Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2 (2024)

Artykuły

Patologia krajowego systemu szkolnictwa wyższego i nauki w świetle obowiązującego prawa

  • Andrzej Bałandynowicz
DOI: https://doi.org/10.52097/ci.9106  [Google Scholar]
Opublikowane: 12.09.2024

Abstrakt

Niniejszy artykuł analizuje patologię dotykającą krajowy system szkolnictwa wyższego i nauki w ramach współczesnych struktur prawnych. Badając wzajemne oddziaływanie między ustawodawstwem a praktycznymi przejawami tych systemów, ma na celu zidentyfikowanie kluczowych obszarów budzących obawy, w tym niedociągnięć regulacyjnych, wyzwań instytucjonalnych i dysproporcji w alokacji zasobów. Opierając się na analizie prawnej i danych empirycznych, badanie rzuca światło na niedociągnięcia systemowe podważające skuteczność i równość szkolnictwa wyższego i przedsięwzięć naukowych. Co więcej, proponuje potencjalne drogi reform w celu rozwiązania tych kwestii i wspierania solidnych i integracyjnych krajowych ram dla działalności akademickiej i badawczej.

Bibliografia

  1. Antonowicz D., Doświadczenie ewaluacji badań naukowych w Wielkiej Brytanii w kontekście funkcjonowania Research Assesment Exercise 2008, Kultura i Edukacja 2011, nr 2. [Google Scholar]
  2. Antonowicz D., Dylematy szkolnictwa wyższego w Polsce, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  3. Bałandynowicz A., Sceptycyzm poznawczy prawda czy immanentyzm poznawczy i postprawda w pedagogice akademickiej, (w:) J. Ostrouch-Kamińska, U. Pulińska, M. Radziszewska (red.), Pedagogika akademicka w procesie zmian – troski, nadzieje, perspektywy, Olsztyn 2020, s. 43–69. [Google Scholar]
  4. Bourdieu P., Reprodukcja – elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  5. Bruner J. S., Poza dostarczone informacje, Warszawa 1978. [Google Scholar]
  6. Brzezińska A., Brzeziński J., Eliasz A., Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  7. Bunge M., Epistemology & Methodology I: Exploring the World, Reidel 1983. [Google Scholar]
  8. Dańda A., Szkup B., Banaszak B., Wiewiór P., Wawer Ł., Rojek M. (red.), Ewaluacja jakości działalności naukowej – przewodnik, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2021. [Google Scholar]
  9. Day Ch., Nauczyciel z pasją: jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, Gdańsk 2008. [Google Scholar]
  10. Dziedziczak-Fołtyn A., Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w debacie publicznej – bilans dyskusji o uniwersytetach 1990‒2005, Łódź 2017. [Google Scholar]
  11. Goćkowski J., Mistrz i uczeń w czasach nauki masowej i skomercjalizowanej, Roczniki nauk społecznych 2020‒2021, nr 1. [Google Scholar]
  12. Goldstein H., Social work practice: a unitary approach, Columbia 1973. [Google Scholar]
  13. Górniewicz J., De dignitate Academiae – constanter firmiterque. O dostojeństwie Akademii – nieustannie i stanowczo, Olsztyn 2019. [Google Scholar]
  14. Grabski M. W., Uczciwość i wiarygodność nauki, Praktyka, Nauka 2009, nr 2. [Google Scholar]
  15. Hajdukiewicz L., Karaś M., Uniwersytet jagielloński. Tradycje, współczesność, perspektywy, Kraków 1975. [Google Scholar]
  16. Hegel G., Fenomenologia ducha, tom II, Warszawa 1965. [Google Scholar]
  17. Kant I., Powszechny porządek ludzkiej historii i inne pisma historyczne, Toruń 1995. [Google Scholar]
  18. Korab K., Pseudonauka: choroba, magia czy biznes, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  19. Kuhm T. S., The Structure of Scientific Rewolutions, Chcago 1980; W. Dilthey, budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004. [Google Scholar]
  20. Kwieciński Z., Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego, w: Z. Kwieciński (red.), Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z patologii pogranicza, Olsztyn 2000. [Google Scholar]
  21. Kwieciński, Pedagogie postu. Perspektywy, konteksty, podteksty, Kraków 2012. [Google Scholar]
  22. Kwiek M., Transformacje uniwersytetu – zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie, Poznań 2010. [Google Scholar]
  23. Kwiek M., Uniwersytet jako wspólnota badaczy? Polska z europejskiej perspektywy porównawczej i ilościowej. Nauka i szkolnictwo wyższe 2012, nr 2. [Google Scholar]
  24. Maryniarczyk A., O zapomnianej misji europejskich uniwersytetów, Człowiek w kulturze 2004, nr 16. [Google Scholar]
  25. Middleman R. R., Goldberg G., Social service delivery: A structural approach to social work practice, New York 1974. [Google Scholar]
  26. Mochnaczewski P., A. Kociołek-Pęksy (red.), Dobre prawo, złe prawo – w kręgu myśli Gustawa Radbrucha, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  27. Nisbett K., Ross R., Human Inference: Strategies and Shortcomings of Social Judgement, New York 1980. [Google Scholar]
  28. Osiński J., współczesna cywilizacja Zachodu. Atuty i słabości, Warszawa 2010. [Google Scholar]
  29. Pinkus A., Minahan A., Social Work Practice: Model and Method, Ithaca 1973. [Google Scholar]
  30. Putnam H., Reason, Truth and History, Cambridge 1981. [Google Scholar]
  31. Sagan C., The Demon-Haunted World: Science as a Candle in the Dark, New York 1996. [Google Scholar]
  32. Siporin M., Introduction to Social Work Practice, New York 1975. [Google Scholar]
  33. Stępień A., Szubka T. (red.), Dyscypliny i metody filozofii, Lublin 1993. [Google Scholar]
  34. Szyszkowska M., Filozofia prawa i filozofia człowieka, Warszawa 1985. [Google Scholar]
  35. Śliwerski B., Cóż po pedagogice w ponowoczesności?, Annales. Etyka w życiu gospodarczym 2015, nr 15(1). [Google Scholar]
  36. Tatarkiewicz W., Droga do filozofii i inne rozprawy filozoficzne, War-szawa 1971. [Google Scholar]
  37. Tischner J., O człowieku – wybór pism filozoficznych, Wrocław 2013. [Google Scholar]
  38. Trzebski A., Paranauka i pseudonauka jako skażenie środowiska umysłowego współczesnego człowieka, Nauka 2000, nr 1. [Google Scholar]
  39. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz. U. z 2018 r., poz. 1668. [Google Scholar]
  40. Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz. U. z 2018 r., poz. 1668. [Google Scholar]
  41. Whittaker J. K., Social Treatment. An Approach to Interpersonal Helping, London 1974. [Google Scholar]
  42. Witkowski L., Edukacja wobec sporów opon nowoczesność, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  43. Wittrock B., Nowoczesny uniwersytet w perspektywie historycznej – rozważania o trzech transformacjach, Nauka 2014, nr 2. [Google Scholar]
  44. Wyrozumski J., Narodziny Uniwersytetu, Alma Mater 1996, nr 1. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.