Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 2 (2024)

Artykuły

Pathology of the national system of higher education and science under current law

  • Andrzej Bałandynowicz
DOI: https://doi.org/10.52097/ci.9106  [Google Scholar]
Published: 2024-09-12

Abstract

This article examines the pathology affecting the national higher education and science system within contemporary legal structures. Ba-ding the interplay between legislation and the practical manifestations of these systems, it aims to identify key areas of concern, including regulatory shortcomings, institutional challenges and disparities in resource allocation. Drawing on legal analysis and empirical data, the study sheds light on systemic shortcomings that undermine the efficiency and equity of higher education and scientific endeavor. Moreover, it proposes potential reform pathways to address these issues and foster a robust and inclusive national framework for academic and research activity.

References

  1. Antonowicz D., Doświadczenie ewaluacji badań naukowych w Wielkiej Brytanii w kontekście funkcjonowania Research Assesment Exercise 2008, Kultura i Edukacja 2011, nr 2. [Google Scholar]
  2. Antonowicz D., Dylematy szkolnictwa wyższego w Polsce, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  3. Bałandynowicz A., Sceptycyzm poznawczy prawda czy immanentyzm poznawczy i postprawda w pedagogice akademickiej, (w:) J. Ostrouch-Kamińska, U. Pulińska, M. Radziszewska (red.), Pedagogika akademicka w procesie zmian – troski, nadzieje, perspektywy, Olsztyn 2020, s. 43–69. [Google Scholar]
  4. Bourdieu P., Reprodukcja – elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  5. Bruner J. S., Poza dostarczone informacje, Warszawa 1978. [Google Scholar]
  6. Brzezińska A., Brzeziński J., Eliasz A., Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  7. Bunge M., Epistemology & Methodology I: Exploring the World, Reidel 1983. [Google Scholar]
  8. Dańda A., Szkup B., Banaszak B., Wiewiór P., Wawer Ł., Rojek M. (red.), Ewaluacja jakości działalności naukowej – przewodnik, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2021. [Google Scholar]
  9. Day Ch., Nauczyciel z pasją: jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, Gdańsk 2008. [Google Scholar]
  10. Dziedziczak-Fołtyn A., Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w debacie publicznej – bilans dyskusji o uniwersytetach 1990‒2005, Łódź 2017. [Google Scholar]
  11. Goćkowski J., Mistrz i uczeń w czasach nauki masowej i skomercjalizowanej, Roczniki nauk społecznych 2020‒2021, nr 1. [Google Scholar]
  12. Goldstein H., Social work practice: a unitary approach, Columbia 1973. [Google Scholar]
  13. Górniewicz J., De dignitate Academiae – constanter firmiterque. O dostojeństwie Akademii – nieustannie i stanowczo, Olsztyn 2019. [Google Scholar]
  14. Grabski M. W., Uczciwość i wiarygodność nauki, Praktyka, Nauka 2009, nr 2. [Google Scholar]
  15. Hajdukiewicz L., Karaś M., Uniwersytet jagielloński. Tradycje, współczesność, perspektywy, Kraków 1975. [Google Scholar]
  16. Hegel G., Fenomenologia ducha, tom II, Warszawa 1965. [Google Scholar]
  17. Kant I., Powszechny porządek ludzkiej historii i inne pisma historyczne, Toruń 1995. [Google Scholar]
  18. Korab K., Pseudonauka: choroba, magia czy biznes, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  19. Kuhm T. S., The Structure of Scientific Rewolutions, Chcago 1980; W. Dilthey, budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004. [Google Scholar]
  20. Kwieciński Z., Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego, w: Z. Kwieciński (red.), Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z patologii pogranicza, Olsztyn 2000. [Google Scholar]
  21. Kwieciński, Pedagogie postu. Perspektywy, konteksty, podteksty, Kraków 2012. [Google Scholar]
  22. Kwiek M., Transformacje uniwersytetu – zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie, Poznań 2010. [Google Scholar]
  23. Kwiek M., Uniwersytet jako wspólnota badaczy? Polska z europejskiej perspektywy porównawczej i ilościowej. Nauka i szkolnictwo wyższe 2012, nr 2. [Google Scholar]
  24. Maryniarczyk A., O zapomnianej misji europejskich uniwersytetów, Człowiek w kulturze 2004, nr 16. [Google Scholar]
  25. Middleman R. R., Goldberg G., Social service delivery: A structural approach to social work practice, New York 1974. [Google Scholar]
  26. Mochnaczewski P., A. Kociołek-Pęksy (red.), Dobre prawo, złe prawo – w kręgu myśli Gustawa Radbrucha, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  27. Nisbett K., Ross R., Human Inference: Strategies and Shortcomings of Social Judgement, New York 1980. [Google Scholar]
  28. Osiński J., współczesna cywilizacja Zachodu. Atuty i słabości, Warszawa 2010. [Google Scholar]
  29. Pinkus A., Minahan A., Social Work Practice: Model and Method, Ithaca 1973. [Google Scholar]
  30. Putnam H., Reason, Truth and History, Cambridge 1981. [Google Scholar]
  31. Sagan C., The Demon-Haunted World: Science as a Candle in the Dark, New York 1996. [Google Scholar]
  32. Siporin M., Introduction to Social Work Practice, New York 1975. [Google Scholar]
  33. Stępień A., Szubka T. (red.), Dyscypliny i metody filozofii, Lublin 1993. [Google Scholar]
  34. Szyszkowska M., Filozofia prawa i filozofia człowieka, Warszawa 1985. [Google Scholar]
  35. Śliwerski B., Cóż po pedagogice w ponowoczesności?, Annales. Etyka w życiu gospodarczym 2015, nr 15(1). [Google Scholar]
  36. Tatarkiewicz W., Droga do filozofii i inne rozprawy filozoficzne, War-szawa 1971. [Google Scholar]
  37. Tischner J., O człowieku – wybór pism filozoficznych, Wrocław 2013. [Google Scholar]
  38. Trzebski A., Paranauka i pseudonauka jako skażenie środowiska umysłowego współczesnego człowieka, Nauka 2000, nr 1. [Google Scholar]
  39. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz. U. z 2018 r., poz. 1668. [Google Scholar]
  40. Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz. U. z 2018 r., poz. 1668. [Google Scholar]
  41. Whittaker J. K., Social Treatment. An Approach to Interpersonal Helping, London 1974. [Google Scholar]
  42. Witkowski L., Edukacja wobec sporów opon nowoczesność, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  43. Wittrock B., Nowoczesny uniwersytet w perspektywie historycznej – rozważania o trzech transformacjach, Nauka 2014, nr 2. [Google Scholar]
  44. Wyrozumski J., Narodziny Uniwersytetu, Alma Mater 1996, nr 1. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.