Aller directement au menu principal Aller directement au contenu principal Aller au pied de page

Vol. 52 (2025): Księga Pamiątkowa z okazji 100. lecia archidiecezji częstochowskiej

Artykuły naukowe

Filozoficzno-światopoglądowy kontekst stuletniej historii archidiecezji częstochowskiej

DOI: https://doi.org/10.53120/czst.2025.143-167  [Google Scholar]
Publiée: 2025-12-25

Résumé

Artykuł ukazuje kontekst filozoficzno-światopoglądowy stuletniej historii archidiecezji częstochowskiej. Historia ta naznaczona jest okresem dominacji paradygmatu scjentystycznego w filozofii i w kulturze. Niemniej jednak filozofia starała się dawać odpowiedzi na podstawowe ludzkie pytania w nurcie fenomenologii, egzystencjalizmu, a także filozofii bytu, w ramach której zrodził się współczesny personalizm tomistyczny, który umiejętnie wkomponowany w doświadczenie wiary może stanowić zaplecze ideowe do pełnej realizacji bytu ludzkiego w wymiarze tak doczesnym, jak i nadprzyrodzonym.

Références

  1. Bartnik Cz. S., Historia filozofii, Lublin 2001. [Google Scholar]
  2. Bronk A., Scjentyzm, w: Leksykon filozofii klasycznej, red. J. Herbut, Lublin 1997, s.474-476. [Google Scholar]
  3. Chesterton G. K., Św. Tomasz z Akwinu, tłum. A. Chojecki, Katowice 1949. [Google Scholar]
  4. Dec I., Humanizmy i ich roszczenia w wyjaśnianiu człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki t.5: Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003, s.49-72. [Google Scholar]
  5. Delsol Ch., Koniec świata chrześcijańskiego. Inwersja normatywna i nowa era, tłum., P. Napiwodzki, Kraków 2023. [Google Scholar]
  6. Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 2005. [Google Scholar]
  7. Grygiel S., Kimże jest człowiek? Szkice z filozofii osoby, Kielce 1995. [Google Scholar]
  8. Hołub G. Stać się więcej niż człowiekiem? Studia krytyczne na temat transhumanizmu, Lublin 2024. [Google Scholar]
  9. Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, tłum. D. Gierulanka, tłumaczenie przejrzał i wstępem poprzedził R. Ingarden, Warszawa 1967. [Google Scholar]
  10. Iwański P., Aeterni Patris (Unigenitus), w: Powszechna encyklopedia filozofii t.1, Lublin 2000, s.78-79. [Google Scholar]
  11. Johnson P., Intelektualiści, tłum. A. Piber, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  12. Jusiak J., Egzystencjalizm, w: Powszechna encyklopedia filozofii t.3, Lublin 2002, s.34-45. [Google Scholar]
  13. Kowalczyk S., Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Warszawa 1979. [Google Scholar]
  14. Kołakowski L., O co nas pytają wielcy filozofowie, seria III, Kraków 2006. [Google Scholar]
  15. Krąpiec M. A., Byłem zawsze nieumiarkowanym realistą …,w: Rozmowy o filozofii, red. A. Zieliński, M. Bagiński, J. Wojtysiak, Lublin 1996, s.39-60. [Google Scholar]
  16. Krąpiec M. A., Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin 1988. [Google Scholar]
  17. Markowski M., Miejsce i rola Mieczysława Krąpca w filozofii, w: Polski Arystoteles XX wieku. Wykłady otwarte imienia Ojca Profesora Mieczysława A. Krąpca OP, Lublin 2010, s.23-50. [Google Scholar]
  18. Maryniarczyk A., Tomizm, w: Powszechna encyklopedia filozofii t.9, Lublin 2008, s.503-508. [Google Scholar]
  19. Neusch M., U źródeł współczesnego ateizmu. Sto lat dyskusji na temat Boga, tłum. A. Turowiczowa, Paris 1980. [Google Scholar]
  20. Oblicza dialogu. Z dziejów i teorii dialogu: chrześcijanie – marksiści w Polsce, red. A. B. Stępień, T. Szubka, Lublin 1992. [Google Scholar]
  21. Russell B., Dlaczego nie jestem chrześcijaninem, tłum. A. Kurlandzka, Warszawa 1956. [Google Scholar]
  22. Russell B., Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, tłum. T. Baszniak, A. Lipszyc, M. Szczubiałka, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  23. Sheen F. J., Komunizm i sumienie Zachodu, tłum. Z. Kasprzyk, Kraków 2023. [Google Scholar]
  24. Sheen F. J., Miłość, która czeka na ciebie, Poznań 2021. [Google Scholar]
  25. Skrzydlewski P., Cywilizacja, w: Powszechna encyklopedia filozofii t.2, Lublin 2001,s.339-348. [Google Scholar]
  26. Skrzypczak R., Chrześcijanin na rozdrożu, Kraków 2023. [Google Scholar]
  27. Skrzypczak R., Nadchodzą barbarzyńcy. Katecheza Boga w wydarzeniach, Kraków 2024. [Google Scholar]
  28. Słownik filozofii, red. A. Aduszkiewicz, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  29. Stróżewski W., Ontologia, Kraków 2003. [Google Scholar]
  30. Szubka T., Analityczna filozofia, w: Powszechna encyklopedia filozofii, t.1, Lublin 2000, s.204-208. [Google Scholar]
  31. Tischner J., Etyka solidarności oraz „Homo sovieticus”, Kraków 1992. [Google Scholar]
  32. Tischner J., Uprawiam filozofię dobra, w: Rozmowy o filozofii, red. A. Zieliński, M. Bagiński, J. Wojtysiak, Lublin 1996, s.249-267. [Google Scholar]
  33. Tischner J., Zarys filozofii człowieka dla duszpasterzy i artystów, Kraków 1991. [Google Scholar]
  34. Wittgenstein L., Tractatus logico-philosophicus, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa 1997. [Google Scholar]
  35. Weigel G., Uświęcić świat. Istotne dziedzictwo Soboru Watykańskiego II, tłum. D. Krupińska, Kraków 2023. [Google Scholar]
  36. Wobec filozofii marksistowskiej. Polskie doświadczenia, red. A. B. Stępień, Lublin 1990. [Google Scholar]
  37. Wojtysiak J., Filozofia i życie, Kraków 2007. [Google Scholar]
  38. Woroniecki J., Katolickość tomizmu, Lublin 1999. [Google Scholar]
  39. Zdybicka Z. J., Człowiek i religia. Zarys filozofii religii, Lublin 1993. [Google Scholar]
  40. Życiński J., Bóg postmodernistów. Wielkie pytania filozofii we współczesnej krytyce moderny, Lublin 2001. [Google Scholar]

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.