J., Problem cierpienia w literaturze i filozofii starożytnej Grecji. Wybrane zagadnienia, Katowice 2007. [Google Scholar]
  123. Smyczek L., Dynamika przemian wartości moralnych w świadomości młodzieży licealnej, Lublin 2002. [Google Scholar]
  124. Sobczak S., Hermeneutyka, (in:) T. Zacharuk, A Klim-Klimaszewska (eds.), Konflikt pokoleń czy różnic cywilizacyjnych, Siedlce 2006. [Google Scholar]
  125. Stępień A.B., Z problematyki doświadczenia wartości, Zeszyty naukowe KUL 1980, no 1. [Google Scholar]
  126. Stępniak P., Wymiar sprawiedliwości i praca socjalna w krajach Europy zachodniej, Poznań 1998. [Google Scholar]
  127. Stróżowski W., Filozofia a światopogląd, Znak 1958, no 44. [Google Scholar]
  128. Sullivan C. E., The interpersonal theory of psychiatry, New York 1953. [Google Scholar]
  129. Szałański J., Przeobrażenia w spostrzeganiu ludzi u wychowanków zakładów poprawczych i wychowawczych, Warszawa 1993. [Google Scholar]
  130. Szczęsny W. W., Edukacja moralna, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  131. Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002, s. 116. [Google Scholar]
  132. Szymborski K., Oblicze nauki, Warszawa 1986. [Google Scholar]
  133. Świda-Ziemba H., Wartości młodzieży licealnej – ankieta jako metoda badawcza, Kwartalnik Pedagogiczny 1993, no 2. [Google Scholar]
  134. Świda-Ziemba H., Wartości moralne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, Warszawa 1995. [Google Scholar]
  135. Tarnowski J., Z tajników „ja”: typologia osobowości wg R. Le Senne'a, Poznań 1987. [Google Scholar]
  136. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  137. Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 1982. [Google Scholar]
  138. Tomasz z Akwinu św., Traktat o człowieku, Kęty 2000. [Google Scholar]
  139. Tomkiewicz A., Światopogląd w aspekcie psychologicznym, (in:) M. Rusecki (ed.), Z zagadnień światopoglądu chrześcijańskiego, Lublin 1989. [Google Scholar]
  140. Walczak-Duraj D. (ed.), Wartości i postawy młodzieży polskiej, Łódź 2009. [Google Scholar]
  141. Wells H.K., Pragmatism: Philosophy of imperialism, New York 1971. [Google Scholar]
  142. Węgliński A., Podmiotowość resocjalizacji nieletnich w modelu wychowania optymalnie przystosowującego, Lublin 1990. [Google Scholar]
  143. Węgliński A., Poziom empatii a zachowania nieletnich w zakładzie poprawczym, Psychologia wychowawcza 1983, no 3. [Google Scholar]
  144. Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesności, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  145. Wojcieszek K.A., Na początku była rozpacz... Antropologiczne podstawy profilaktyki, Kraków 2005. [Google Scholar]
  146. Wojcieszke B., Potoczne rozumienie moralności, (in:) M. Lewicka, J. Grzelak (eds.), Jednostka i społeczeństwo, Gdańsk 2002. [Google Scholar]
  147. Wojtyła K., Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maksa Schellera, Lublin 1959. [Google Scholar]
  148. Zabłocka M., Francuz P., Wpływ zmiennych osobowych na decyzję o sprawowaniu kontroli w sytuacji odpowiedzialności, Przegląd Psycho-logiczny 2006, no 1. [Google Scholar]
  149. Zacharuk T., Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Siedlce 2008. [Google Scholar]
  150. Ziółkowski M., Wartości, w: K.W. Frieske (ed.), Encyklopedia Socjologiczna, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  151. Ziółkowski M., Zmiany systemu wartości, (in:) J. Wasilewski (ed.), Współczesne społeczeństwo Polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  152. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm. Warszawa 2002. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.